A reklámokban is figyeljünk a környezetre! – útmutatót készített az ÖRT
Az önszabályozás keretében nagy gondot fordít a szakma a megelőzésre, amelyet részletes útmutatók elkészítésével is segít az Önszabályozó Reklám Testület. Most a környezetre ártalmas magatartás elkerülése érdekében fogalmazta meg ajánlásait az ÖRT, amely nem a termékeket kategorizálja, hanem a reklámok tartalmáról szól.
A jogszabály a környezetre ártalmas magatartás ösztönzését tiltja, azonban azzal kapcsolatban nem létezett iránymutatás, hogy egy bemutatott magatartás mikortól minősül ilyennek. Dr. Bándi Gyula „zöld ombudsmannal”, az alapvető jogok biztosának helyettesével, a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó biztoshelyettessel és munkatársaival való konzultáció jelentette a kiindulási alapot az útmutató kialakításához.
Nagy segítséget jelentett a „zöld ombudsmannal” és munkatársaival kialakított párbeszéd, amely alapján először egy monitoring szempontrendszerét alakítottunk ki, majd a vizsgálat tanulságai alapján készült el az útmutató – fogalmazott Megyer Örs, az ÖRT elnöke.
Az útmutató minden márka reklámja számára fontos és hasznos. Nem a termékeket kategorizáltuk, hanem a reklám tartalmára fókuszáltunk, hiszen bármely termék reklámjában előfordulhat a környezet szempontjából meggondolatlan magatartás, amely a reklám jellegéből adódóan alapvetően pozitív hangulatú reklámban pozitív, elfogadó vagy éppen megerősítő képet sugallhat – fogalmaz Fazekas Ildikó ÖRT főtitkár.
Megnyugtató, hogy a vizsgált közel 400 reklámban környezetvédelem szempontjából nem volt drámai hiba. A reklámokban látott egy-egy – nem megfelelő, ráadásul nem is a termékhez, hanem csupán a reklám ötlethez kapcsolódó – mozzanat azonban azt bizonyította, hogy a tudatosság növelésének helye van. Ezért is örültünk az Önszabályozó Reklám Testülettel való együttműködésnek és az elkészült útmutatónak – fogalmazott Dr. Bándi Gyula.
Egy-egy aprónak tűnő mozdulat, a termékhez egyáltalán nem kapcsolható viselkedés, (pl. szívószál, műanyagpohár használata, a termék pocsékolása) a reklámokban azt mutatta, hogy van még mire figyelnünk. Az ÖRT filozófiájához a megelőzés hozzátartozik, így meggyőződésünk, hogy kellő odafigyeléssel a környezet szempontjából is megfelelő reklámok készülhetnek. A tudatossághoz az útmutató minden bizonnyal hozzásegíti a reklám készítőit – tette hozzá Fazekas Ildikó főtitkár.
Kapcsolódó cikkeink
A környezet miatti aggodalom étrendjük megváltoztatására készteti a fogyasztókat
Az étkezési szokásaikat megváltoztató fogyasztók nagy része környezetvédelmi okokból tesz…
Tovább olvasom >EM: hétfőtől kétfokú eljárás segíthet a környezetvédelmi hatósági ügyekben
A kormány célja Magyarország természeti értékeinek, erőforrásainak megóvása, továbbá a…
Tovább olvasom >Egyszerűsíti az Albertsons a TV-reklámozást
Az élelmiszerkereskedő új Collective TV részlege a hirdetőknek kínál segítséget…
Tovább olvasom >További cikkeink
VOSZ Barométer – 2024. II. negyedév: kötelező optimizmus vagy valódi növekedés?
Az inflációs érzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >