A pezsgőpiacot a szilveszteri vásárlók uralják
A 2011 szeptemberétől 2012 augusztusáig terjedő 12 hónapos periódusban a magyar háztartások 44 százaléka vásárolt pezsgőt, ez kismértékű csökkenést jelent a megelőző, azonos hosszúságú időszakhoz képest. A pezsgő meglehetősen szezonális termék: míg egy átlagos hónapban csupán a családok 3-5 százaléka vásárolja, decemberben jellemzően 30 százalék feletti ez az arány.
Az elmúlt három naptári évet vizsgálva a „nem ünnepi” hónapokban a 60 év felettiek, a magas jövedelműek, a kétfős háztartásban és az északnyugati régióban élők azok, akik jellemzően az átlagosnál nagyobb arányban vásárolnak pezsgőt. Ezzel szemben decemberben a negyvenes éveikben járó háziasszonyok, az ötfős vagy annál nagyobb és
a kisgyerekes családok, a közepes jövedelműek és a kistelepülésen élők köréből kerülnek ki az átlagnál nagyobb arányban az ünnepek kedvéért vásárlók. Ennek kapcsán az év közben alig vásárolt alkoholmentes „gyerekpezsgők” piaca is megélénkül: az ünnepi vásárlók egyharmadának kosarába ilyen termékváltozat (is) kerül. Azon pezsgővásárlók körében, ahol 14 év alatti gyermek is él a háztartásban, az alkoholmentes változat elterjedtsége 60 százalék felett volt tavaly decemberben.
Ízek tekintetében az édes változatok uralják a piacot, az értékesített mennyiség háromnegyede ebbe a szegmensbe tartozott
a vizsgált időszakban. Az édes íz dominanciájában némi csökkenés azért megfigyelhető: egy évvel korábban még közel 80 százalék volt az aránya, azóta a száraz és félszáraz változatok néhány százalékpontnyi piacrészt el tudtak hódítani. Az átlagnál visszafogottabb édes-rajongás a 60 évesnél idősebb vásárlók körében figyelhető meg, ők a fiatalabbakhoz képest nagyobb arányban vásárolnak inkább száraz és félszáraz pezsgőket. Emellett a budapestiek és az egyszemélyes háztartások körében jelentősebb még a fanyarabb ízek súlya.
A pezsgőértékesítésben a hipermarketek járnak az élen: a vizsgált időszakban az összes mennyiségi értékesítés 45 százaléka ebben a csatornában bonyolódott. A kevésbé tömegcikknek tekinthető száraz és félszáraz változatok esetében ki kell emelni a szupermarketek szerepét is, ezen variánsok több mint egynegyedét ott értékesítették, míg a teljes pezsgőpiacon a súlyuk 18 százalék alatti.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
EM: tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése
Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős…
Tovább olvasom >Lassulás és áremelkedés egyszerre – így alakul a tejpiac nyáron
A tejágazatban egyszerre van jelen a nemzetközi árnövekedés és a…
Tovább olvasom >Újabb probléma hozhat élelmiszer-drágulást
Súlyos következményekkel járhat a latin-amerikai agrárszektorra nézve, ha az Egyesült…
Tovább olvasom >