A speciális igényekre fókuszálnak a szájápolási márkák
A magyar szájápolási kultúra fejletlenségét jól jelzi az évente átlagosan elhasznált 1 darab fogkefe. Ez a probléma túlmutat a fogkrémgyártók edukációs erőfeszítésein, és valamilyen társadalmi szintű programért kiált. A fogkrémé forintban kifejezve háromszorosa a fogkefepiacnak.A biztosítási alapú egészségügyi rendszerű országokban a biztosító általában csak akkor fizeti a fogászati kezelést, ha a biztosított félévente igazoltan megjelenik a fogorvosánál. Ha viszont ez a feltétel teljesül, a teljes kezelést, még az esztétikai jellegűeket is, a biztosító fedezi. Lenne tehát honnan ötletet meríteni.
Veress Tibor, az Unilever category operations menedzsere a lehetőségek oldaláról közelíti meg a kérdést, hiszen igaz, hogy a magyar piac és a szájhigiénés szokások a nyugati országoknál fejletlenebbek, de ebből következően további fejlődési lehetőségek, növekedési potenciálok rejlenek a hazai piacban.
Flesch Gabriella, a Glaxo-SmithKline Kft. brand menedzsere szerint az egyéb szájápolási kategóriák (fogselyem, szájvíz, interdental) még igencsak fejletlennek számítanak, méretük továbbra is elhanyagolható.
Gyengülő alapok
A fogkrémek piacán a fehérítő-, a gyerek- és a sensitive-szegmensek tudtak növekedni. Ezek közül is a sensitive-szegmens növekedése a leglátványosabb, hiszen két számjegyű növekedést produkált a tavalyi évben. A jövőben várhatóan tovább erősödnek ezek a szegmensek, elsősorban az alapfogkrémek rovására.
Figyelemre méltó az eladások koncentrálódása, mégpedig a hipermarketekben és drogériákban.
Az Unilever szakembere szerint a kereskedelmi márkás fogkrémek szerepe továbbra is alacsony, azonban részesedésük fokozatosan növekszik.
Célcsoportokra fokuszáló újdonságok
Az innováció szerepe kiemelkedő, hiszen a fogkrémpiacon jellemzően évi egy új termékkel jelentkeznek a nagyobb márkák. A Sensodyne fogkrém, amely érzékeny fogakra lett kifejlesztve, tavaly egy új variánssal bővült, amely Sensodyne Pronamel névre hallgat.
Az Unilever egyre inkább a célcsoportokat speciálisan megcélzó szájápolási variánsok kifejlesztésére fokuszál. Ezt a trendet követi a 2008 júniusában bevezetésre került Signal White Now fogrémmel is, amely azonnali, látható fehérítést ígér akár egyetlen mosás után.
A Signal a gyermekek számára is tartogat idén meglepetést. Számukra egy új fogkrémvariáns kerül bevezetésre epres ízben. Az olcsó szegmensben népszerű Amodent fogkrém pedig, követve a piaci trendet, idén júliustól 100 milliliteres csomagolásban lesz kapható.
Márkaként évente egy újdonság
A fogkefék esetén a mennyiségbeli eladásokat tekintve csökkenő, míg értékben enyhén növekvő tendencia figyelhető meg. Ugyanakkor fellendülés jellemzi az elektromos fogkefék piacát. A közepes és kemény sörtéjű fogkefék piaca stagnál, míg az érzékeny fogakra ajánlott termékek egyre népszerűbbek. Figyelemre méltó a fogkefék piacán a saját márkák térnyerése: már a teljes fogkefepiac közel egyötödét teszik ki értékben.
Flesch Gabriella elmondása alapján a teljes fogkefepiac közel felét értékben a prémium fogkefék adják. A fogkeféknél is az innovativ, speciális megoldásokat nyújtó termékek választéka bővül elsősorban. Az Aquafresh tavaly vezette be új, egyedülálló technológiával készült zselépárnás Gel-Flex fogkeféjét. A Signal gyermekfogkefék csomagolása is megújul ebben az évben.
Mind a fogkefék, mind a fogkrémek esetében a promóciók széles skáláját alkalmazzák a gyártók. Az Unilever tapasztalatai szerint a garantált ajándékot biztosító promóciók vonzzák leginkább még a vásárlókat.
A GlaxoSmithKline szakembere szerint mind a fogkrém-, mind a fogkefepiacra jellemző még a promóciók magas száma is. Legnépszerűbbek az árakciók, az összecsomagolások (duopack, triopack), a túltöltések, valamint az ingyen fogkrémminták. Mivel az Aquafresh jellemzően prémium árkategóriás termék, leginkább a displayes kihelyezések és a hozzáadott értéket adó promóciók jellemzőek rá.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >