A sikeres kisárutermelő titka
Sokat hallani a nagy kereskedelmi láncokra panaszkodó mezőgazdasági kisárutermelőkről, de alig esik szó azokról a beszállítókról, akik kis méreteik ellenére, a közvetítő szervezetek kikapcsolásával is sikeresek tudnak lenni.
A nagy láncoknak közvetlenül beszállító, sikeres zöldség- és gyümölcskistermelők: családi gazdaságok. A termelésnek nem akadálya a magas élőmunka-igény, a családtagokon kívül csak néhány alkalmazottat foglalkoztatnak. Az összes fontos funkciót – beleértve a pénzgazdálkodást is – a családtagok látják el, összeszokott, jó csapatot alkotnak. A közvetlenül beszállító sikeres kisárutermelők döntő többségénél meghatározó motívum a családi tradíció (a szülők gazdaságát viszik tovább), jellemző rájuk a két-három generációs gazdálkodás.
Úgynevezett réspiaci termékeket, specialitásokat és nehezen helyettesíthető termékeket termelnek (például zeller, petrezselyem, kapor). Az áruk egy részét csak nagyon kevesen termelik az országban, tehát egy-egy lánc esetében versenytárs nincs, vagy alig. A sikeres kisbeszállítók tehát azok, akik felismerik a nagytermelők, kereskedők által nehezen betömhető piaci réseket.
Jelentős részük eredetileg műszaki végzettséggel rendelkezett (például műszerésztechnikus, járműgépész, TMK-technikus, szerszámkészítő). Ennek is szerepe lehet abban, hogy több bennük a kísérletező kedv, fejlettebb a problémamegoldó képesség.
Üzleti filozófiájuk középpontjában a megbízhatóság és a korrekt üzleti magatartás áll, amelynek lényege, hogy a vállalásokat teljesíteni kell.
Hosszú távra terveznek, igyekeznek beruházni, fejleszteni. Fogékonyak az innovációra. Felismerték, hogy a láncok folyamatosan megújuló igényeit csak innovatív módon lehet kielégíteni. Készen állnak fajtaváltásra, új zöldség- és gyümölcsfajták telepítésére.
Fő gondjuk a tőkehiány, ami megnehezíti a termelés folyamatos finanszírozását – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >