A sport, mint a marketing csodafegyvere
A sport az évek során kiemelkedő marketingeszközzé vált, amelyet vállalatok szerte a világon használnak márkaértékeik növelésére, üzeneteik közvetítésére és célközönségeik elérésére. A sportmarketing egyre inkább előtérbe kerül, ahogy a cégek felismerik, hogy a sportesemények és -szponzorációk hatalmas lehetőségeket rejtenek a márkahűség erősítésére és új piacok meghódítására.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
A SPAR Magyarország 2008 óta támogatja a SPAR Budapest Maraton® Fesztivál megvalósulását. A rendezvény mára hazánk és Közép-Európa egyik legnagyobb tömegsport-eseményévé nőtte ki magát.
– Célunk, hogy minél több embert rendszeres mozgásra ösztönözzünk, és népszerűsítsük a sport és az egészségtudatos életmód pozitív hatásait – avat be Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A SPAR nemcsak támogatja, hanem rendszeresen megjelenik különféle aktivitásokkal a SPAR Budapest Maraton® futófesztivál helyszínén is. A budai Pázmány Péter sétányon felállított rajt-cél szakasz közelében az áruházlánc 15 éves márkája, az S-BUDGET standja mutatkozott be a legutóbbi évben, ahol egy ügyességi játékban bárki tesztelhette, hogy gyorsabb-e a reakcióideje egy versenypilótánál, és ezért S-BUDGET termékeket is nyerhetett. Ezenkívül testösszetétel-méréssel, izom- és zsírszövet arány vizsgálattal is várták az érdeklődőket.
A vállalat a fentieken túl az elmúlt két évben partnere volt a Smart Sport Expo és Fitness fesztiválnak is, ahol a résztvevők megismerhették a SPAR Életmód programot. A rendezvény keretében a budapesti Papp László Sportarénában 10 színpadon próbálhatták ki az érdeklődők száz edző közreműködésével a legjobb fitnesztrendeket, mozgásformákat és a legismertebb eszközös csoportos edzésformákat.
A cég elkötelezett a társadalmi felelősségvállalás iránt, évente több civil kezdeményezést, alapítványt támogat különböző gyűjtőakcióival.
Üzleteiben évről évre egyre nagyobb számban kapnak helyet az egészségtudatos életmódhoz kapcsolódó, illetve a speciális étrendet támogató élelmiszerek, amelyek hozzájárulhatnak a szervezet egészségének fenntartásához és a sportolók fejlődéséhez.
Bárki számára elérhető
A Lidl Magyarországnál az egészségtudatos táplálkozást és az egészséges életmód támogatását hosszú évek óta kiemelten kezelik, és azon dolgoznak, hogy erre vásárlóik figyelmét is felhívják.
– Nem csak széles, minden igényre kiterjedő termékkínálatunkkal, hanem különféle kampányokkal és sportmarketinggel is ezt a törekvésünket erősítjük. A különféle sportesemények támogatásán keresztül elsősorban az egészséges életmód iránt érdeklődőket célozzuk, és ezáltal még tovább erősíthetjük a Lidl kedveltségét, vásárlóink elkötelezettségét. Fontosnak tartjuk, hogy az esemény, a csapat által képviselt értékek összhangban legyenek vállalatunk alapértékeivel, hiszen ezáltal válik hitelessé az együttműködés, és így tudjuk egymást kölcsönösen erősíteni. Hiszünk a csapat- és a tömegsportok erejében, amelyek bárki számára elérhetőek, ahogy a Lidl is – hangsúlyozza Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
Tavaly a 2023-as UCI kerékpáros világbajnokság friss élelmiszerpartnereként jelentek meg, valamint a Lidl Trek UCI WorldTour csapatának főszponzorává és stratégiai partnerévé váltak, és ez az együttműködés idén is folytatódik.
– A legnagyobb büszkeségünk az UEFA EURO 2024-es labdarúgó Európa-bajnoksággal való együttműködésünk, amelynek keretében a tavaly induló selejtező mérkőzések és az idei torna mérkőzéseinek globális partnerei vagyunk. Az együttműködés keretében szervezzük meg a Lidl Kids Team nyereményjátékot, melynek köszönhetően Európa-szerte több mint 1100 gyermek kap lehetőséget arra, hogy az UEFA EURO 2024-es Európa-bajnokság mérkőzésein a játékosokat pályára kísérje – ismerteti Tőzsér Judit.
A vállalat a versenysport mellett a tömegsportot is támogatja, 2017 óta az ország legnépszerűbb nyílt vízi szabadidősport-eseményén, a Balaton-átúszáson névadó főszponzorként vannak jelen. A nevezők részére évről évre edzéstervet biztosítanak, és étkezési tippekkel segítik őket, hogy a lehető legsikeresebb legyen a felkészülés.
Egységben az erő
A Coop Gazdasági Csoport alapítása óta üzletpolitikai szinten, a mindennapi működés részeként nagy hangsúlyt helyez a nemzeti identitás és a közösségek erősítését célzó, kulturális és sportszervezetek, események támogatására. Ez számára nem csupán kommunikációs eszköz, sokkal inkább a szövetkezeti múltjából eredő szociális érzékenység, átmentett alapérték. Ennek keretében országos társadalmi programként a Magyar Olimpiai Bizottságon (MOB) keresztül 1996 óta segíti a Magyar Olimpiai Csapat olimpiai felkészülését és népszerűsíti az olimpiai eszmét. Regionálisan pedig a franchise-partnerek saját programjaikként támogatnak, illetve szponzorálnak városi sportrendezvényeket, valamint amatőr és profi, első osztályú sport klubokat.
– A Coop támogatáspolitikájában nagy hangsúlyt helyez a gyermekekre, valamint a társadalom általános egészségügyi jólétére, közösségek erősítésére. A sporton keresztül edukációs jelleggel ráirányítja a figyelmet a sport mindennapi életben és az egészség megőrzésében betöltött kiemelkedő szerepére. Emellett példaképeket állít, és egy tudatos életmódot közvetít, melyben fontos alapérték a fair play, a kitartás, a küzdés, a fegyelem és tisztelet – informálja lapunkat Tóth Géza, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója.
A sport összehozza az embereket, ezért a Coop számára kiváló eszköz közösségek erősítésére és építésére. Ennek kicsúcsosodása az olimpiai eszme, amelynek népszerűsítésével erősíthető a vásárlókban a nemzeti identitás.
– A Coop csoportnál már hagyomány, hogy a vásárlóinkkal együtt gyűjtjük a buzdító üzeneteket a Magyar Olimpiai Csapat számára. Ez az üzletekben megjelenő kampányeszközökön túl egy nagyon erős online és a közösségi térben megjelenő aktivitásokkal is kiegészül. Az üzletlánc igyekszik minél komplexebb módon népszerűsíteni a Coop és a Magyar Olimpiai Csapat elmúlt, több mint két évtizedes együttműködését – emeli ki Tóth Géza.
Üzemanyag, versenyautókon tesztelve
A Shell több mint 70 évre visszanyúló partnersége a Ferrari Formula 1-es csapatával a márkaismertség kölcsönös növelése mellett új távlatokat nyitott az innováció területén is.
– Ennek végső kedvezményezettjei a vásárlóink, hiszen a versenypályán megvalósult fejlesztések azután megjelennek a nekik nyújtott termékek és szolgáltatások kínálatában. A Shell és a Ferrari partnersége a fenntarthatósági célok megvalósulását is segíti, miután a csapattal közösen azon dolgozunk, hogy vállalásainknak megfelelően bioüzemanyagok fejlesztésével csökkentsük a Formula 1 karbonlábnyomát – tájékoztat Vecsey Sarolta, a Shell Hungary Magyarországért és Szlovéniáért felelős kereskedelmi igazgatója.
Az együttműködés a FIA által 1950-ben megrendezett első Formula 1-es futamok óta tart – valójában azonban már 20 évvel korábbra datálható, amikor Enzo Ferrari megalapította az Alfa Romeo Nagydíj versenycsapatát, így a motorsport történetében a leghosszabb és legsikeresebb együttműködések közé tartozik.
– A Shell üzemanyagot biztosít a versenyben szereplő autók számára, de ennél is fontosabb, hogy mérnökeink a pályán vannak minden futamhétvégén, és közös méréseket végeznek annak érdekében, hogy versenykörülmények között tökéletesítsék a Ferrari számára felajánlott üzemanyagot és kenőanyagokat. Ennek fontos következménye, hogy megalkothattuk az utcai autóknak kínált prémium üzemanyagunkat, a Shell V-Power Racinget, amely 99%-ban azonos összetevőket tartalmaz, mint a Ferrari versenyautóiba kerülő üzemanyag – jelzi Vecsey Sarolta, aki azt is elárulja, hogy 2024 a nyári olimpiai és paralimpiai játékok, valamint a futball-Európa-bajnokság megrendezése miatt a sport évének is tekinthető. Idén tavasszal a Shell a tehetséges hazai sportolók támogatása mellett döntött.
– Kiemelkedő paralimpikonunk, Ekler Luca zavartalan felkészüléséhez szeretnénk hozzájárulni a BOM a Magyar Sportért Alapítvánnyal kötött együttműködésünk keretében – mondja a Magyarországért és Szlovéniáért felelős kereskedelmi igazgató.
Példamutató értékek
A BioTechUSA szakemberei szerint a sportmarketing az ismertség növelése mellett lehetőséget teremt arra, hogy olyan elismert csapatokkal, sportolókkal alakítsanak ki hosszú távú együttműködéseket, akik kitartásukkal, és kiemelkedő eredményeikkel rengeteg embert inspirálnak.
– Ahhoz, hogy az élsport támogatásában ilyen aktív szerepet töltsünk be, elengedhetetlen termékeink kiemelkedő minősége, ami megfelelő alapot teremt együttműködéseink további bővítéséhez. Számunkra mindenki, aki sportol, egyformán fontos, függetlenül attól, milyen szinten teszi azt. Partnereink között megtalálható kistelepülésen működő futballakadémia, országos sportági szakszövetség, de nemzetközileg ismert sztársportoló is – osztja meg álláspontját a BioTechUSA.
Az együttműködésekre nem hagyományos szponzori tevékenységként, hanem sokkal inkább egy összetett partneri kapcsolatként tekintenek. Csapatok, illetve szakszövetségek részére rendszeresen tartanak szakmai napokat, melyek során testösszetétel-méréssel, illetve táplálkozási, kiegészítőhasználati tanácsokkal segítik a profi sportolók felkészülését.
A tudatos táplálékkiegészítő-használatot kulcsfontosságúnak tartják, a cég munkatársai szakmaiságukkal ahhoz igyekeznek hozzájárulni, hogy az érintettek jobb sportolóvá válhassanak.
– 2020 óta folyamatos támogatói vagyunk a Nemzeti Kézilabda Akadémiának, de szintén 2020 óta vagyunk a KTE Kosárlabda Klub partnerei. Emellett olyan influenszerekkel dolgozunk együtt, akik példamutató értékeket és sportos életmódot képviselnek. A termékeink népszerűségének növeléséhez jó eszköz egy ilyen kooperáció. A tudatos edukációs tevékenységünk nem csupán ledönti a félelmeket, de felkészültebb sportolókat és kiegyensúlyozottabb fogyasztókat eredményez – tudjuk meg a vállalattól.
Itthon és a nagyvilágban
A Mondelēz International az elmúlt években nemzetközi és lokális szinten is folytatott sporthoz kapcsolódó marketingtevékenységet. Nemzetközi szinten több sportágat, sportolót és eseményt is támogat, többek között ilyen a futball vagy a síugrás. Lokális szinten emellett kiemelt esemény volt a 2023-as Atlétikai Világbajnokság szponzorálása az atlétikai gyökerekkel rendelkező, éppen 70. születésnapját ünneplő Sport szelettel. A szponzoráció széles körű láthatóságot adott a márkának és egy nem mindennapi kapcsolódási lehetőséget a fogyasztókkal.
– Termékeink körét tekintve a sporthoz élményoldalról tudunk a leginkább kapcsolódni, és márkáinkkal élményt szerezni a sportszerető közösségeknek. A Sport szelettel elsősorban lokális megoldásokban gondolkozunk. Jó példa erre a tavalyi, Budapesten megrendezett Atlétikai Világbajnokság szponzorációja, ami lehetőséget adott egy nagy érdeklődésre számot tartó esemény keretében ünnepelni a Sport szelet 70. jubileumi évét. Az egyértelmű kapcsolódási pontok és a szervezők kiemelkedő munkája segítette az együttműködést. Az idei évben az atlétikai vonalat erősítve futó eseményeket támogatunk a Sport szelettel – avat be Redele Szabina, a Mondelēz Hungária szeletes portfóliójának márkamenedzsere.
– A Milka márka esetében idén először van lehetőségünk elhozni a magyar fogyasztók számára is egy sikeres nemzetközi futball tematikájú kampányt. A labdarúgás egy olyan sportág, mellyel a hazai közönség is jól rezonál, mindemellett remek közösségépítő ereje van, amely a Milka márka értékeivel is összeegyeztethető – veszi át a szót Nagyidai Krisztina, a Mondelēz Hungária táblás portfóliójának márkamenedzsere, aki azt is elárulja, hogy április-május között egy országos fogyasztói promócióval jelentkeztek, melynek keretében igazi sportlegendákkal találkozhattak a szerencsések, és további élményeket, relikviákat is nyerhettek.
Évszázados partnerség
Szalóky Tóth Judittól, a Coca-Cola magyarországi vállalati kapcsolatok, kommunikációs és fenntarthatósági igazgatójától megtudjuk, hogy a sporthoz és a szórakozáshoz kapcsolódó partnerségek a kezdetektől kiemelt szerepet töltenek be a The Coca-Cola Company életében. A Coca-Cola a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) és a játékok legrégebbi állandó szponzora. Az együttműködést a legutóbb 2019-ben hosszabbították meg 12 évvel, így a Coca-Cola és az olimpia partnersége ezzel a megállapodással immár 104 évet fog át. A vállalat a 2024-es párizsi olimpiai játékoknak is fontos partnere lesz, és ez alkalomból Magyarországon is elérhető lesz a Coca-Cola sportital márkájának új íze, a Powerade Golden Mango.
A Coca-Cola emellett az idei labdarúgó-Európa-bajnokságnak is hivatalos partnere, első alkalommal 1988-ban szponzorálták az eseményt.
– A kontinenstornán is életre kel „Éld át a varázslatot!” filozófiánk exkluzív tartalmakon és élményeken keresztül – a stadionokban, a szurkolói zónákban, a digitális csatornákon és a vendéglátó programokon. Az áprilisban elindult országos promóciónk nyertesei páros belépőt nyerhetnek a döntőre és a Németország–Magyarország meccsre – mondja Vida Annamária, a Coca-Cola szenior brand menedzsere.
– A játékosok hidratációját emellett a Coca-Cola sportitala, a Powerade biztosítja majd a pályán – teszi hozzá Becs József, a Powerade szenior brand menedzsere.
Friss hír, hogy a magyar futballrajongók május végén a budapesti Szoboszlai Live eseményen is találkozhatnak a Coca-Colával.
A hidratáció szószólói
A hidratáció, valamint az aktív életmód népszerűsítése a Szentkirályi Magyarország számára fontos üzenet, vezető élelmiszeripari vállalatként küldetésüknek tekintik a fogyasztók edukációját, a tudás átadását és a fiatalok támogatását.
– Büszkék vagyunk élsportolóinkra, akikre jelentős figyelmet fordítunk, ám nem feledkezünk meg a lakossági sporteseményekről sem, mert hisszük, hogy mindenki megtalálhatja a hozzá illő sportot, ezáltal gazdagabb lehet az élete. Sportszponzorációs tevékenységünkben kiemelt szerepet játszik a Szentkirályi ásványvíz, különös tekintettel a tavaly piacra dobott sportkupakos kiszerelésre, amelyet kifejezetten az aktív életmódhoz terveztünk. Az idei évtől a Theodora is csatlakozik a sportot támogató márkáink közé az Ultrabalaton hidratációs partnereként – fejti ki Bara Boglárka, a Szentkirályi Magyarország senior brand managere.
2023-ban a budapesti Atlétikai Világbajnokság hidratációs partnere a Szentkirályi ásványvíz volt. Emellett mára szinte hagyománnyá vált utánpótláskorú sportolókat támogató programjuk, a Szentkirályi Tehetségprogram, amelyet 2016-ban kifejezetten a fiatal, tehetséges sportolók karrierjének előmozdítása érdekében indítottak.
– Nagy örömünkre szolgál, hogy idén tavasszal ismét elindult a Szentkirályi Tehetségprogram, amely megújult formában támogatja a nyári olimpiai sportágak ifjú sportolóit. A program nagyköveteként Berki Krisztián olimpikon állt mellénk, aki márkánkhoz hasonlóan küldetésének tekinti az utánpótláskorú sportolók segítését – újságolja Bara Boglárka. – Fontos számunkra az is, hogy a kezdőket, hobbisportolókat is ösztönözzük a mozgásra, aktív életmódra, éppen ezért hosszú évek óta büszkén támogatjuk a Vivicittát, hazánk egyik legnagyobb tömegsport-futórendezvényét, ahol edzettségi szinttől és korosztálytól függetlenül méretteti meg magát számos sportszerető ember – teszi hozzá a senior brand manager.
Ilyen a boksz…
A HELL-nél folyamatosan keresik azokat az együttműködéseket és aktivitásokat, amelyeken keresztül a legtöbbet tudják nyújtani a fogyasztóknak, miközben a márkát is építik.
– A HELL fennállása óta fontosnak tartja a sporttal való együttműködést. Nem véletlenül találkozhattak velünk a nézők a sportvilág számtalan területén: jelen vagyunk különböző autóversenyeken, labdajátékokon, bokszeseményeken, de még dartsrendezvényeken is. Az viszont kétségtelen, hogy az idei évben a HELL és a sportok kötelékét még szorosabbra fűztük. 2024 év elején elindult a HELL Boxing Kings, amely egy HELL által szervezett, 10 országot összekötő ökölvívó versenysorozat. Az indok pedig, hogy miért pont az ökölvívás területét választottuk, nagyon egyszerű. Az a fajta lendület és dinamizmus, amit az anyamárka képvisel, párhuzamban van a boksszal – világít rá Popovics Adrienn, a HELL ENERGY Magyarország Kft. marketingigazgatója.
A HELL Boxing Kings nemcsak a HELL életében egyedülálló. A produkció színvonalát igazolja, hogy Roy Jones Jr., a világszinten ismert és a sportban legendának számító bokszoló vállalta a felkérésüket, és a versenysorozat fővédnöke lett.
– A nemzetközi versennyel a célunk, hogy lehetőséget teremtsünk mindazoknak a tehetséges sportolóknak, akik valamilyen okból kifolyólag nem tudják megmutatni magukat, a mi segítségünkkel most itt az alkalom – jelenti be Popovics Adrienn.
A márka ökölvívás iránti elkötelezettségét a HELL Fight Club eredményei is jelzik, amely megalakulása óta több korosztályos bajnokkal, diákolimpiai bajnokkal és felnőtt magyar bajnokokkal büszkélkedhet.
– Maximálisan hiszünk az ilyen típusú együttműködések erejében. Sok releváns fogyasztóhoz jutunk el a sport által, miközben jól összehangolt marketingkommunikációval és élménnyel tudjuk felhelyezni magunkat a vásárlók mentális térképére – magyarázza a marketingigazgató. //
Szenvedélyes szurkolókra koccint a Heineken
A Heineken az UEFA Bajnokok Ligája kieséses szakaszával egy időben indította el új, „Cheers To The Real Hardcore Fans” kampányát, amely a „Fresher Football” platformra épül. A kampány célja, hogy a világszerte mintegy 3,5 milliárd rajongóval büszkélkedő futballtársadalmat segítse abban, hogy egy mindenki számára elérhető, befogadó közösséggé fejlődjön, amelyen belül minden szenvedélyes szurkoló számít. A globális kampány hazánkban tavasszal vette kezdetét, amelyben a babonás szurkolóktól kezdve a legelkötelezettebb szurkolókon át az egy meccset sem kihagyókra koccintunk – bárki is legyen az.
A márka hisz abban, hogy közös munkával a sportág pozitívabb és barátságosabb térré válhat a pályán és a nézőtéren egyaránt, hogy mindenki élvezhesse a futball világának izgalmait. Az új kampány célkitűzése bemutatni, hogy mit jelent valójában szenvedélyes szurkolónak lenni, és eltörölni azt a negatív képet, amely sokáig meghatározta a futballszurkolói közeg megítélését.
– Az új kampányunk központjában egy szellemes csavar áll az „elvakult szurkoló” sztereotípiájáról, megmutatja, hogy milyen is valójában az elkötelezett rajongás, ugyanakkor ünnepli az emberek sokszínű csoportját, akik valóban pozitív és néha talán szokatlan módon szeretik és rajongják ezt a sportot – mutat rá Nabil Nasser, a Heineken Brand globális vezetője. //
Újra elrajtol a Szentkirályi Tehetségprogram
Ötödik alkalommal indul útjára a Szentkirályi Tehetségprogram, amely a Magyar Olimpiai Bizottság szakmai támogatásával és a program nagykövetével, az olimpiai bajnok tornász Berki Krisztiánnal közösen keresi a legtehetségesebb hazai utánpótlás-sportolókat, hogy elősegítse sportkarrierjük kiteljesedését.
Az olimpikon a program hosszú távú együttműködő partnereként ezentúl szakmai meglátásaival és a hazai sportéletről szerzett ismereteivel nem csupán megsokszorozza a tudást és a segítő szándékot, de a példamutatás erejével valamennyi hazai fiatal sportolót arra biztat, hogy a következő szintre emeljék a bennük szunnyadó talentumot. A programra jelentkező fiatal sportolók közül hárman ugyanis olyan anyagi támogatásban részesülnek, amellyel közelebb kerülhetnek jövőbeli céljaik eléréséhez. A zsűri által kiválasztott első három helyezett sorrendjéről a közönség szavazatai döntenek majd, az első helyezett kétmillió forintot, a második egymillió forintot, a harmadik pedig 500 ezer forintot vihet haza, nyereményüket a tehetségek pedig szabadon fordíthatják bármire, amivel növelhetik sportsikereiket, legyen szó edzőtáborokról, sporteszközökről vagy épp nevezési díjakról.
– A mostantól évente jelentkező Szentkirályi Tehetségprogrammal célunk, hogy aktívan részt vállaljunk a magyar utánpótlás-nevelésben, mivel hisszük, hogy bármelyik tehetséges, elszánt és kitartó fiatalban ott lehet a nemzetközi sportkarrier vagy egy olimpiai aranyérem reménye – tette hozzá Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnöke és a Szentkirályi Tehetségprogram kuratóriumának elnöke. //
Kapcsolódó cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >A Lidl sikerének titka: így vált fapados diszkontból piacvezetővé az áruházlánc
A Lidl Magyarország 20 éves születésnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón ismertette…
Tovább olvasom >A Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálat mindennapjai a koraszülöttekért
Évente átlagosan 150.000 kilométernyi megtett út a legkisebbek életének megmentéséért,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >