A ruha teszi az embert
Számos, elsősorban multicégnél a cégkódex, üzleti alapszabályok mellett megfogalmazzák az öltözködési szabályokat, a cégkultúra jegyeit is, melyek iránymutatóak a vezetők és a munkatársak számára. Vagyis olyanok a munkatársak, amilyenek a vezetők. A személyes példamutatásnak e téren is nagy jelentősége van.
A munkahely nem a gazdagság, az extrém divat kifejezésének helyszíne, a lényeg a jólápoltságon, a klasszikus egyszerűségen van. Állásinterjúra például az alkalomhoz illő, de nem gyászhuszár öltözetet javaslom, amely mutatja, hogy az esemény fontos számunkra, öltözetünket tekintve is készültünk. A megszokott kosztüm, öltöny színe és anyaga, a hozzávaló kiegészítők (ing, nyakkendő, zokni, cipő, illetve blúz vagy felső, táska, harisnya, cipő) szerepe nem elhanyagolható. Érdemes rá gondot fordítanunk. Az egyszerű, jó anyagból készült ruházat, illetve kiegészítők sugallják a jó ízlést és viselőjének tulajdonságait.
Több munkahelyen uralkodóvá vált az úgynevezett smart casual öltözködés, amely sportosan elegáns stílusként értelmezhető. A legtöbb nagy ruházati márka ezekre összpontosít, és a márkás ruhadarabok árát a viselt logó nagymértékben meghatározza. A márkák bűvölete és megvásárlása sokak számára elérhetetlen, mivel kevesek pénztárcája engedi meg, hogy mindennap ilyen ruhákban járjanak. A márkátlan, de jó anyagból készült ruhadarabok viselésével ugyanazt az eredményt érhetjük el, mert nemcsak az a fontos, hogy mit, hanem az is, hogy hogyan viseljük. Érdemes egy-egy jobb darabot vennünk, melyek alappillérei lesznek ruhatárunknak. Ezekhez célszerű olyan kiegészítőket választani, melyek viselete önbizalmunkat növeli, magabiztosabbá tesznek bennünket.
A saját image, a hit magunkban, hogy képesek vagyunk megoldani a munkakörünkhöz tartozó feladatokat, a megfelelő ruhadarabok viselete által nagyobb nyomatékot kap. Nem mindig célszerű világmárkákat viselni, mert a tárgyalófél, illetve a kollégák azt a következtetést vonhatják le, hogy vagy túl sznobok vagyunk, vagy nekünk mindenre telik, és kvázi csak hobbiból dolgozunk. Visszatetsző a dolog, ha valaki például drága ékszereket viselve kér fizetésemelést vagy hitelt.
Ha a tárgyalásnak nagy a tétje, például éves tárgyalásra megyünk gyártóként az egyik kereskedelmi partnerhez, ne vegyünk fel piros színű ruhadarabot, mert ezzel a harcjelleget erősítjük.
Az öltözet a testbeszéd része, ugyanúgy rólunk árulkodik, mint ahogyan mozdulataink, grimaszaink, vagy éppen mondataink. n
Dr. Csík Klára, Karrier és Stílus Kft.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >