A ruha online jön, a haszon kimegy – külföldi kézben a magyar online divatpiac

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 17. 10:38
🎧 Hallgasd a cikket:

A magyar vásárlók többsége ma már a képernyőn keresztül frissíti a gardróbját: az online rendelt ruhák, cipők és kiegészítők szinte minden háztartásba megérkeznek, miközben a piac profitja jórészt külföldre áramlik. A magyar e-divatpiacot mára néhány nemzetközi óriás – a német Zalando, az About You, a Bonprix, valamint a lengyel Answear – uralja, írja a vg.hu.

A német Zalando 2024-ben több mint 15 milliárd eurós forgalmat ért el, az About You átlépte a 2 milliárdos, a Bonprix az 1,5 milliárd eurós árbevételi határt, míg az Answear dinamikusan terjeszkedik a közép-kelet-európai régióban. A magyar vásárlók kiszolgálása azonban külföldről történik: a logisztikai központok főként Lengyelországban és Szlovákiában találhatók, innen érkeznek a csomagok 2–5 munkanapon belül.

Bár a platformok magyar nyelvű ügyfélszolgálatot működtetnek, jogi és pénzügyi értelemben nem magyar vállalatok. A visszaküldési feltételek is eltérőek: a Zalando és az About You ingyenes visszaküldést kínál, az Answearnél ez feltételekhez kötött, a Bonprix esetében pedig a vevő viseli a postaköltséget.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023-ban vizsgálatot indított több szereplő ellen az árkedvezmények kommunikációja miatt. A CCC, az Answear és az About You esetében az akciós árak feltüntetése nem minden esetben volt jogszerű, így a hatóság fokozott átláthatóságot kért. Bár a cégek azóta javítottak gyakorlatukon, a GVH továbbra is kiemeli a tudatos fogyasztói döntések fontosságát.

A piacon közben új, gyorsan növekvő versenytárs is megjelent: a kínai Shein, amely extrém alacsony áraival és napi szintű termékfrissítéseivel főként a fiatal, árérzékeny közönséget célozza. Bár rövid távon komoly nyomást gyakorol az európai szereplőkre, a nagy platformok – különösen a Zalando – a minőségre, garanciára és szolgáltatási megbízhatóságra építve próbálják megőrizni piaci pozíciójukat.

A magyar online divatpiac tehát virágzik, de a profit zöme nem marad itthon. A szakértők szerint ez a tendencia hosszabb távon is kérdéseket vet fel: hogyan tudnak a hazai márkák és webáruházak versenybe szállni a több milliárd eurós, határokon átívelő platformokkal egy olyan piacon, ahol a ruha online jön – de a haszon külföldre megy.

Kapcsolódó cikkeink