A pezsgőpiacot a szilveszteri vásárlók uralják
A 2011 szeptemberétől 2012 augusztusáig terjedő 12 hónapos periódusban a magyar háztartások 44 százaléka vásárolt pezsgőt, ez kismértékű csökkenést jelent a megelőző, azonos hosszúságú időszakhoz képest. A pezsgő meglehetősen szezonális termék: míg egy átlagos hónapban csupán a családok 3-5 százaléka vásárolja, decemberben jellemzően 30 százalék feletti ez az arány.
Az elmúlt három naptári évet vizsgálva a „nem ünnepi” hónapokban a 60 év felettiek, a magas jövedelműek, a kétfős háztartásban és az északnyugati régióban élők azok, akik jellemzően az átlagosnál nagyobb arányban vásárolnak pezsgőt. Ezzel szemben decemberben a negyvenes éveikben járó háziasszonyok, az ötfős vagy annál nagyobb és
a kisgyerekes családok, a közepes jövedelműek és a kistelepülésen élők köréből kerülnek ki az átlagnál nagyobb arányban az ünnepek kedvéért vásárlók. Ennek kapcsán az év közben alig vásárolt alkoholmentes „gyerekpezsgők” piaca is megélénkül: az ünnepi vásárlók egyharmadának kosarába ilyen termékváltozat (is) kerül. Azon pezsgővásárlók körében, ahol 14 év alatti gyermek is él a háztartásban, az alkoholmentes változat elterjedtsége 60 százalék felett volt tavaly decemberben.
Ízek tekintetében az édes változatok uralják a piacot, az értékesített mennyiség háromnegyede ebbe a szegmensbe tartozott
a vizsgált időszakban. Az édes íz dominanciájában némi csökkenés azért megfigyelhető: egy évvel korábban még közel 80 százalék volt az aránya, azóta a száraz és félszáraz változatok néhány százalékpontnyi piacrészt el tudtak hódítani. Az átlagnál visszafogottabb édes-rajongás a 60 évesnél idősebb vásárlók körében figyelhető meg, ők a fiatalabbakhoz képest nagyobb arányban vásárolnak inkább száraz és félszáraz pezsgőket. Emellett a budapestiek és az egyszemélyes háztartások körében jelentősebb még a fanyarabb ízek súlya.
A pezsgőértékesítésben a hipermarketek járnak az élen: a vizsgált időszakban az összes mennyiségi értékesítés 45 százaléka ebben a csatornában bonyolódott. A kevésbé tömegcikknek tekinthető száraz és félszáraz változatok esetében ki kell emelni a szupermarketek szerepét is, ezen variánsok több mint egynegyedét ott értékesítették, míg a teljes pezsgőpiacon a súlyuk 18 százalék alatti.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >