A Randstad Awardon díjazták a legvonzóbb munkahelyeket
A világ legnagyobb, munkáltatói márkákról szóló független felmérése szerint hazánkban az FMCG szektor a harmadik a munkavállalók népszerűségi listáján. A Randstad Award idei versenyének győztese a Mercedes lett.
Magyarországon az idén már a második alkalommal adták át a legvonzóbb munkáltatóknak járó Randstad Awardot. A díj alapját egy globális kutatás képezi, amelyben a világgazdaság 75 százalékát lefedő 23 ország munkaerőpiacát vizsgálják, és a legnagyobb munkaadók és a különböző szektorok megítélése mellett a munkaerőpiac legfontosabb mozgatórugóit elemzik. Az adatok gyűjtését és feldolgozását egy független kutatóintézet, a belga ICMA csoport végzi életkor, nem és régió szerint reprezentatív mintán, a 18-65 éves korosztályban. A kutatásban globális szinten több mint 225 000, Magyarországon több mint 7000 potenciális munkavállaló vett részt.
A felmérés alapján idén a Mercedes bizonyult a legnépszerűbbnek a magyar munkavállalók körében. A kecskeméti autógyár mindössze másfél százalékponttal előzte meg a tavalyi év győztesét, az Audit – a Mercedesnél a megkérdezettek 67,58 százaléka dolgozna szívesen, míg győri vetélytársánál 66,08 százalék vállalna munkát. A vállalatok között a dobogó harmadik helyére az IBM léphetett fel a Randstad összesített eredményei szerint.
Az FMCG vállalatok közül a legjobb helyezést a tavalyi évhez hasonlóan a Nestlé érte el, így a szektor legvonzóbb munkaadójának járó különdíjat már másodszor érdemelte ki. Saját kategóriájában szintén különdíjat kapott a Richter Gedeon, a DM, a Samsung és a MOL, míg a legismertebb munkáltató díját a TESCO vihette haza a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében rendezett, nagyszabású díjátadó gáláról.
A szolgáltató cégek legyőzték az autóipart
A Randstad Awardhoz készült reprezentatív felmérés szerint az autóipar vonzereje töretlen az egy évvel korábbi adatokhoz képest, mégis 2015-ben már a szolgáltató cégek bizonyultak a legnépszerűbbnek a munkavállalók körében.
– Az autóipar csak a Mercedes és az Audi gyárához közel eső régiókban tudta megőrizni a vezető szerepét a munkavállalók szemében, a maradék négy régióból háromban már a szolgáltató cégeket sorolták előbbre az emberek – tette hozzá Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója.
Az FMCG-szektorban a reprezentatív, független felmérés alapján a munkavállalók 42 százaléka dolgozna szívesen, amely az összesített toplista harmadik helyére volt elég 2015-ben. Baja Sándor a részletes eredményeket ismertetve kiemelte, hogy az FMCG vállalatok neve közepesen ismert, vonzerejük viszont az átlagosnál nagyobb, így van esélyük a jó munkaerő megszerzésére.
A Randstad Award alapját képező kutatásból az is kiderült, hogy az FMCG-
szektor vonzóbb a nők körében – ők a szolgáltató szektor után itt vállalnának legszívesebben munkát. Földrajzi szempontból is vannak különbségek az iparágak megítélésében, az FMCG vállalatok népszerűbbnek bizonyultak az ország északi felében élőknél (a nyugat-magyarországi, közép-magyarországi, észak-magyarországi vagy észak-alföldi régióban).
Már nem elég a karrierlehetőség
A globális felmérés egyik legfontosabb tanulsága a díjátadón elhangzottak szerint az, hogy a legnagyobb munkáltatók épp a munkavállalók által fontosnak tartott szempontok szerint teljesítenek gyengébben.
– A dolgozók a gazdasági fellendülést kihasználva jó fizetést és kellemes munkahelyi környezetet keresnek, a vállalatok ehelyett a képzési- és karrierlehetőségekre helyezik a hangsúlyt. A válság megszűnésével egyre könnyebb állást váltani, ezért a cégeknek minden eszközt meg kell ragadniuk a tehetségek megtartásáért – mondta Baja Sándor.
Facebookon keres állást a magyar?
A Randstad Award alapját képező részletes felmérés a legnagyobb munkáltatók megítélése mellett számos aktuális kérdést is vizsgál – az idei évben például azt, hogy hogyan használjuk a közösségi oldalakat álláskereséskor. A kutatás meglepő eredményt hozott: míg a felmérésben részt vevő 23 ország eredményeit átlagolva 49 százalék használja a közösségi oldalakat amikor új munkalehetőségeket kutat, addig ez a szám Magyarországon kiugróan magas, 75 százalékos volt.
Aki álláskeresésre is használja a közösségi oldalakat, döntő többségében (78 százalékban) a Facebookon néz új munka után. Érdekesség, hogy a kifejezetten szakmai kapcsolatépítésre szolgáló LinkedIn csak a negyedik lett az álláskeresésre használt közösségi oldalak között, a Google+ és a blogok is megelőzték.
– Ez azt mutatja, hogy az álláskeresők nem a vállalat hivatalos arculatára kíváncsiak, inkább a dolgozók véleményét szeretnék megismerni a pályázat beadása előtt – magyarázta Baja Sándor.
Négyből egy alkalmazott fog felmondani az idén
A felmérés másik meglepő eredménye, hogy a megkérdezett potenciális munkavállalók 23 százaléka váltott munkahelyet az elmúlt egy évben, de a következő évben is 22 százalék tervezi, hogy új állást keres.
– A két csoport között nyilván van átfedés, hiszen vannak olyan extrém mobilis munkavállalók, akik nem akarnak egy évnél tovább maradni egy pozícióban. Ugyanakkor a cégek számára mégis ijesztő adat, hogy kétéves távlatban mindössze az alkalmazottaik 55 százalékára számíthatnak stabilan – magyarázta a Randstad Hungary vezetője.
A Randstad Awardhoz készült kutatás alapján a felmondásra elsősorban az ad okot, ha a munkavállalók alacsonynak tartják a fizetésüket, illetve kevésnek érzik a jutalmakat és a karrierlehetőségeket. Ezzel szemben a legnagyobb motiváló erő a maradásra az, ha a vállalat lehetőséget biztosít a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésére, a rugalmas munkavégzésre, valamit a közvetlen felettessel való erős és közvetlen kapcsolat kialakítására.
– A köztudat szerint elsősorban a rossz vezető miatt mondanak fel az alkalmazottak – a felmérésünk alapján erre inkább egy jobban fizető álláslehetőség miatt kerül sor, de ha jó a vezetés, mérlegelik a maradást a dolgozók – tette hozzá Baja Sándor.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >