A “pulykapénz” nem mindig bankjegy formájában érkezik
Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem a munkaerő-megtartás sikerére is jelentős hatást gyakorol.
Szektoronként meglehetősen eltérő lehet a jutalmazás, a dicsérő szavaktól a fizetett szabadságon át egészen több havi fizetésnek megfelelő összegig terjedhet – derül ki az egyik legnagyobb, hazai alapítású tréningcég, a Comline Budapest összefoglalójából. Mindemellett a globális kutatások arra is rámutatnak, hogy a cégek számára kulcsfontosságú, hogy a bónuszok határozottan támogassák a vállalat céljait, legyen szó a legjobb tehetségek gyors megszerzéséről vagy a munkavállalói elégedettség fenntartásáról.
A bónuszok a munkavállalói motiváció és elégedettség kulcsfontosságú elemei, különösen az év végi időszakban, amikor a cégek szeretnék megköszönni az alkalmazottak egész éves munkáját és lelkesíteni őket a következő évre. A bónuszok nemcsak anyagi juttatásként, hanem elismerésként is szolgálnak, amely segíti a munkaerő megtartását és a vállalati célok elérését.
Mi számít bónusznak?
A különböző iparágakban eltérő lehet a bónusz mértéke, de a globális trendek azt mutatják, hogy az eredményorientált, teljesítményalapú jutalmazások a legnépszerűbbek. Nagy Béla, a Comline Budapest vezető trénere, tulajdonosa hozzátette:
“A pénzbeli juttatások mellett egyre gyakrabban alkalmaznak más formákat is, például extra szabadnapokat, ajándékutalványokat vagy rendezvényekre szóló belépőket is. A jól megtervezett bónuszrendszer nemcsak a munkavállalók motivációját növeli, hanem hozzájárul a vállalat hosszú távú sikeréhez és stabilitásához is.”
“Nem csak úgy adunk bónuszt”
A cégvezetők általában kiemelik, hogy a bónuszok odaítélése szorosan kapcsolódik a dolgozói teljesítményhez és a vállalati célok eléréséhez. Ez különösen fontos a jelenlegi gazdasági helyzetben, ahol a munkaerőpiaci feszesség és az infláció együttese új kihívásokat teremt a munkahelyeken.
“Az építőiparban például a bónusz alternatív formái is megjelentek. Egyes vállalatok bónuszként fizetett szabadságot kínálnak dolgozóiknak, hogy így hálálják meg az egész éves erőfeszítéseket. Ez a megoldás különösen népszerű a fizikailag megterhelő ágazatokban.”
– egészítette ki Nagy Béla.
Megkérdezik, hogy minek örülnének
A cégek számára kulcsfontosságú, hogy megismerjék dolgozóik preferenciáit. Egyre több vállalatvezető meri megkérdezni alkalmazottait, hogy milyen juttatásokat értékelnének a legjobban, legyen az pénzbeli prémium, extra szabadnapok, vagy akár céges rendezvényeken való részvétel. A nemzetközi trendek egyre inkább a bónuszok egyszerűsítésére és az átláthatóság növelésére irányulnak. A túl bonyolult bónuszrendszerek nem hozzák meg a kívánt eredményeket, míg az egyszerű, könnyen érthető programok jobban motiválják a munkavállalókat.
Kapcsolódó cikkeink
Manpower: Enyhén bővülhet a foglalkoztatottság a második negyedévben
A gazdasági növekedés újbóli fokozatos beindulásával párhuzamosan a magyar cégek…
Tovább olvasom >A LIDL már készül a szezonra: mintegy 150 új munkatárssal bővíti csapatát a vállalat
A Lidl Magyarország már most készül a Balaton és a…
Tovább olvasom >Idén többen váltanák le jelenlegi munkahelyüket, mint tavaly
Jelenleg a hazai munkavállalók fele keres új munkahelyet, vagy nyitott…
Tovább olvasom >További cikkeink
BCSDH: fokozni kell az erőfeszítéseket a klímavédelem terén
A BCSDH és a Deloitte legfrissebb klímavédelmi felmérése szerint a…
Tovább olvasom >Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >Innovatív gombafehérjés desszerteket fejlesztett az Eroski
A spanyol Eroski áruházlánc a catering terén vezető Ausolannal, az…
Tovább olvasom >