A Reál a legnépszerűbb bolt a kommentelők közt
Az ünnepi időszakban számos hír jelent meg az őrült bevásárlásokról, megtelt bevásárlóközpontokról, gyakorlatilag teljesen kifosztott áruházakról, boltokról. A KSH és Eurostat adatai pedig arra világítanak rá, hogy egyre több pénzt költünk Magyarországon élelmiszerre – mutat rá az Ynsight Research és a Silberstein & Partners közös kutatása – írja a Világgazdaság.
Fotó: AFP, Világgazdaság Online
A vásárlásról szóló beszélgetések kiemelten fontosak az online térben – legyen szó az akciók megtárgyalásáról, vagy éppen a fogyasztásellenes mozgalmak szerveződéséről.
Tavaly év végén a Pénzcentrum kutatása arra kereste a választ, hogy olvasói körében 2019-ben melyik FMCG üzletlánc volt a legnépszerűbb. Megjelent cikkükben összesítették a 86 ezer beérkezett szavazatot, és kiderítették, hogy adataik alapján
a Lidl toronymagasan verte versenytársait. A szavazók 36,4 százaléka nevezte kedvencének, míg a szintén dobogós Spar/Interspar 15,52,
valamint az Aldi, és 15,32 százalékkal meg sem közelítette ezt a népszerűséget.
Az Ynsight Research és a Silberstein & Partners kutatócsapata, arra vállalkozott, hogy a kérdést egy más típusú módszertan, a netnográfia alkalmazásával is körbejárja. Kutatásuk során azt vizsgálták, hogy milyen volt az üzletláncoknak a közösségi média lenyomata, az online térben megjelenő vélemények alapján, melyik a magyarok 2019-es kedvence.
A két kutatás eredményének összehasonlításából jól látható különbségek mutatkoznak meg preferenciákban, azonban vannak hasonló tendenciák is. Míg a netnográfiát alkalmazó vizsgálat rávilágít az érzelmek és megnyilvánulások mögött meghúzódó motivációkra, addig a szavazás, pedig egy tudatosabb sorrend felállítására készteti az aktív válaszadókat.
A netezők rengeteget beszélnek az egyes áruházláncokról
2019 során közel 700 ezer bejegyzés és komment foglalkozott az egyes márkákkal. Ezekre pedig további 2,8 millió like, komment és megosztás érkezett.
Nemcsak sokat beszélnek róluk, de rengeteg követőjük figyeli az áruházak oldalát
Nagy különbségeket regisztráltak az egyes üzletláncok követőinek számában. A követők dimenziójában a Lidl, Spar és Tesco a legnépszerűbb oldalak. Bár az Auchan erősen elhúz a versenytársak előtt, azonban ez csak látszat.
Az Auchan ugyanis az egyetlen olyan oldal, amelynek bár van magyar nyelvű oldala is, követői bázisa nemzetközi, így az kivételnek számít. A CBA és a Príma áruházak külön oldallal rendelkeznek, de az eredeti kutatással való összehasonlítás kedvéért az adatokat összevontuk.
A követők magas száma azonban nem minden esetben jelenti a magas aktivitást. Meglepően a Coop követői jóval aktívabbak, mint amit az amúgy jóval népszerűbb láncok esetében rögzítettek.
Kik a kedvencek?
A rangsort ún. szentiment analízissel állította fel csoport, amely során egy összehasonlításra alkalmas érzelmi viszonyulás indikátort számoltak, amely mutatja a pozitív és negatív megjelenések arányát. Így a népszerűségről nem csupán a megjelenésszám súlya döntött. A netezők vélemény-nyilvánításai alapján a következő rangsort állíthatjuk fel:
A fenti ábrából következik, hogy nem egyértelmű a kapcsolat a követők száma és aktivitása, a volumen és a népszerűség között.
Az is látható, hogy az online térben némileg más preferenciák jelennek meg, mint a szavazásra építő lista esetében. Az adatokat vizsgálva a kommentelők vélemény-nyilvánítás motivációira következtettek.
Esetükben a Reál elsősorban az akciói és nyereményjátékai miatt került be a kedvencek közé.
Az Aldi esetében a jó minőségű termékek kerülnek fókuszba a Lidl pénztárcakímélő akcióival szemben. Mindkét áruházlánc esetében pozitív kontextusban jelenik meg a műanyagmentességre való 2019-es törekvés, valamint a jónak ítélt karrierlehetőségek.
Kapcsolódó cikkeink
A csontos csirkemell és a csirkemellfilé ára is számottevően csökkent
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 2,4 százalékkal 142 ezer…
Tovább olvasom >Erősödött az élő sertés exportja
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 22,7 százalékkal 22,5 ezer…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >