A szélsőséges időjárás és a spekuláció hajtja fel az élelmiszeralapanyagok árát
Az élelmiszer-alapanyagok világpiaci ára az elmúlt évben másfélszeresére nőtt, de a feldolgozott élelmiszerek ára csak késve, és csak kismértékben emelkedik.
Átlagosan másfélszer drágábbak az élelmiszer-alapanyagok a világpiacon, mint egy évvel ezelőtt. A Kossuth Rádiónak nyilatkozó szakértők szerint ennek csak egyik oka a szélsőséges időjárás, sokkal inkább a spekulánsok befolyásolják drágulást.
Az alapvető mezőgazdasági termények (búza, kukorica, rizs) ára az elmúlt évben ismét jelentősen, nem ritkán 40-50 százalékkal emelkedett a világpiacon, s a 2008-as élelmiszerválság idején elért szintet is meghaladja – hangsúlyozza Fórián Zoltán agrárszakértő, hozzátéve, hogy ennek ellenére az akkor tapasztaltakhoz hasonló zavargások, lázadások egyelőre nincsenek.
A szakember azt mondja, az élelmiszerár-emelkedések mögött nem keresleti nyomás áll, a drágulás magas élelmiszer-készletek mellett következett be, ami szerinte azt jelenti, hogy az élelmiszerpiac a spekulációs tőke kedvelt területévé vált. A mostani árakkal egyértelműen azok az országok járnak jól, amelyek maguk is komoly exportőrök, például Franciaország, Oroszország és Ukrajna – teszi hozzá.
A feldolgozott élelmiszerek alig és csak késleltetve drágulnak – mondja Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöke. A pékáruk viszonylag gyorsan követték a gabonaárakat, az állattenyésztési termékeknél azonban az önköltség-növekedés csak a következő negyedév során jelenhet meg, és kétséges, mennyire épülhetnek majd be az árakba Magyarországon, ahol a fogyasztók rendkívül árérzékenyek.
Az ÉFOSZ elnöke szerint itthon a legnagyobb drágulás várhatóan az időjárásnak leginkább kitett terményeknél várható, például az idényjellegű zöldségeknél és gyümölcsöknél – közli a hirszerzo.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gulyás Gergely: komplex akciótervvel készül a kormány az élelmiszerárak túlzott emelésének letörésére
Első lépésként komplex akciótervvel készül a kormány az infláció és…
Tovább olvasom >Meghittség, mosoly, marketing – 2024 legszebb karácsonyi reklámjai
A Trade magazin 2024-ben második alkalommal hirdette meg a Karácsonyi…
Tovább olvasom >Bírságot vetnének ki a sikertelen csomagkézbesítésekre
A Manhattan Associates vezetője, Pieter Van den Broecke azt javasolja,…
Tovább olvasom >