A retail-szektor kihívásai: válságállóbbá edződött a kiskereskedelem
A kiskereskedelmi szektor – különösen az élelmiszer-kereskedelem – Európában és Magyarországon is turbulens időszakon van túl: a Covid utáni sokkok, az infláció, valamint a hektikus szabályozói környezet egyszerre alakította át a keresletet és a kínálatot. A hazai szereplők mindeközben több, mélyebb szerkezeti problémával is szembesülnek, állítják a Forvis Mazars iparági ügyfelei.
Strukturális akadályok, amelyek fékezik a piacot
-
Alacsony fogyasztás: a magyar fogyasztási ráta az uniós átlaghoz képest visszafogott, a bizonytalan környezet pedig erősíti a megtakarítási hajlandóságot.
-
Határ menti verseny: a vásárlóturizmus elszívó hatása folyamatos árnyomást és leárazási kényszert hoz a határ menti élelmiszer-kereskedőknél.
-
Lakásépítések begyűrűző hatása: az új lakásépítések alacsonyabb szintje visszafogja a háztartási gépek és berendezések iránti keresletet is.
-
Ellátatlan települések, koncentrált hálózat: a bolthálózat területileg egyenlőtlen; több száz településen még kisbolt sem működik, ami a vásárlói tér szűkülését is erősíti.
-
Plázapiaci csapdahelyzet: a nagy láncoknak bizonyos alapterület alatt nem éri meg belépni, a plázaüzemeltetők viszont nem szívesen vállalnak későbbi kihasználatlansági kockázatot.
-
Gyorsan változó vásárlói szokások: a fiatalabb generációk miatt a hosszú távú, kötöttebb ingatlanbérletek egyre kevésbé vonzóak a láncok számára.
-
Munkaerőhiány: folyamatos toborzási nyomás és bérverseny jellemzi a szektort.
Miért nem „leírható” a kiskereskedelem?
A kihívások kényszerpályára tették a szereplőket: a működés hatékonyabbá, válságállóbbá vált, és a szektor GDP-hozzájárulása továbbra is számottevő. Több láncnál árbevétel-növekedés is megjelent, miközben a fejlesztések (vásárlói terek korszerűsítése, új egységek nyitása) sem tűntek el a napirendről.
Digitalizáció és MI: gyorsuló alkalmazkodás
A hatékonysági törekvések részeként felértékelődtek az okosmegoldások és a mesterséges intelligencia: a technológiák vállalati alkalmazása a dokumentum szerint látványosan terjed. A hazai piac egyelőre nem kényszerül olyan „visszafordulásokra”, mint amilyet például az USA-ban az önkiszolgáló kasszák körüli viták jeleztek, miközben a szabályozói környezettel való kommunikáció és érdekképviselet is napirenden maradt.
Versenyelőny ott születik, ahol előbb értik meg a jövő vásárlóját
A változó vásárlói elvárások nemcsak kockázatot, hanem lehetőséget is jelentenek: az a lánc kerülhet előnybe, amely gyorsabban azonosítja, hogyan, hol és miért akar majd vásárolni a „következő” fogyasztó – és ehhez időben igazítja a működését és innovációit.
Kapcsolódó cikkeink
A retail-szektor kihívásai, avagy átalakíthatóak a problémák megoldássá?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Fogy a nép, ürül a vidék: Hogyan alakítja át Magyarország demográfiai hanyatlása a kiskereskedelmet?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Kiugró fogalmat hozott a Black November a MediaMarktnál
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan kerülhetőek el az online vásárlás bosszúságai?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az ár kevés, promó és re(in)nováció viszi fel a gépet
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A kkv szektornak szóló kedvezményes hitelprogram a nagyvállalatok helyzetén is javít
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

