A repülőtéri káosz fényében felértékelődnek az utasbiztosítások

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 07. 23. 11:16

Az elmúlt időszakban naponta érkeznek hírek földön ragadt légi utasokról, ami rávilágít arra, hogy az Európai Unió légi utasok jogaira vonatkozó rendeleteit gyakran figyelmen kívül hagyják. A légitársaságok vonakodva teljesítik az EU-s előírásokat, míg az utasbiztosítók jobban szerepelnek, bár ott is drágulást hozhat az egyre több kifizetés.

Nehezen akarnak fizetni

Az EU szabályozása szerint járattörlés vagy jelentős késés esetén az utasok kártalanításra jogosultak:

  • 1500 km vagy annál rövidebb utaknál: legalább 3 órás késésnél minimum 250 euró.
  • 1500–3500 km közötti utaknál: legalább 3 órás késésnél minimum 400 euró.
  • Egyéb utaknál: legalább 4 órás késésnél minimum 600 euró.

A légitársaságok kártérítési kötelezettsége csökkenhet, ha átfoglalást ajánlanak fel tolerálható időveszteség mellett. Két órát meghaladó késések esetén frissítőt és ételt, valamint szükség esetén szállodai elhelyezést kell biztosítaniuk – írja az Index.

A valóságban azonban a szabályok érvényesítése gyakran hiányos. Sok utas számolt be arról, hogy nem tájékoztatták őket jogaikról és lehetőségeikről. A légitársaságok gyakran azzal utasítják el a tájékoztatást és az átfoglalásban való segítséget, hogy az utas nem közvetlenül náluk, hanem közvetítő cégen keresztül vásárolta a jegyét, ami jogszerűtlen.

A kártérítések behajtása szintén problémás, mivel a légi cégek speciális formátumú beadványokat követelnek, és gyakran hiánypótoltatják az utasokat. Az eredeti számlák becsatolása alapkövetelmény, de a költségek indokoltságáról gyakran hónapokig vitatkoznak. A kártalanítási folyamat nincs időkorláthoz kötve, és előfordul, hogy az utasok csak hónapokkal később kapják meg jogos kártalanításukat.

Az utasbiztosítás fontossága egyre inkább előtérbe kerül, mivel a légi utazásban fedezetet biztosító megoldások keresettek. Tavaly az utasbiztosítások 40%-ához választottak járatkésésre is fedezetet nyújtó biztosítást, míg idén az utasok 80%-a ilyen biztosítást keresett. A Generali Csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosítónál 2024 első félévében 25%-kal nőtt a légi járattal kapcsolatos kárbejelentések száma az előző év hasonló időszakához képest.

A járatkéséssel kapcsolatos kártérítést elsősorban a légitársaságnak kell megtérítenie. Az utasbiztosítások a késés miatti sürgősségi vásárlásokat és szolgáltatásokat fedezik. Az utasbiztosítások nem összegbiztosítások, tehát az esemény bekövetkeztekor az ügyfél nem a szerződési feltételekben meghatározott összeget kapja, hanem annak csak azt a részét, ami indokolt és számlával igazolható.

A Netrisk adatai szerint a sürgősségi vásárlások maximális kártérítési összege eltérő a biztosítók között. Az AXA például 12 órát meghaladó csúszás esetén 120 ezer forintig terjedő kártalanítást kínál, míg a Groupama 100 ezer forintos limitet biztosít 6 órás csúszást követően. A legtöbb biztosító a járattörlést is járatkésésként kezeli, és külön összeget fizet a légi járat lekésése miatt, ami átszállásos utazás esetén jöhet jól.

A biztosítást plusz egy napra megkötni érdemes, különösen ha az esti járattal érkezünk haza. A biztosítás meghosszabbítása esetén a biztosító akkor is köteles helytállni, ha a biztosítás meghosszabbításának igénylésekor már tudható, hogy a gép késik.

A járatkésések és törlések gyakorisága miatt a biztosítók is szigorításokra és díjemelésekre kényszerülhetnek. Az uniós jogszabály lehetőséget ad arra, hogy a biztosítók kártérítési költségeiket a hibát vétő légitársaságokra terheljék, ám ilyenre eddig nem volt példa.

A légi utazás egyre kaotikusabb helyzetében az utasbiztosítások fontossága felértékelődik, és a biztosítók ügyfélbarát hozzáállása enyhítheti az utasok nehézségeit.

Kapcsolódó cikkeink