A “pulykapénz” nem mindig bankjegy formájában érkezik

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 11. 29. 11:52

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem a munkaerő-megtartás sikerére is jelentős hatást gyakorol.

Szektoronként meglehetősen eltérő lehet a jutalmazás, a dicsérő szavaktól a fizetett szabadságon át egészen több havi fizetésnek megfelelő összegig terjedhet – derül ki az egyik legnagyobb, hazai alapítású tréningcég, a Comline Budapest összefoglalójából. Mindemellett a globális kutatások arra is rámutatnak, hogy a cégek számára kulcsfontosságú, hogy a bónuszok határozottan támogassák a vállalat céljait, legyen szó a legjobb tehetségek gyors megszerzéséről vagy a munkavállalói elégedettség fenntartásáról.

 A bónuszok a munkavállalói motiváció és elégedettség kulcsfontosságú elemei, különösen az év végi időszakban, amikor a cégek szeretnék megköszönni az alkalmazottak egész éves munkáját és lelkesíteni őket a következő évre. A bónuszok nemcsak anyagi juttatásként, hanem elismerésként is szolgálnak, amely segíti a munkaerő megtartását és a vállalati célok elérését.

Mi számít bónusznak?

A különböző iparágakban eltérő lehet a bónusz mértéke, de a globális trendek azt mutatják, hogy az eredményorientált, teljesítményalapú jutalmazások a legnépszerűbbek. Nagy Béla, a Comline Budapest vezető trénere, tulajdonosa hozzátette:

“A pénzbeli juttatások mellett egyre gyakrabban alkalmaznak más formákat is, például extra szabadnapokat, ajándékutalványokat vagy rendezvényekre szóló belépőket is. A jól megtervezett bónuszrendszer nemcsak a munkavállalók motivációját növeli, hanem hozzájárul a vállalat hosszú távú sikeréhez és stabilitásához is.”

“Nem csak úgy adunk bónuszt”

A cégvezetők általában kiemelik, hogy a bónuszok odaítélése szorosan kapcsolódik a dolgozói teljesítményhez és a vállalati célok eléréséhez. Ez különösen fontos a jelenlegi gazdasági helyzetben, ahol a munkaerőpiaci feszesség és az infláció együttese új kihívásokat teremt a munkahelyeken.

 “Az építőiparban például a bónusz alternatív formái is megjelentek. Egyes vállalatok bónuszként fizetett szabadságot kínálnak dolgozóiknak, hogy így hálálják meg az egész éves erőfeszítéseket. Ez a megoldás különösen népszerű a fizikailag megterhelő ágazatokban.”

– egészítette ki Nagy Béla.

Megkérdezik, hogy minek örülnének

A cégek számára kulcsfontosságú, hogy megismerjék dolgozóik preferenciáit. Egyre több vállalatvezető meri megkérdezni alkalmazottait, hogy milyen juttatásokat értékelnének a legjobban, legyen az pénzbeli prémium, extra szabadnapok, vagy akár céges rendezvényeken való részvétel. A nemzetközi trendek egyre inkább a bónuszok egyszerűsítésére és az átláthatóság növelésére irányulnak. A túl bonyolult bónuszrendszerek nem hozzák meg a kívánt eredményeket, míg az egyszerű, könnyen érthető programok jobban motiválják a munkavállalókat.

Kapcsolódó cikkeink