A romániai városok meghódítására tör a lengyel Żabka
A Żabka romániai leányvállalata, a Froo az év végéig kétszáz új üzletet tervez nyitni. A nagyobb romániai városokban a városi kisboltok kiskereskedelmi térképe még nagyrészt üres és több szereplő is tervezi, hogy fokozza jelenlétét a kényelmi szegmensben. A Froo franchise alapú expanziós modellje döntő fontosságú lesz az üzlethálózat növekedése szempontjából. A franchise koncepció Romániában Lengyelországhoz képest még gyerekcipőben jár.
A kényelmi üzletek szegmensében Lengyelországban vezető Żabka célkeresztjébe a romániai piac került. A kiskereskedő a fővárosban, Bukarestben nyitotta meg első öt kényelmi üzletét „Froo” márkanév alatt. Az év végére az üzlethálózat várhatóan 200, főként városi boltra bővül.
A NielsenIQ adatai szerint 2023 végére a kényelmi boltok szegmensének részesedése a teljes élelmiszerpiacból elérte a 13%-ot, és éves szinten 16,4%-kal növekszik. Ennél gyorsabban (20,8%-kal) csak a diszkontok piaci súlya nőtt.
A Froo egyelőre nem néz szembe erős versennyel az egyébként komoly esélyekkel kecsegtető kiskereskedelmi szegmensben. Fő versenytársa az élelmiszerkereskedelmen belül az ország harmadik legnagyobb kiskereskedője, a Profi Rom Food mintegy 1780 kis üzletet üzemeltet különböző márkanevek alatt. Ezek közé tartozik a Froo közvetlen versenytársának számító Profi Go koncepció. A mindkét láncban működő üzletek 50-100 négyzetméteres eladótérrel és mintegy 2500 cikkelemet tartalmazó választékkal rendelkeznek, a hangsúlyt pedig az elvitelre szánt élelmiszerekre és a friss termékekre helyezik. Az országszerte alig több mint 100 üzletet működtető Profi Go még nem jelent komoly fenyegetést a Froo számára. Ha azonban a szupermarketeket és kényelmi üzleteket üzemeltető Mega Image által tervezett felvásárlás zöld utat kap, az új tulajdonosi kör változást hozhat a stratégiát és a fejlődés ütemét illetően.
A Froo legfőbb versenytársai valószínűleg a foodservice-szolgáltatók lesznek. A kényelmi szegmensnek ugyanakkor a Froo mellett van egy másik új belépője is a Good2Go, amely januárban nyitotta meg első üzletét Bukarestben, és 2024 végéig további 14 üzlettel tervezi bővíteni hálózatát. Ám e szereplő középtávú céljai a Frooénál szerényebbnek tűnnek: az elkövetkező öt évben a Good2Go összesen 200 üzletet kíván nyitni.
A Good2Go üzlet különlegessége a „5 to Go” kávézó és a Froo számára a vendéglátást és az élelmiszer-kiskereskedelmet ötvöző koncepció jelenthet a jövőben komoly konkurenciát. A 5 to Go márka 2015 óta aktív a román piacon, ahol az általa kínált kiváló ár-érték arányról ismert, hiszen korábban 5 lejért (kb. 1 euró) kínálta a kávét. A jelenlegi 500 kávézó több mint fele a fővárosban található. Emellett a vállalat idén tervezi a csomagolt élelmiszerkínálatának fejlesztését is. Tavaly az 5 to Go 40 millió eurós nettó forgalmat ért el, és idei tervei szerint 40 további romániai városban terjeszkedik, és átlagosan kétnaponta nyit egy üzletet.
A kényelmi szegmensben a közvetlen harc a franchise-arénában zajlik majd. A brit Institute of Grocery Distribution IGD szerint a független kisboltokból és kisebb regionális láncokból álló hagyományos kiskereskedelem részesedése a romániai élelmiszerpiacon 34,1% volt 2023-ban, míg Lengyelországban ugyanebben az időszakban ez az arány 16,9% volt. A két ország kiskereskedelme közötti fő különbség az, hogy míg Lengyelországban a becslések szerint több mint 50.000 franchise-üzlet működik, addig Romániában a franchise-koncepció még gyerekcipőben jár. A Revistaprogresiv.ro román kiskereskedelmi portál szerint a Profi a tavalyi évet mintegy 1400 partnerüzlettel zárta. A franchise-üzletek teljes bolthálózatból kihasított aránya a 2019-es 15%-ról 2023-ban elérte a 80%-ot.
Kapcsolódó cikkeink
Elkészült a Mondi varsói üzemének 90 millió eurós felújításával
A fenntartható csomagolás és papírgyártás globális vezetője, a Mondi, 90…
Tovább olvasom >87 üzletet vásárolna meg az AuGust az Ahold Delhaizetől Romániában
A romániai AuGust kényelmi üzletlánc tárgyalásokat folytat az Ahold Delhaize-vel…
Tovább olvasom >Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Jézus volt az első kommunikátor
Kőszegi András márkatanácsadó volt a Futuretalks Krozsó Szilviával podcastsorozatunk legutóbbi…
Tovább olvasom >