A szolgáltatások drágulása hajtja az inflációt – nem az élelmiszerek
Bár a közbeszédben és a kormányzati intézkedések fókuszában továbbra is az élelmiszerárak állnak, a legfrissebb statisztikák szerint jelenleg nem az élelmiszerek, hanem a szolgáltatások áremelkedése jelenti a legnagyobb kihívást az infláció elleni küzdelemben. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2024 februárjában a szolgáltatások átlagosan 9,2 százalékkal drágultak az előző év azonos időszakához képest – szemben az élelmiszerek 7,1 százalékos áremelkedésével – írja a 24.hu.
Nem ott ég legjobban a ház, ahol oltják
Miközben a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) március 17-től újabb árrésstopot vezetett be 30 élelmiszer-kategóriára az árszint mérséklése érdekében, a hivatalos adatok mást mutatnak: az infláció motorját egyértelműen a szolgáltatási szektor áremelkedése adja. Ráadásul ez a trend nem új keletű: 2023 novembere óta minden hónapban a szolgáltatások inflációja haladta meg a többi szegmensét.
24 kategória drágult az átlagnál jobban
A részletes KSH-adatok szerint februárban 24 szolgáltatási kategória haladta meg az átlagos, 9,2 százalékos áremelkedési ütemet. A legnagyobb ugrást a máshova nem sorolt egyéb szolgáltatások csoport mutatta (19,2%), amit a személyszállító járművekkel kapcsolatos egyéb szolgáltatások (16,3%), valamint a telefonálási és telefaxszolgáltatások díjai (16%) követtek.
Mi áll a háttérben?
A szolgáltatási szektor áremelkedése mögött elsősorban a bérköltségek növekedése áll, amely a szektor sajátosságaiból adódóan közvetlenül és markánsan jelenik meg a fogyasztói árakban. Ellentétben az iparral vagy a kereskedelemmel, ahol az élőmunka aránya kisebb, a szolgáltató vállalkozásoknál a munkabérek a költségek jelentős részét teszik ki. Ennek következtében a bérek emelkedését szinte lehetetlen nem áthárítani a végső fogyasztókra – így szinte automatikusan nőnek az árak.
Mi várható?
A jelenlegi trendek alapján nem kizárt, hogy a szolgáltatások inflációja a következő hónapokban is meghatározó marad, még akkor is, ha az élelmiszerárak mérséklésére célzott kormányzati intézkedések érvénybe lépnek. A hosszú távú inflációs kilátások szempontjából kulcsfontosságú kérdés lesz, hogy a béremelkedési nyomás hogyan alakul a szolgáltatási szektorban, illetve hogy a vállalkozások mennyiben képesek hatékonyabb működéssel tompítani a költségek fogyasztóra hárítását.
Az infláció szerkezetének pontos ismerete és a mögöttes folyamatok megértése elengedhetetlen a célzott gazdaságpolitikai válaszok kidolgozásához – különösen egy olyan időszakban, amikor a vásárlóerő és a lakossági bizalom helyreállítása kulcsszerepet játszik a gazdaság stabilizálásában.
Kapcsolódó cikkeink
OKSZ az inflációról: Ezt nem mi csináljuk!
Áprilishoz képest májusban az árrésstop ellenére 0,6 százalékkal emelkedtek az…
Tovább olvasom >KSH: májusban a fogyasztói árak átlagosan 4,4 százalékkal haladták meg az előző év azonos hónapi értékeket
2025. májusban a fogyasztói árak átlagosan 4,4 százalékkal haladták meg…
Tovább olvasom >Csökkent a vágósertés termelői ára az egy évvel korábbihoz képest
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 21,6 százalékkal 6,7 ezer…
Tovább olvasom >További cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Lezajlott az első Fenntartható Csomagolás Fórum
2025. június 4-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre az…
Tovább olvasom >III. Employer Branding Konferencia: A jövő már jelen?
2025. június 3-án a Pasaréti Közösségi Ház adott otthont a…
Tovább olvasom >