A repülőtéri káosz fényében felértékelődnek az utasbiztosítások
Az elmúlt időszakban naponta érkeznek hírek földön ragadt légi utasokról, ami rávilágít arra, hogy az Európai Unió légi utasok jogaira vonatkozó rendeleteit gyakran figyelmen kívül hagyják. A légitársaságok vonakodva teljesítik az EU-s előírásokat, míg az utasbiztosítók jobban szerepelnek, bár ott is drágulást hozhat az egyre több kifizetés.

Nehezen akarnak fizetni
Az EU szabályozása szerint járattörlés vagy jelentős késés esetén az utasok kártalanításra jogosultak:
- 1500 km vagy annál rövidebb utaknál: legalább 3 órás késésnél minimum 250 euró.
- 1500–3500 km közötti utaknál: legalább 3 órás késésnél minimum 400 euró.
- Egyéb utaknál: legalább 4 órás késésnél minimum 600 euró.
A légitársaságok kártérítési kötelezettsége csökkenhet, ha átfoglalást ajánlanak fel tolerálható időveszteség mellett. Két órát meghaladó késések esetén frissítőt és ételt, valamint szükség esetén szállodai elhelyezést kell biztosítaniuk – írja az Index.
A valóságban azonban a szabályok érvényesítése gyakran hiányos. Sok utas számolt be arról, hogy nem tájékoztatták őket jogaikról és lehetőségeikről. A légitársaságok gyakran azzal utasítják el a tájékoztatást és az átfoglalásban való segítséget, hogy az utas nem közvetlenül náluk, hanem közvetítő cégen keresztül vásárolta a jegyét, ami jogszerűtlen.
A kártérítések behajtása szintén problémás, mivel a légi cégek speciális formátumú beadványokat követelnek, és gyakran hiánypótoltatják az utasokat. Az eredeti számlák becsatolása alapkövetelmény, de a költségek indokoltságáról gyakran hónapokig vitatkoznak. A kártalanítási folyamat nincs időkorláthoz kötve, és előfordul, hogy az utasok csak hónapokkal később kapják meg jogos kártalanításukat.
Az utasbiztosítás fontossága egyre inkább előtérbe kerül, mivel a légi utazásban fedezetet biztosító megoldások keresettek. Tavaly az utasbiztosítások 40%-ához választottak járatkésésre is fedezetet nyújtó biztosítást, míg idén az utasok 80%-a ilyen biztosítást keresett. A Generali Csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosítónál 2024 első félévében 25%-kal nőtt a légi járattal kapcsolatos kárbejelentések száma az előző év hasonló időszakához képest.
A járatkéséssel kapcsolatos kártérítést elsősorban a légitársaságnak kell megtérítenie. Az utasbiztosítások a késés miatti sürgősségi vásárlásokat és szolgáltatásokat fedezik. Az utasbiztosítások nem összegbiztosítások, tehát az esemény bekövetkeztekor az ügyfél nem a szerződési feltételekben meghatározott összeget kapja, hanem annak csak azt a részét, ami indokolt és számlával igazolható.
A Netrisk adatai szerint a sürgősségi vásárlások maximális kártérítési összege eltérő a biztosítók között. Az AXA például 12 órát meghaladó csúszás esetén 120 ezer forintig terjedő kártalanítást kínál, míg a Groupama 100 ezer forintos limitet biztosít 6 órás csúszást követően. A legtöbb biztosító a járattörlést is járatkésésként kezeli, és külön összeget fizet a légi járat lekésése miatt, ami átszállásos utazás esetén jöhet jól.
A biztosítást plusz egy napra megkötni érdemes, különösen ha az esti járattal érkezünk haza. A biztosítás meghosszabbítása esetén a biztosító akkor is köteles helytállni, ha a biztosítás meghosszabbításának igénylésekor már tudható, hogy a gép késik.
A járatkésések és törlések gyakorisága miatt a biztosítók is szigorításokra és díjemelésekre kényszerülhetnek. Az uniós jogszabály lehetőséget ad arra, hogy a biztosítók kártérítési költségeiket a hibát vétő légitársaságokra terheljék, ám ilyenre eddig nem volt példa.
A légi utazás egyre kaotikusabb helyzetében az utasbiztosítások fontossága felértékelődik, és a biztosítók ügyfélbarát hozzáállása enyhítheti az utasok nehézségeit.
Kapcsolódó cikkeink
Kutatás: Óriási a szakadék a turisták környezettudatossága és valós utazási szokásai között
Bár egyre több turista vallja magát környezettudatosnak, utazási szokásaikban ez…
Tovább olvasom >Országos sztrájk béníthatja a Ryanair spanyolországi járatait
Augusztus 15-től akár év végéig is tarthat az a munkabeszüntetés,…
Tovább olvasom >Balaton vs. horvát tengerpart: hol éri meg jobban dolgozni 2025 nyarán?
Miközben a balatoni szezonmunkák többsége nettó 2 000–2 800 forintos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kezdő vállalkozóknak indít díjmentes képzést a Kamara
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a területi kamarák közreműködésével…
Tovább olvasom >Rekord magasságba szökött a svájci Lidl sajtexportja tavaly
Tizenöt éves fennállásának legerősebb évét zárta a svájci Lidl sajtexport…
Tovább olvasom >Alkoholmentes sörbe invesztál Robbie Williams
Robbie Williams személyében befektetőt kapott az ausztrál Heaps Normal alkoholmentes…
Tovább olvasom >