A SZÉP-kártya, az egészségpénztári tagság és az áruhitel is növeli a költési hajlandóságot

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 04. 25. 11:35

A Széchenyi Pihenőkártya mindennapok része: a SZÉP kártya tulajdonos magyarok kétharmada havi több alkalommal is használja – derült ki a Pepita.hu friss felméréséből. Felhasználói népszerűsége mellett a gazdaság hajtóereje is, hiszen többletfogyasztást generál: háromból ketten többet költenek vele, mint nélküle tennék. Bár szűkebb felhasználói körrel, az egészségpénztár is kedvelt juttatás, elsősorban gyógyszerekre és gyógyászati segédeszközökre fordítják. A kutatásból az is kiderült, hogy a vásárlók egyre nyitottabbak a részletfizetésre: minden ötödik válaszadó fontolgatja, hogy online áruhitel segítségével vásárol nagyobb értékű terméket.

A SZÉP-kártya nagyobbra nyitja a magyarok pénztárcáját A Széchenyi Pihenőkártya mára nemcsak a hazai turizmus és vendéglátás egyik meghatározó motorja, hanem a magyarok mindennapi pénzügyi tervezésének is szerves része – derült ki a Pepita.hu friss felméréséből. A kutatás szerint a SZÉP-kártya tulajdonosok kétharmada havonta többször is használja cafeteria keretét. A válaszadók több mint ötöde évente néhány alkalommal él vele, míg 13 százalékuk havonta egy alkalommal költ a kártyáról. A kutatás egy további fontos tanulsága, hogy a SZÉP-kártya valódi többletfogyasztást generál: háromból kettő kártyabirtokos nyilatkozott úgy, hogy többet költ összességében annak köszönhetően, hogy ez a lehetőség a rendelkezésére áll. A kártyahasználók jelentős része nagyjából az előző évhez hasonló mértékben használja fel a rendelkezésére álló összeget, egyharmaduk viszont várhatóan többet költ róla 2025-ben.

A költési célokat tekintve a melegétel vásárlása a legnépszerűbb: a SZÉP-kártyások kétharmada étkezésre fordítja a keretét. Közel felük utazásra, szállásfoglalásra használja fel a rendelkezésére álló összeget, valamivel több mint egyharmaduk pedig vendéglátásra, szórakozásra költ. „A felhasználási körök idei bővítése a felmérésünk szerint valódi igényekre adnak választ” – magyarázta Dorcsinecz József, a Pepita Group társalapítója. A 2025-től elérhető felújítási lehetőséggel minden negyedik válaszadó tervez élni, amely lehetővé teszi barkácsáru, bútor, festék és egyéb háztartási eszközök vásárlását is. A sport és aktív életmód területén kisebb, de jól körülhatárolható csoport mutat aktív érdeklődést: a kártyatulajdonosok mintegy 17 százaléka költ sportrendezvényekre, kulturális belépőkre és 13 százaléka pedig sporteszközökre vagy azok kölcsönzésére. Egészségpénztár költéseknél a gyógyszerek és a család egészsége a fókuszban.

A felmérésben résztvevők harmada rendelkezik egészségpénztár-tagsággal, és körükben a legnépszerűbb költési cél a gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök vásárlása: ezt 83%-uk említette. 44% gyógyászati szolgáltatásokat (pl. vizsgálatok, kezelések), 30% pedig családtagjai egészségügyi kiadásait fedezi az egészségpénztárból. 17% egészségmegőrzésre és prevencióra (pl. szűrések, vitaminkúrák), 8% pedig baba-mama termékekre és szolgáltatásokra használja fel az összeget. Az egészségpénztárral rendelkezők 58%-a egyéni befizető, 36%-uk esetében a munkáltató biztosítja a hozzájárulást, míg 6%-nál családtag fizet be a számlára. Áruhitel kilátások: Egyre többen nyitottak az online áruhitelre is A pénzügyi tudatosság nemcsak a juttatások felhasználásában, hanem a nagyobb értékű vásárlási döntésekben is megjelenik.

A kutatás eredményei szerint a válaszadók közel minden negyedik tagja (24%) már élt online áruhitellel, míg további 20% nyitott rá, és fontolgatja a lehetőséget. Ez azt jelzi, hogy a fogyasztók egyre inkább terveznek tudatosan, és a részletfizetési konstrukciót eszközként használják a nagyobb kiadások átgondolt ütemezésére. Az is jól látszik, hogy a megfelelő hitelkonstrukció valós segítséget jelenthet a vásárlási döntések meghozatalában: a válaszadók 30%-a jelezte, hogy szívesebben vásárolna, ha elérhető lenne áruhitel egy webáruházban. Közülük 18% szerint így könnyebben megengedhetnének maguknak bizonyos termékeket, míg 13% kifejezetten nagyobb értékű termékek beszerzésére használná ki a lehetőséget.

A Pepita Group számára kiemelten fontos a hazai vásárlói igények megértése és kiszolgálása – éppen ezért végez átfogó kutatásokat a magyar piac sajátosságairól. A mostani eredmények is megerősítik, hogy a SZÉP-kártya, az egészségpénztári juttatások és az online áruhitel kulcsszerepet játszanak a magyar fogyasztók pénzügyi döntéseiben. Bár a Pepita Group több közép-európai piacon is jelen van, a magyarországi működés továbbra is kiemelt szerepet kap: a hazai fogyasztói szokások alapos ismerete nemcsak a szolgáltatásfejlesztés alapja, hanem stratégiai előnyt is jelent. A felmérés hátteréről: A Pepit.hu a 2025. március 22. és április 1-je között online felmérést végzett, melyet 983 kitöltő küldött be. Bár a mintavétel nem reprezentatív Magyarország lakosságára nézve, a kutatás eredményei alkalmasak a főbb trendek és attitűdök bemutatására.

A Pepita.hu kutatásában 660 SZÉP-kártyával rendelkező válaszadó vett részt. A válaszadók többsége nő (63%), míg férfiak aránya 37%. A 46-55 évesek képviselték a legnagyobb csoportot (36%), majd a 36-45 (28%) és az 56-65 évesek (21%). A fiatalabb korosztályok – a 26-35 évesek (12%) és a 18-25 évesek (2%) – kisebb arányban voltak jelen, a 66 év felettiek pedig kevesebb mint 2%-ot tettek ki. Lakóhely szerint a válaszadók jelentős része vidéken él, a budapestiek aránya 15% volt.

Kapcsolódó cikkeink