A régi jó régió…
„Tervezhetőség, átláthatóság és ellenőrizhetőség” – mondogattam gyakran munkatársaimnak az értékesítési szervezetekkel szemben támasztott elvárások „szentháromságát”. A felső vezetésnek csak objektív teljesítményértékelés és -követés mellett adhatunk számot tevékenységünkről. Az első jelentős előrelépést a disztribúció fejlődésének és helyzetének méréséhez, az OOS-mutatók értékeléséhez a „retail auditok” biztosították és biztosítják ma is. Nagyobb értékesítési szervezetek, belső – PDA-alapú – információs rendszereinek, saját vagy külsős merchandiser csapatainak segítségével, saját disztribúciós hálózatuk és szervezetük révén, egyre több direkt információhoz is juthatnak. Mindazonáltal a piac lefedettsége, az információk elérhetősége és feldolgozhatósága egyaránt véges kapacitásokkal találkozik a szervezeti és költséghatékonyság hálójában „vergődő” értékesítési szervezetek többségében. Így mára megkerülhetetlen a külső forrásból származó, a trendek és piaci mozgások követését, a kiskereskedelem változásait indikatív módon visszajelző piaci információk és értékelések, elemzések folyamatos felhasználása.
Pályafutásom során a jót (ahogy sokan mások esetében is) az én főnökeim többnyire természetesnek tekintették. Mégis az egyik – számomra – emlékezetes „elismerés” Walter Grausam szájából hangzott el, amikor Romániába kerültem, az Agrana ottani értékesítési szervezetét létrehozni. „Tudod – mondta –, bár 2001-et írunk, ezen a piacon nem lehet információhoz jutni. Te már benne vagy az eseményekben Magyarországon, jól megy az üzlet, jó orrod van! Rád van itt szükség, mert te érzed a piacot!” – és ezzel gyakorlatilag el is dőlt, hogy három éven át tényleg éreznem kellett a piacot. Hozzáteszem, hogy szerintem sokunk esetében van így. Saját iparágunk, termékeink, szegmenseink „bőr alá” kerülnek, ha valóban szeretjük azt, amit csinálunk, és együtt élünk az üzleti környezettel.
Mégis mennyivel könnyebb, ha ehhez tények és számok is állnak a rendelkezésünkre, hogy (többnyire) jó megérzéseinket alapos elemzéssel is alátámasztva léphessünk előre.
Ennek tükrében olvastam nagy érdeklődéssel és adom örömmel át a köz javára Turcsán Tünde írását, amelyben a Nielsen hitvallásáról, az általuk tapasztalt elvárásokról és azok változásairól ír.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >