A szolgáltatásbővítés az egyedüli út a szállítmányozók előtt
Bár az útdíjjal kapcsolatos változásokra, az EKÁER-rendszer tavalyi bevezetésére, valamint a boltok vasárnapi zárva tartásának eltörlésével kapcsolatos kihívásokra is eredményesen reagáltak a logisztikai cégek, vezetőik semmiképpen nem dőlhetnek hátra.
Az ellátási lánc szereplői számára alapvető elvárás lett a folyamatos fejlődés, megújulás, szolgáltatásaik minél szélesebb körű kibővítése a raktározástól és szállítástól kezdve egészen a hűtés- és biztonságtechnikai megoldásokig, nemzetközi színvonalú technológiákkal és eszközökkel.
– A logisztikai iparág azonnal érzi mind a pozitív, mind a negatív piaci változásokat. Erősödik az exportigény, örömteli fejlemény a közepesebb méretű vállalkozások külpiacok felé való nyitása, pro-line és direct-line szolgáltatásainkkal a magunk módján igyekszünk segíteni fejlődésüket – mondja Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. értékesítési és marketing részlegvezetője.
Magyarország számos nagy nemzetközi vállalat régiós elosztóközpontja, így az ágazat teljesítménye a környező országok fejlődésétől is erősen függ. A raktározás területén határozott élénkülés figyelhető meg, de még mindig annyi a szabad kapacitás a budapesti régióban, hogy az árakban ez a hatás egyelőre korlátozottan jelentkezik. Vidéken ezzel szemben hiánycikk a minőségi raktári ingatlan, több projekt kényszerül emiatt a főváros környékére.
– Növekszik az igény a B2C feladatok iránt, kész megoldással kell rendelkeznünk mind a raktározás, mind az árukiszállítás sajátos folyamataira. Konszernszinten komoly fejlesztéseink történtek ebbe az irányba, nyáron Magyarországon is megjelenünk pro-line home termékünkkel – teszi hozzá Varga Bálint.
Okoz még fennakadásokat az EKÁER változása
A Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. értékesítési és marketing részlegvezetője úgy tapasztalja, az EKÁER tavaly év eleji bevezetése óta fuvarszervezési szempontból nem történt komolyabb változás, többletfigyelmet igényel, hogy rendelkezésre álljon az EKÁER-azonosító, és a vállalat meg legyen hatalmazva mint szállítmányozó.
2015. június 1. óta útdíjköteles gépjárművel végzett fuvarozás esetén egy EKÁER-számot kell megállapítani abban az esetben, ha egy címzett több átvételi címére történik a fuvaro-
zás. Gyűjtőforgalom esetében egy importőr (egy címzett több átvevő) termékei általában egy tehergépkocsival érkeznek a központi raktárakba, ahol átpakolást követően a termékek külön-külön gépjárművekkel kerülnek továbbszállításra az egyes kirakodási címekre.
– Mivel a törvény úgy fogalmaz, hogy az EKÁER-szám olyan terméket azonosít, melyet egy gépjárművel fuvaroznak egy feladótól egy címzett részére, a fent leírt folyamatot nem lehet egy fuvarozásnak tekinteni. A tavaly június 1-jén hatályba lépett módosítás több átvételi pontra vonatkozóan nem érvényesíthető ebben az esetben, de ezen álláspont nem minden ügyfelünk számára egyértelmű – jelzi Varga Bálint.
A Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. újonnan bevezetésre kerülő pro-line home terméke B2C szolgáltatást jelent, azaz gyűjtőszállítmányozóként a 31,5 kg-nál nagyobb termékeket már magánszemélyek otthonába is szállítják, tehát a korábbi B2B szolgáltatásuk portfóliójukon belül kibővül B2C megoldásokkal is. Ez különösen hasznos például egy webshopos megrendelés esetében, amikor a megrendelést otthonról le tudja adni a vásárló, de sem autóval, sem autós segítséggel nem rendelkezik, ezért házhoz szállítást kér.
– Ezt a megoldást kínálja most már a GW is a webshopokon keresztül a megrendelőnek. Azonban nagyon fontos, hogy a GW-t nem az áru közvetlen megrendelője bízza meg a szállítással, hanem a cég, amelytől a magánszemély a terméket rendelte. Ilyen üzlet fut már a GW égisze alatt, például a mall.cz és mall.hu – idézi fel az értékesítési és marketing részlegvezető.
A vállalatnál informatikai téren is történnek komolyabb fejlesztések, CRM-rendszerüket tavaly év végén cserélték, reklamációmenedzsment-szoftverük pedig idén újul meg. Ezen kívül flottájuk megújítására is kiemelt figyelmet fordítanak.
Marketingtevékenységük szervezése kétszintű: az anyavállalat határozza meg a stratégiát és a kreatív részt, az országos leányvállalatok a megjelenések helyéről és intenzitásáról döntenek. Magyarországon is egyértelműen csökkent a nyomtatott anyagok jelentősége, kampányanyagot és hírleveleket már évek óta kizárólag elektronikus formában terjesztenek.
– De ha „maradandó” élmény elérése a cél, továbbra sincs alternatívája a kézbe vehető, igényesen elkészített kiadványoknak (negyedéves ügyfélújság, évkönyv stb.). Mindezeken felül a legfontosabb pillér a személyes kapcsolat, ezen kommunikációs csatornára helyezzük a legnagyobb hangsúlyt – tudjuk meg Varga Bálinttól.
Új kihívásokat teremtett az e-kereskedelem
A magyar logisztikai piacon sok erős multinacionális hátterű és komoly magyar hátterű cégcsoport mellett még mindig nagyon sok kicsi, közepes logisztikai szolgáltató működik több-kevesebb sikerrel, jellemzően helyi igényeket kiszolgálva.
A Raben Trans European Hungary Kft.-nél azon a véleményen vannak, hogy az elmúlt évek során inkább stagnált a megbízói oldal logisztikai költése, és a lassan beinduló termelő beruházások csak az elmúlt 1-2 évben hoztak érezhető növekedést a megbízói oldalon.
– Az elmúlt években nagyon rövid idő alatt bevezetett változások: e-útdíj és EKÁER komolyan felbolygatták a szakmát és a háttérintézményeket. Sok céget eltántorított a magyar piactól, illetve vannak olyan vevők, akik emiatt áttelepítették a raktárukat, illetve elhalasztottak beruházásokat – vallja Árvai Csaba, a cég ügyvezető igazgatója.
Az e-kereskedelem fejlődése olyan új trend, amelyet a Raben Trans European Hungary Kft.-nél igyekeznek aktívan kiszolgálni, így ezen megbízók részére a beszállítótól a vevőkig tartó logisztikai láncokat építenek fel igény szerint, ami magában foglalhatja a rendelések feldolgozását, a beszállítókkal való egyeztetést, az áruk beszállítását, komissiózást, raktározást és kiszállításokat egyaránt.
– Azt valljuk, hogy mindenki azt csinálja, amihez a legjobban ért! Mi azzal tudunk a partnereink segítségére lenni, hogy levesszük a logisztikájuk terhét a vállukról, velük gondolkozunk, személyre szabott megoldásokkal szolgálunk, és keressük a további bővülés lehetőségeit – mondja Árvai Csaba.
A közelmúltban több olyan szabályozó is szigorodott, amely a szaktudással rendelkező, professzionális logisztikai szolgáltatók irányában tereli a megbízókat. A Raben erős tudással és tapasztalattal rendelkezik ADR-szállítmányok kezelésében, de felkészült speciális adóraktárában, saját jövedéki engedéllyel végzett átmunkálásra is. Legyen az akár nagy értékű alkohol, dohányáru vagy egyéb különleges kezelést igénylő vegyipari termék.
– Ezek az igények hívták életre a raktárunkban azt a külön csapatot, amely a standard raktározás mellett átcsomagolást, címkézést, adójegyezést is végez, akár nagyobb mennyiségben is, szoros határidők mellett. Rendelkezésre áll mind a tárgyi infrastruktúránk, mind az engedélyeink, és a humánerőforrásaink is mozgósíthatók ezen a téren. Azt is érezzük, hogy egyre erősebb igény mutatkozik a professzionális vevőszolgálatra, valamint elvárásként jelentkezik, hogy integráltan a teljes kiszolgálási láncban információkat adjunk a vevőinknek, és jelentsük folyamatosan a kiszállítások státuszát – fejti ki az ügyvezető igazgató.
Pályázati forrásokra várva…
A növekvő áruforgalomnak köszönhetően a Raben Trans European Hungary Kft. egyre több járattal, napi indítással tudja elérni Németország több régióját, Hollandiát, Belgiumot, Nagy-Britanniát, Skandináviát és a Baltikumot is az erős cseh, szlovák és lengyel viszonylatok mellett.
– Igénylik a vevőink, és ezért komolyan dolgozunk azon is, hogy ne csak Dunaharasztiban, Győrben és Debrecenben tudjuk kiszolgálni a vevőinket, hanem Magyarország más nagyvárosaiban is, illetve bárhol az országban, ahol komoly partnerséget tapasztalunk, vagy lehetőséget látunk új üzlet felépítésére – hangsúlyozza Árvai Csaba.
A vállalat a jövőben tervezi a dunaharaszti infrastruktúrájának bővítését, modernizálását, zöldebbé tételét, bíznak benne, hogy hosszú szünet után talán ismét elérhetővé válnak pályázati források is ezen a téren. Emellett folyamatosan modernizálják a flottájukat is, annak érdekében, hogy minél jobb minőségű fuvareszközökkel, kisebb ökológiai terheléssel tudják szolgáltatásaikat nyújtani.
A társaságnak ügyfelei elégedettsége az elsődleges célja, az ő ajánlásuk az igazán erős marketing számukra.
– Küldetésünk, hogy költséghatékony, minőségi megoldásokkal és barátságos ügyfélszolgálattal támogassuk ügyfeleink versenyképességét. Kiemelt jelentőséget tulajdonítunk a társadalmi felelősségvállalásnak is, melynek jegyében tett akcióink pluszértéket teremtenek a vállalatunknak és partnereinknek is – fogalmazza meg az ügyvezető igazgató.
Több szolgáltatást vár el a piac ugyanazért az árért
A szállítmányozási piacot az erős verseny mellett az alacsony üzemanyagárakból eredő árcsökkenés és a megbízói oldalról eredő fuvardíj-csökkentési igény jellemzi. A hazai és nemzetközi gyűjtőforgalomban a csökkenő leadtime a vevői oldalon az elvárás. Mindemellett partnereinknél megfigyelhető a készletoptimalizálásból eredő költségszint javítására való törekvés – állapítja meg Csiszár Zsolt, az FM Logistic Hungary Kft. értékesítési igazgatója.
Egyre nagyobb hangsúly helyeződik a folyamatos nyomon követés, napi teljesítési jelentések, adminisztrációs terhek átvállalása (pl. EKÁER), képzett munkaerő biztosítása vagy egyéb értéknövelt szolgáltatások ellátására, amelyek alapvető igényként jelentkeznek, de a mögöttes többletarányos díjfizetés nélkül.
Az FM Logistic folyamatosan nyomon követi a piaci és a törvénybeli változásokat, melyekre megfelelően reagál.
– Számos változás történt már idén, amihez alkalmazkodnunk kellett, mint például a kiskereskedelmi szektorban a vasárnapi zárva tartás megszüntetéséből eredő operatív visszaállás, amit partnereinkkel közösen sikeresen megoldottunk – emeli ki Csiszár Zsolt.
A cég alkalmazkodott az EKÁER-rendszerrel kapcsolatos törvényi és adminisztrációs kötelezettségekhez, és bevezetését követően mindenben a törvényben foglaltak szerint jár el.
– Partnereink számára különféle EKÁER-adminisztrációs megoldásokat dolgoztunk ki, ami a partnerekkel való megállapodás függvényében külön költségelemként jelenik meg, vagy az árakba került beépítésre. Az EKÁER-adminisztráció többletköltséget és adminisztrációs terhet ró a szereplőkre, amelynek elvégzéséhez extra munkaerőt kellett felvennünk – avat be az értékesítési igazgató.
Innováció és fenntarthatóság
Az FM Logistic számos élelmiszeripari, gyártó és kereskedelmi cég logisztikai partnereként a nemzetközi logisztikai piac egyik meghatározó szereplője Európában, Ázsiában és Brazíliában.
– Üzleti stratégiánk középpontjában a raktározás, belföldi és nemzetközi szállítmányozás, valamint co-packing szolgáltatások során olyan megoldásokat kínálunk, amelyek segítenek ügyfeleinknek ellátási láncuk optimalizálásában, hozzáadott értékekkel növelve termékeik minőségét és szolgáltatásuk gyorsaságát. Személyre szabott komplex megoldásokat nyújtunk a beszállítástól kezdve a raktár-logisztikai és csomagolási szolgáltatásokon át az áruelosztásig, biztosítva az ellátási lánc optimalizálását. Ügyfeleink között élelmiszer-feldolgozó, higiéniás és kozmetikai termékeket, csúcstechnológiai és fogyasztási cikkeket gyártó cégek találhatók, de megtalálhatóak jó néhányan a legnagyobb kiskereskedelmi cégek közül is – fejt ki Csiszár Zsolt.
Az ügyfelek környezetszennyező hatásuk csökkentési szándékával összhangban, az FM Logistic nagy hangsúlyt fektet az innovációra és a fenntarthatóságra. Havonta megjelenő elektronikus hírleveikben, sajtócikkeikben erre a témára fókuszálnak. Az FM Logistic halad a korral: a vállalat belépett a digitális kommunikáció világába.
– Korszerű, új generációs honlapunk, a www.fmlogistic.com új dizájnnal és innovatív szerkezettel gazdagodott. A minden digitális eszközön elérhető verziónak köszönhetően a nyomtatott sajtóbeli megjelenés helyett az elektronikus hirdetésekre helyezzük a jövőben a hangsúlyt. Szívesen veszünk részt fórumokon, konferenciákon, hogy megoszthassuk szakmai tapasztalatainkat – zárja az értékesítési igazgató.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
VOSZ: rendkívül ambiciózus a hároméves bérmegállapodás
Rendkívül ambiciózusnak értékelte a hároméves bérmegállapodást a Vállalkozók és Munkáltatók…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: az áttörés még mindig várat magára
A K&H fenntarthatósági index legutóbbi eredményei alapján a fenntarthatóság iránti…
Tovább olvasom >A PDD Holdings és a Temu kihívásai: gyengülő eredmények, növekvő verseny és uniós szigor
A PDD Holdings, a Pinduoduo és a Temu online vásárlási…
Tovább olvasom >