A sajtó megőrizte helyét a médiatortában, 2021-ben a teljes sajtópiaci bevétel 109,858 milliárd Ft
A sajtó megőrizte helyét a médiatortában, 2021-ben a teljes sajtópiaci bevétel 109,858 milliárd Ft. A pandémia okozta gazdasági nehézségek, az értékesítési korlátozások ellenére a nyomtatott sajtó – minimális eltéréssel ugyan – de megőrizte az előző évben elért eredményeit. Stabilizálódott a print előfizetések száma és a digitalizációs folyamatok felgyorsulása mellett az olvasói bevételek is jelentősen növekedtek.
A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában
Az MLE összesítése alapján 2021-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 36,123 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 53,196 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2021-ben 109,858 milliárd forint. A magyar piacon csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó[1] üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.
Az évről évre emelkedő digitális tartalomhoz kapcsolódó bevételek jelentősen emelkedtek, a bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,539 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak: ez az összeg jól mutatja, hogy a kiadók az online tartalomszolgáltatói piac hirdetési szeletéből is egyre jelentősebb részt tudhatnak magukénak. Mindez arra enged következtetni, hogy az emberek többet olvastak és azt várjuk, hogy ezek az új olvasási szokások fennmaradnak. További pozitív trend, hogy érződik már a támogatói programok hatása, egyre több online szerkesztőség tudta monetizálni tartalmait és az olvasói bevételek növekedtek, a kiadóknál egy digitalizációs ugrás volt.
A pandémia hatásai
A lezárások és korlátozások mintegy két éve után úgy tűnik, hogy végre növekedési pályára állt a világ. Mindazonáltal ez a növekedés kihívásokkal van tele, amelyek nagy valószínűséggel kulcsfontosságú hatással lesznek a papíripar és a kiadóipar teljesítményére, nyereségességére és a befektetésekkel kapcsolatos döntéseire az elkövetkező év során.
Azt is látjuk, hogy a fogyasztók a pandémia idején jóval több időt töltöttek otthon, valószínűleg többet, mint eddig valaha az életük során. Olyan szegmensekben is nagyobb teret nyert az előfizetés, ahol kevésbé volt ez jellemző korábban, mint például a napilapoknál. Ennek köszönhetően stabilizálódott a print előfizetések száma, mert úgy látszik, hogy az emberek szeretnének egy kicsit kikapcsolódni az őket körülvevő drámai események közepette. Növekedés volt az online olvasói bevételek tekintetében is. Mindez arra enged következtetni, hogy az emberek többet olvastak és – ami ennél még fontosabb – nem csupán a koronavírusról! Azt várjuk, hogy ezek az új olvasási szokások fennmaradnak, hiszen úgy tűnik, hogy a pandémia elmúlása lassú folyamat lesz, nem egy hirtelen esemény.
Függetlenül attól, milyen típusú tartalmat fogyasztunk, tény, hogy valamennyi generáció sokkal jobban függött az eszközeitől a pandémia alatt a tájékoztatás és a figyelem elterelése tekintetében, mint valaha és ez hatalmas lehetőséget jelentett a kiadóknak az olvasók bevonzására. És bár a print média valamivel alacsonyabb szinten tudta meglovagolni ezt a hullámot, az, hogy hiteles és megbízható alternatívát jelent a digitális médiával szemben illetve amellett, mindenképpen növelni tudta a print jelentőségét.
A print nagy megtartó erővel bír
A print médiumnak mindig is különleges szerep jutott a marketing csatornák összetételében, mert a kézzelfoghatóságuk lehetővé teszi a márkák számára, hogy érdemi fizikai kapcsolatba lépjen a fogyasztókkal. Bátorító tény, hogy a lapokban és a magazinokban megjelenő hirdetések hatékonysága gyakorlatilag semmit sem változott az elmúlt néhány évben és a sikeres marketingkommunikációnak továbbra is kihagyhatatlan része a print.
A legfrissebb World Press Trends egyik tanulsága az, hogy a print továbbra is hihetetlenül erős marad a hirdetések terén, hiszen az összes bevételek 30,3 százaléka a print hirdetésekből és 25,9 százaléka a példányszámból ered.
Az elmúlt évben jónéhány tanulmány közölt pozitív híreket a print hirdetések vonatkozásában. Ezek megerősítették, hogy a print ráerősít a digitálisra és hatékonyabb elérést biztosít az olvasók figyelme tekintetében, mint a közösségi média.
A print figyelemmel és emlékezettel kapcsolatos remek eredményeiről szóló nemzetközi tanulmányokat az MLE ágazati kutatása is megerősítette, melynek az egyik legfontosabb megállapítása, hogy a print hirdetések legnagyobb erőssége a fogyasztók szerint, hogy azok általánosságban nem irritálók, tartalmukat tekintve célcsoport relevánsak, hasznosak, figyelemfelkeltők, információs tartalmuk magas, hitelesebbek, mint bármely más médiumban elhelyezett hirdetések.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentette 2024-es értékesítési előrejelzését a Kraft Heinz
A Kraft Heinz, az egyik legnagyobb élelmiszeripari vállalat, 2024-re csökkentette…
Tovább olvasom >Nőtt az Aldi bevétele, de veszteséges évet zárt
2023-ban az Aldi Magyarország Bt. szembesült a kihívásokkal, amelyek ellenére…
Tovább olvasom >Biztatónak nevezte az évkezdetet az ABInBev
Az ABInBev számára jobban indult az idei év, mint arra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >