A stabil cégek tovább erősödnek a reklámajándék-piacon
Amikor először kezdtek beszélni a válságról, a jóslatok egy része úgy szólt, hogy a reklámpiac összeomlik: ez lesz az első terület, ahol visszafogják kiadásaikat a vállalatok. Mások épp az ellenkezőjére számítottak: a kiélezettebb versenyhelyzetben fontosabb lesz a marketing, mint valaha. Hogy kinek lett igaza? Többek közt erre is kíváncsiak voltunk a reklámajándék-szegmenst vizsgálva.Ha valaki azért nem költ reklámra, hogy pénzt takarítson meg, az akár az óráját is megállíthatja, hogy időt nyerjen vele! – idézi Henry Fordot Sauer Győző, a 3L Gift Kft. értékesítési igazgatója. A régi bölcsesség ellenére úgy tapasztalja, sokan másként gondolkodnak: a tavalyi év végén a gazdasági válság a reklámajándék-tárgyak piacára is rányomta a bélyegét. A cégek az első takarékossági lépések közt csökkentették vagy szüntették meg marketingre szánt keretüket.
Kisebb a torta, de nem csak nálunk
– A kis- és középvállalkozások kevesebb üzleti és reklámajándéktárgyat rendelnek – ha egyáltalán rendelnek. A nagyobbak pedig ugyanabból a büdzséből többet szeretnének vásárolni, vagyis inkább az olcsóbb és igazán promóciós termékek a hangsúlyosabbak ebben az időszakban – vázolja föl a helyzetet Keresztesi Ferenc, a Present Store Kft. cégvezetője. Véleménye szerint a magyar reklámajándéktárgy-üzlet nagyon nagy átalakuláson megy keresztül, a piac teljesen átrendeződik. A „torta” jelentősen kisebb lett, úgy tűnik, sok cég nem bírja tovább a kiélezett versenyt, és teljesen kivonul ebből a szakmából. Cégük forgalma ugyan jelentősen növekedett az elmúlt év hasonló időszakához képest, de tapasztalata szerint ehhez ma már nem elég ugyanannyit dolgozni, mint tavaly, mert az a forgalom felére lenne elegendő csupán.
A jelenség természetesen nem csak hazánkra jellemző. A Golding Reklámajándék Kft. a nemzetközi reklámajándékos cégek szövetségének (International Advertising Gift Council) tagja, így a világ szinte valamennyi országának reklámajándék-piacáról első kézből kap információkat. Váradi Éva, a cég beszerzési és marketingigazgatója úgy látja, hogy a válság Európa más országainak reklámajándékos cégeit is érzékenyen érinti.
Új lábak növesztése jelentheti a túlélést
Ugyanakkor mindig lehet találni olyan réspiacokat, amelyeket kevésbé sújt a recesszió. A Magnetta Kft.-nek például a fő profilja az egyedi reklámajándéktárgyak készítése mellett a promóciós célú mágnesfóliák tervezése és kivitelezése, illetve mágneses alapanyagok és mágnesből készült termékek forgalmazása. Tóth Zsuzsanna Cseperke marketingvezető szerint ebben a szegmensben csak a funkció nélküli termékek iránt csökken a kereslet. A funkcióval rendelkezők (például regiszterek, könyvjelzők, vagy a különféle hűtőre helyezhető mágneses programtervezők) piaca viszont bővül.
A túlélés záloga lehet a több lábon állás is, akár szolgáltatásokról, akár ügyfélkörről van szó.
– Az elmúlt két és fél évben szolgáltatásaink körét bővítettük és marketingeszköz-tanácsadóként léptünk fel a piacon. A válság hatásait ezért kevésbé éreztük meg és partnereink továbbra is bizalommal fordulnak hozzánk: az első félévünk az eddigi legerősebb félév cégünk életében – foglalja össze az eredményeket Sauer Győző.
Előtérben az egyedi igények
Tóth Zsuzsanna Cseperke úgy látja, hogy bár a megszorítások és a gazdaságot érintő válság miatt átlagosan kevesebbet kívánnak költeni a cégek, a darabszámot igyekeznek megtartani, így inkább a termékek méretét csökkentik. A Magnetta Kft. marketingvezetője szerint a vásárlói trendek terén a nagyobb, céges kampányok mellett előtérbe kerültek a lakossági, személyes megkeresések, amit elsősorban a Dekoretta dekorációs stúdiójuk megrendeléseinél észlelnek.
Váradi Éva szerint itt is felértékelődtek a biztos pénzügyi hátterű cégek, és egyre nagyobb figyelem fordul az egyedi gyártású termékek irányába. Ez utóbbi költségeit azonban csak a valóban tőkeerős cégek tudják előfinanszírozni. Határozott trend, hogy egyre jobban rövidülnek a szállítási határidők, ami a raktározni tudó cégek előnyét növeli. És hogy milyen termékeket szeretnének minél hamarabb megszerezni az ügyfelek?
– A reklámajándék-piac nem divatkövető ágazat – figyelmeztet a Golding Reklámajándék Kft. beszerzési és marketingigazgatója. – Azok a termékek terjednek el, amelyek a hétköznapi életben, nagy mennyiségben szükségesek. Mivel általában többen döntenek a promóciós tárgyakról, és sok fogyasztónak kell, hogy megfeleljen a választásuk, ezért általában azok a termékek maradnak felszínen, amelyek megfelelnek a tömegízlésnek.
Ez persze nem jelenti azt, hogy folyton ugyanazokat keresik. Keresztesi Ferenc, a Present Store Kft. cégvezetője szerint nagyon fontos, hogy minden évben legyenek új ötletek és termékek, mert a vevők ezt igénylik. Ezért ügyelnek arra, hogy katalógusuk kínálata 40-45 százalékban minden évben teljesen új legyen. Természetesen mindezek kiegészülnek a klasszikusnak nevezhető – folyton keresett – tárgyakkal, mint amilyenek a tollak vagy a pendrive-ok.
Utazás, pihenés és környezetvédelem
Az egyedi igények felmérésére helyezik a hangsúlyt a 3L Gift-nél is:
– Az egyedi termékeknek azonban vannak korlátai. Míg a hagyományos, katalógusokban megtalálható termékek készleten vannak, és akár pár darabot is rövid határidővel tudunk szállítani, addig az egyedi termékek gyártásához és kivitelezéséhez hosszabb időre és jóval nagyobb rendelési tételre van szükség – mondja Sauer Győző. Úgy látja, ezen a nyáron a legkeresettebb marketingeszközök a pihenéssel, utazással kapcsolatos, valamint a textiltermékek. Mint az élet minden területén, az egyik legfontosabb innovációkat meghatározó trend itt is a környezetvédelem.
– Egyre szélesebb a biológiai úton lebomló és újrahasznosítható alapanyagokból készült termékek kínálata, azonban a magasabb ár miatt ezekre még nincs igazán fizetőképes kereslet a magyar piacon. Lehet, hogy valaki a saját háztartásában már szem előtt tartja a környezetvédelmi szempontokat, de ugyanő beszerzőként már nem tud elvonatkoztatni az ártól és a cégérdektől – mutat rá a visszás hazai helyzetre Váradi Éva.
Z. D.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >