A speciális igényekre fókuszálnak a szájápolási márkák

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 09. 05. 08:00

A magyar szájápolási kultúra fejletlenségét jól jelzi az évente átlagosan elhasznált 1 darab fogkefe. Ez a probléma túlmutat a fogkrémgyártók edukációs erőfeszítésein, és valamilyen társadalmi szintű programért kiált. A fogkrémé forintban kifejezve háromszorosa a fogkefepiacnak.A biztosítási alapú egészségügyi rendszerű országokban a biztosító általában csak akkor fizeti a fogászati kezelést, ha a biztosított félévente igazoltan megjelenik a fogorvosánál. Ha viszont ez a feltétel teljesül, a teljes kezelést, még az esztétikai jellegűeket is, a biztosító fedezi. Lenne tehát honnan ötletet meríteni.
Veress Tibor, az Unilever category operations menedzsere a lehetőségek oldaláról közelíti meg a kérdést, hiszen igaz, hogy a magyar piac és a szájhigiénés szokások a nyugati országoknál fejletlenebbek, de ebből következően további fejlődési lehetőségek, növekedési potenciálok rejlenek a hazai piacban.
Flesch Gabriella, a Glaxo-SmithKline Kft. brand menedzsere szerint az egyéb szájápolási kategóriák (fogselyem, szájvíz, interdental) még igencsak fejletlennek számítanak, méretük továbbra is elhanyagolható.

Gyengülő alapok
A fogkrémek piacán a fehérítő-, a gyerek- és a sensitive-szegmensek tudtak növekedni. Ezek közül is a sensitive-szegmens növekedése a leglátványosabb, hiszen két számjegyű növekedést produkált a tavalyi évben. A jövőben várhatóan tovább erősödnek ezek a szegmensek, elsősorban az alapfogkrémek rovására.
Figyelemre méltó az eladások koncentrálódása, mégpedig a hipermarketekben és drogériákban.
Az Unilever szakembere szerint a kereskedelmi márkás fogkrémek szerepe továbbra is alacsony, azonban részesedésük fokozatosan növekszik.

Célcsoportokra fokuszáló újdonságok
Az innováció szerepe kiemelkedő, hiszen a fogkrémpiacon jellemzően évi egy új termékkel jelentkeznek a nagyobb márkák. A Sensodyne fogkrém, amely érzékeny fogakra lett kifejlesztve, tavaly egy új variánssal bővült, amely Sensodyne Pronamel névre hallgat.
Az Unilever egyre inkább a célcsoportokat speciálisan megcélzó szájápolási variánsok kifejlesztésére fokuszál. Ezt a trendet követi a 2008 júniusában bevezetésre került Signal White Now fogrémmel is, amely azonnali, látható fehérítést ígér akár egyetlen mosás után.
A Signal a gyermekek számára is tartogat idén meglepetést. Számukra egy új fogkrémvariáns kerül bevezetésre epres ízben. Az olcsó szegmensben népszerű Amodent fogkrém pedig, követve a piaci trendet, idén júliustól 100 milliliteres csomagolásban lesz kapható.

Márkaként évente egy újdonság
A fogkefék esetén a mennyiségbeli eladásokat tekintve csökkenő, míg értékben enyhén növekvő tendencia figyelhető meg. Ugyanakkor fellendülés jellemzi az elektromos fogkefék piacát. A közepes és kemény sörtéjű fogkefék piaca stagnál, míg az érzékeny fogakra ajánlott termékek egyre népszerűbbek. Figyelemre méltó a fogkefék piacán a saját márkák térnyerése: már a teljes fogkefepiac közel egyötödét teszik ki értékben.
Flesch Gabriella elmondása alapján a teljes fogkefepiac közel felét értékben a prémium fogkefék adják. A fogkeféknél is az innovativ, speciális megoldásokat nyújtó termékek választéka bővül elsősorban. Az Aquafresh tavaly vezette be új, egyedülálló technológiával készült zselépárnás Gel-Flex fogkeféjét. A Signal gyermekfogkefék csomagolása is megújul ebben az évben.
Mind a fogkefék, mind a fogkrémek esetében a promóciók széles skáláját alkalmazzák a gyártók. Az Unilever tapasztalatai szerint a garantált ajándékot biztosító promóciók vonzzák leginkább még a vásárlókat.
A GlaxoSmithKline szakembere szerint mind a fogkrém-, mind a fogkefepiacra jellemző még a promóciók magas száma is. Legnépszerűbbek az árakciók, az összecsomagolások (duopack, triopack), a túltöltések, valamint az ingyen fogkrémminták. Mivel az Aquafresh jellemzően prémium árkategóriás termék, leginkább a displayes kihelyezések és a hozzáadott értéket adó promóciók jellemzőek rá.
K. I.

Kapcsolódó cikkeink