A PLMA 2024 Trade Show idén nagyratörő gyártókat és kiskereskedőket mutatott be
Iható tengervíz és iható ecet, teából készült, kenyérre kenhető zselé, illetve megbetegedett csecsemők vizeletminta-vételét lehetővé tevő pelenka. Ilyen és ehhez hasonló, figyelemre méltó saját márkás termékekkel találkozhatott a több mint 28 000 szakember, aki a PLMA World of Private Label Show rendezvényére idén ellátogatott.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
A május végén az amszterdami RAI konferenciaközpontban megrendezett PLMA World of Private Label Show több mint 125 országból fogadott 28.000-nél is több szakmai látogatót, akik mind a termékfejlesztés és csomagolási iparág legfrissebb trendjeire voltak kíváncsiak. A 14 csarnokban 43 500 m2 alapterületű kiállítótéren a tavalyinál 10%-kal több, 2960 kiállító jelent meg 73 országból.
E hatalmas térben az innovációk közötti eligazodást idén a PLMA „Idea Supermarket” nevű innovációs és termékfejlesztési terület segítette, ahol a világ több mint 60 szupermarketének, hipermarketének, diszkontjának, szaküzletének és drogériájának saját márkás termékkínálata és azon keresztül számtalan saját márkás trend volt megismerhető.
Szintén ezen a területen épült meg a kiállítók által fejlesztett közel 500 új termék és csomagolás fórumaként szolgáló New Product Expo, de a 2024. évi nemzetközi PLMA Salute to Excellence díjat elnyert saját márkás innovációk is itt kerültek közszemlére.
Iható tengervíztől a kenyérre kenhető teáig
A tengervíz és az ecet nem éppen a kedvenc italaink közé tartozik, ám a termékfejlesztőknek mégis sikerült felhasználásukkal frissítő italokat kreálniuk.
A funkcionális teák világából megjelent itt az immunrendszert támogató, hozzáadott cinket tartalmazó tea, de kifejezetten a férfiak számára fejlesztett, a prosztata működését fenntartó gyógynövényekkel készült tea is. És ki gondolta volna, hogy a tea kenyérre is „kenhető”? A PLMA New Product Expóján a tea lekváros kenyér feltétként való felhasználását is megcsodálhatták az érdeklődők.
A non-food szektorban a saját márkák gyártói olyan meglepő, váratlan és funkcionális újdonságokkal rukkoltak elő, mint például a probiotikus tisztítókendő, illetve a megbetegedéssel küzdő babák vizeletminta-gyűjtését lehetővé tévő pelenka.
A saját márkás termékekkel a vásárlókat támogatják a kereskedők
A PLMA idei fő eseménye megmutatta, hogy a vásárlók bizton számíthatnak a kiskereskedők segítségére, ha egészséges és fenntartható, de visszafogottabb, szűkösebb anyagi keretekből is finanszírozható életmódra igyekeznek, vagy éppen kényszerülnek átállni. A „Salute to Excellence Awards” vezető trendjei közé tartozott az újrahasznosított anyagok használata, de a származási helyre, az optimális minőségre és megfizethetőségre való odafigyelés is.
A PLMA idén meghirdetett versenyére 23 ország 72 kiskereskedője több mint 550 új saját márkás terméket nevezett, melyeket egy volt kereskedőkből, séfekből, marketingszakemberekből, táplálkozási szakértőkből és újságírókból álló nemzetközi zsűri értékelt és díjazott 99 élelmiszer- és nem élelmiszer-kategóriában.
A legtöbb díj a németeké
2024-ben a legtöbb díjazott – szám szerint 19 – termék Németországban került újonnan az üzletek polcaira. Őt Dánia és Olaszország követi 13-13 díjjal. A holland és francia kiskereskedők 7-7 díjat kaptak, míg Spanyolország, Portugália és Írország egyenként 6 díjat vihetett haza. A többi díjat az Egyesült Királyság, Norvégia, Csehország, Lengyelország, Törökország, Ukrajna, Kína, Dél-Afrika és Thaiföld kiskereskedői nyerték el.
A forgalmazók közül legsikeresebbnek idén a német Rewe Group bizonyult, amely kilenc díjat is kiérdemelt, míg a szintén német Rossmann drogérialánc 6 díjat kapott, csakúgy, mint az ír Musgrave. Az ALDI (Nord) holland vállalata 4 díjat nyert, az Etos (Ahold Delhaize) és a Kruidvat (AS Watson) összesen 3 díjat kaptak.
Portugáliából a Continente és a dán REMA 1000, valamint a COOP kiskereskedők 5-5 díjat szereztek. Az Auchan és a Carrefour Group 4-4 díjjal gazdagabban térhetett haza.
A legmasszívabban idén is Olaszország képviseltette magát a megmérettetésen. A COOP Italia, a CRAI, a Despar, a PAM Panorama, az MD, a Végé Retail és a Vega Soc. Coop 13 díjon osztoztak. Spanyolországban az EROSKI Desarrollo de Marcas és a Carrefour Spain összesen 6 díjat kapott.
Az idei esemény egyértelmű tanulsága, hogy a kiskerekedők figyelmének homlokterében a fogyasztók igényeire válaszolva továbbra is a minőség és a megfizethető árak állnak.
Mint azt Peggy Davies, a PLMA elnöke elmondta:
– A kereskedők sikeresen reagáltak a megváltozott fogyasztói igényekre és szükségletekre. Nem csupán a minőségről és a megfizethetőségről gondoskodnak, de innovatív élelmiszer és nem-élelmiszer termékeik az aktuális életmódtrendeknek is tökéletesen megfelelnek.
Saját márkák a borok versenyében
A megfizethetőség és a minőség közötti állandó egyensúlyozás a borok versenyében is megmutatkozott. A bírák mintegy 20 kategóriában több mint 130 bort kóstoltak. Hat ország 14 kiskereskedője nyerte el idén a legjobb minőségért és a legjobb ár-érték arányért járó nemzetközi Salute to Excellence díjat.
A borversenyben legsikeresebbnek a holland Albert Heijn bizonyult hat nyertes termékkel, de az olasz Gruppo PAM is öt díjat nyert el. Egyenként 3-3 elismeréssel szorosan követi őket az Aldi US, a portugál MC Sonae és a dán diszkont, a Rema 1000.
Saját márkás trendek az idei verseny fényében
Az egészségtudatos táplálkozás trendje ütközni látszik a rendkívül kényeztető snack- kínálattal. A kiskereskedők tisztában vannak azzal, hogy a fogyasztók kiszámíthatatlanok, és időről időre még az egészségtudatos vásárlók is némi önjutalmazásra vágynak. A bio és vegán csokoládék erre kiváló és fenntartható megoldást kínálnak.
Számos kategória számára egységesen fontos tényező a fenntartható beszerzés. A vásárlók keresik a biotermékeket, de olyan szociális szempontok sem kerülik el a figyelmüket, mint a tisztességes jövedelem és a gazdák megélhetése. Fontosságot tulajdonítanak ezért az IGP, illetve AOP címkékkel jelzett eredetvédelemnek, csakúgy, mint az elsőrangú alapanyagok használatának.
A fenntarthatóság iránti érdeklődés nem lanyhul, sem az alapanyagok és összetevők, sem a csomagolóanyagok tekintetében. A csomagolás terén a hangsúly az újrahasznosítható anyagokról egyértelműen az újrahasznosított anyagok felé látszik mozdulni.
Hasonló fejlődés tapasztalható a hús és a tejtermékek növényi alapú alternatíváinak körében is. Végleg elmúltak azok az idők, amikor az innováció a hamburgeralternatívákra korlátozódott. Az új növényi alapú élelmiszerek egyértelműen magasabb minőséget és kellemesebb ízvilágot képviselnek, és ma már prémium minőségű vegán saját márkás termékek is kaphatók.
Az egészséges táplálkozás körében egyre többen figyelnek oda az aktív életmódra, amit az is jól mutat, mennyire sok termék rendelkezik magas fehérjetartalommal. A trend egyértelműen jelen van mind az élelmiszerekben, mind a testápolásban, gondoljunk csak a fehérjeszeletekre és a növényi fehérje tartalmú hajápolókra.
Tekintve a tiszta összetevőkkel készülő bőr- és testápolási termékek lenyűgöző saját márkás választékát, a kényeztetésnek része a non-food egészség és wellness is. A gyártók teljesítménye egyre javul a háztartási tisztítószerek szegmensében is: a hulladékcsökkentés érdekében kevesebb csomagolóanyagot használnak, valamint olyan természetes összetevőket tartalmazó mosószereket fejlesztenek, amelyek lehetővé teszik az alacsonyabb hőmérsékleten történő mosást. //
Minden eddiginél nagyobb standdal jelent meg az AMC
Az Agrármarketing Centrum a PLMA rendezvényén idén 16. alkalommal felállított közösségi standján az üzletláncok beszerzői 21 kiállító kínálatából válogathattak, amelyben megtalálhatók voltak többek között az extrudált kenyerek, gluténmentes zabtészták és lisztek, gyógyteák, aszalványok, gyümölcsbefőttek és savanyúságok, kolbászok és füstöltáruk, mézek, gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök, hidegen sajtolt olajok, valamint kekszek és különböző snackek.
A standon helyet kapott az AMC exportfejlesztési üzletága, a Hungarian Food Business Program, ahol folyamatosan regisztrálták a magyar termékek iránt érdeklődő beszállítókat. A Hungarian Food Business katalógus jelenleg már több mint 250 magyar élelmiszeripari gyártócég és mintegy 500 professzionális nemzetközi beszerző vállalat adatait tartalmazza. //
PLMA díjazottak
Kapcsolódó cikkeink
Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >A növényi alapú jövőért felhagy a hústermékgyártással a Gruppo Tonazzo
Az olasz Gruppo Tonazzo bejelentette, hogy az év végéig felhagy…
Tovább olvasom >Az ökológiai gazdálkodás az agrár-fenntarthatóság kulcsa és vezető modellje
Budapesten találkoztak az ökológiai gazdálkodás nemzetközi és hazai szakemberei a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >