A sajátmárka 5 lépése az új normál felé
A napicikk kereskedelemben a lojalitás kialakításában kulcsfontosságúak a sajátmárkák. A világjárvány utáni helyzetben, amikor sokan anyagi kihívásokkal küzdenek, ez a terület új esélyt kap a növekedésre. A Daymon amerikai piackutató 5 lépést dolgozott ki a sikerhez.
Bár egyre lazábbak a korlátozások a maszk viselése, a távolságtartás, az otthonlét biztonsága még sokáig kitart. Az észak-amerikaiak 60%-a többet tervez otthon étkezni, mint a járvány előtt és csak 25% tér vissza a vendéglátóegységekhez ugyanolyan gyakorisággal.
Helyettesítő termékek és szolgáltatások
A pánikbevásárlások okozta üres polcok idején, egy kutatás szerint az USA vásárlók 70%-a ,kipróbálta az épp készleten levő helyettesítő terméket. Meglepődve tapasztalták, hogy az olcsóbb, elérhetőbb sajátmárka megbízható és jó minőségű, ezért 30%-uk továbbra is ezeket fogja beszerezni. A fogyasztók 49%-a nyilatkozta, hogy ezután is online fog vásárolni, a vírus előtt ez 42% volt. Az ételkiszállítók több helyen napicikk kiszállításra is vállalkoztak a pandémiás helyzetben, most eljött az idő, hogy a kiskereskedők versenybe szálljanak az ételkiszállítás területén.
Csökkenő költések
Az egyik legnagyobb világválság fenyeget. Az USA családok harmada érintett anyagilag, akár a munka elvesztése vagy a fizetés lecsökkentése miatt. Ez világátlagban elérheti az 50%-ot. A 2008-as válság idején a sajátmárkás kategóriák 76%-a növekedett. Eddig a COVID-19 hatására 34%-os az emelkedés, meghaladva a márkák növekedési ütemét. A sajátmárkák értékei jól rezonálnak a vásárlók útkeresésével. A sajátmárka a boltválasztásban is döntő tényező lehet, ahogy ezt a vevők több, mint fele nyilatkozta már a járvány előtti időszakban. Mivel a kipróbálások aránya nőtt és a gazdasági környezet is kedvez, a sajátmárka piac további fejlődése várható az új normál helyzetben is.
Innováció mindenek előtt
A spórolni kényszerülő vevő is érdeklődik az újdonságok, az otthoni étkezések egészségesebbé és izgalmassá tétele iránt. Ezek az innovációk lendítik tovább a kipróbálások és a lojalitás útján. Ezért e kereskedőknek tovább kell haladni a sajátmárkás termékek fejlesztése útján. A növényi alapú cikkek, az egészséges nassolás továbbra is az érdeklődés középpontjában marad. A márkák továbbra is kutatnak és fejlesztenek. Így a kereskedőknek is lendületben kell maradni, hogy megkülönböztessék magukat és versenyképes választékuk legyen. Különös tekintettel a legjobban növekedő kategóriákra, az otthonfőzésre, az értékes összetevőkkel dúsított és az ételallergénektől mentes alternatívákra.
Kiterjesztett megoldások
A világjárvány alatt az otthonfőzéshez nagy segítséget nyújtottak a már hozzávalókat is kínáló ételkiszállítók és a piacok. Az USA-ban népszerű „meal kit” receptet és hozzávalókat tartalmazó összekészített dobozok mellett újabb, a vendéglői minőségű otthoni étkezést lehetővé tevő tevékenységek sorát emelhetik be a kereskedők, a csak náluk elérhető, kvázi sajátmárkás szortimentbe. A főzésre előkészített, tisztított, szeletelt, kimért hozzávalók, összecsomagolások könnyítik a konyhai teendőket. A hűtött és fagyasztott fogások, húsfélék vagy húshelyettesítők, főételek, köretek, desszertek, mind remek terep a sajátmárka kiterjesztéshez.
A közeli vendéglátókkal való együttműködés is jó ötlet, hogy a bevásárlás alkalmával az étterem által készített fogást is hazavihesse a vevő.
Érdemes a sajátmárkás választékot egy-egy tematikához illően egy önálló kihelyezésen kínálni, így erősíteni az ismertséget és megkönnyíteni a vásárlást. Ugyanezt elektronikusan, a honlapon vagy az e-reklámújságban is meg kell jelentetni.
Edukáció az előnyökről
A bevásárlás lehet az első út a normalitáshoz való visszatéréshez, vagy legalább annak látszatához. A márkák ráerősítenek a promóciókra, hogy a világjárvány előtti pozícióikat visszaszerezzék. A sajátmárkáknak lépést kell tartaniuk és be kell mutatni az általuk kínált előnyöket. Először is a minőségről kell biztosítani a fogyasztókat, hiszen lehet, hogy eddig csak anyagi megfontolásból választották a privátcimkét. Így lehet ismételt vásárlást és hűséget növelni. Ki kell emelni a különlegességeket, az egyedi sajátmárkás termékeket, amik desztináció meghatározóként, boltválasztási szempontként döntőek, hiszen abban a formában csak az adott láncban kaphatók. Az eladótérben és online is folyamatosan mutatni kell ezeket a cikkeket.
Nem szabad elfeledkezni a jó árról, hiszen a sajátmárkának ez az állandó előnye, de erre érdemes emlékeztetni is a vásárlókat.
Ötletek, inspiráció
Hiába nyitnak vissza az üzletek és szolgáltatók, az otthonalapú életvitel megmarad. Az emberek ötleteket keresnek az otthon-nyaralásra, szülinapozásra, baráti vacsorákra, kiscsoportos összejövetelekre. Ezekre lehet recepteket, trükköket, fogásokat összeállítani a sajátmárkák segítségével. Érdemes skálázni is, kezdőknek, haladóknak és profiknak is összeállítani ajánlatokat. Recepteket, főzőtanfolyamokat, online, akár videó formátumban vagy live streaming élő adásban is. Életre keltett eseményeket is be lehet mutatni, ahogy a család együtt süt-főz vagy kreatívan tölti a szabadidejét.
E-kereskedelmi pozícionálás
A vásárlók elköteleződtek az online iránt és az új normálban is élnek a házhozszállítás kényelmével. A sajátmárkák online megjelenése mindig is fejlesztendő terület volt, sokszor elvesztek a digitális felületeken.
Itt az idő, hogy a kereskedők sajátmárkás cikkeiket, programjaikat előtérbe helyezzék az online felületeken is. Saját, szembetűnő és informatív felületet kell dedikálni a sajátmárkás választék számára a webáruházakban. Kapcsolt formában, linkelve is meg kell jeleníteni, diétás igények, életstílus, receptek és egyéb kapcsolódó területekhez kötve. Listákkal, blogokkal, dietetikus szakértőkkel, szakácsokkal, hírességekkel lehet körülvenni és történetbe foglalni (storytelling) ezeket a termékeket.
Nagyon fontos a jó elnevezés és a jó kereshetőség és megtalálás is. Ahogy a merchandising vezeti a vevőket az eladótérben, ugyanígy a digitális merchandisingnak vezetni kell az online vásárlókat. Ha kategóriára keresnek, a termékopciók közt elsőként a sajátmárkás ajánlatoknak kell feljönniük. Ugyanígy, ha helyettesítő terméket kell felajánlani, azok közt is első a sajátmárkás alternatíva legyen. Az online vásárlás során folyamatosan jelenjenek meg, a kosár vagy a vásárlástörténeti adatok alapján, újabb, kapcsolódó sajátmárkás termékajánlatok.
A digitális átállás támogatására is private label termékek használata ajánlott, pl ingyenes kiszállítás, ha rendelés adott összegű sajátmárkás terméket tartalmaz, vagy aplikáció használatakor sajátmárkás termék ajándék felajánlása.
A felsorolt 5 fókuszterület – Innováció, Kiterjesztés, Edukáció, Inspiráció, E-kereskedelem – figyelembevételével a kereskedők penetráció növekedést és nagyobb vásárlói lojalitást tapasztalhatnak.
Kapcsolódó cikkeink
Magyarországon még mindig kevesen gondolkoznak kifejezetten energiahatékonysági célú fejlesztésekben
Magyarországon még mindig kevesen gondolkoznak kifejezetten energiahatékonysági célú fejlesztésekben. Erre…
Tovább olvasom >Elkezdődött a Lidl Magyarország eddigi legnagyobb logisztikai központjának építése
Megkezdődött a Lidl Magyarország ötödik, hazánkban az eddigi legnagyobb logisztikai…
Tovább olvasom >Fenntartható mobilitás a Westendben: úttörő mikromobilitási fejlesztések
A Westend bevásárlóközpont új, „Westend – összekapcsolva a várossal” nevű…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >