A PDD Holdings és a Temu kihívásai: gyengülő eredmények, növekvő verseny és uniós szigor

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 11. 25. 11:02

A PDD Holdings, a Pinduoduo és a Temu online vásárlási platformokat működtető kínai óriás nehéz időszakot él át. A harmadik negyedéves pénzügyi eredmények elmaradtak az elemzői várakozásoktól, miközben az amerikai tőzsdén jegyzett részvények értéke több mint 10 százalékkal csökkent. Az európai piacokon is kihívásokkal küzd a vállalat: az uniós hatóságok szigorú fellépése veszélyezteti a Temu pozícióit.

Gyengébb eredmények a kínai piacon

A PDD harmadik negyedéves bevétele 44 százalékkal 99,35 milliárd jüanra (kb. 5400 milliárd forint) emelkedett az előző év azonos időszakához képest, de ez még mindig elmaradt a 102,65 milliárd jüanos elemzői várakozásoktól. A nettó nyereség ugyan jelentősen nőtt, elérve a 24,98 milliárd jüant (1300 milliárd forint), de a korrigált nyereség (18,59 jüan/részvény) szintén alulmaradt a becsült 19,79 jüanos értékkel szemben.

A kínai fogyasztói piac visszaesése mögött a fiatalok körében növekvő munkanélküliség, valamint az ingatlanszektor válsága áll. Ezek a tényezők megviselték a fogyasztói bizalmat, ami a Pinduoduo eladásaira is negatív hatással volt. Az Alibaba és a JD.com hasonló forgalomnövekedési problémákkal küzd, miközben az árháború egyre intenzívebbé válik a piacon.

Jun Liu, a PDD pénzügyi alelnöke elismerte, hogy a növekedés mértéke mérséklődött az erősödő verseny és a külső gazdasági kihívások miatt. Zsao Jiazsen, a vállalat társ-vezérigazgatója hozzátette, hogy a Peking által bevezetett gazdaságélénkítő intézkedések csak részben tudták támogatni a vállalatot, miközben a harmadik félként működő platform korlátai akadályozták a makrogazdasági változások teljes kiaknázását.

Európai gondok: szigorú uniós fellépés a Temu ellen

Nemcsak Kínában, hanem nemzetközi szinten is nyomás nehezedik a PDD-re. Az Európai Unió tagállamai közösen léptek fel a Temu ellen, hogy a platform kereskedelmi gyakorlatai megfeleljenek az uniós szabályozásoknak. A Gazdasági Versenyhivatal többek között a következő problémákat emelte ki:

  • Hamis kedvezmények: Valótlan árengedmények feltüntetése.
  • Pszichés nyomásgyakorlás: Korlátozott termékkészletekre és szoros vásárlási határidőkre hivatkozva manipulálják a vásárlókat.
  • Hiányos információk: Az áruk visszaküldésének feltételeiről és a vételár visszatérítéséről nem tájékoztatják megfelelően a vásárlókat.
  • Hitelességi problémák: A vásárlói vélemények hitelessége megkérdőjelezhető, az ügyfélszolgálat elérhetősége pedig nem egyértelmű.

Az uniós piacokon való jelenlét szempontjából ezek a problémák súlyosak, hiszen az európai fogyasztók tudatossága és jogérzékenysége magas. A szabályok be nem tartása komoly bírságokat és hosszú távú hírnévbeli károkat okozhat.

A verseny élesedik

A PDD számára a verseny fokozódása nemcsak Kínában, hanem nemzetközi szinten is kihívás. A riválisok, mint az Alibaba és a JD.com, egyre több promócióval és kedvezménnyel próbálják megszerezni a vásárlókat, ami árháborút váltott ki. A Pinduoduo alacsony költségekre alapozott stratégiája rövid távon sikeres lehetett, de hosszabb távon nyomást gyakorol a vállalat nyereségességére.

Kilátások és tanulságok

A PDD helyzete rávilágít a globális online kereskedelmi szektor kihívásaira, ahol a gyors növekedést egyre erősebb verseny és gazdasági bizonytalanság követi. A vállalat számára kulcsfontosságú lesz, hogy alkalmazkodjon a fogyasztói magatartás változásaihoz, és kezelje az európai szabályozási környezet kihívásait. Bár a rövid távú kilátások vegyesek, a vállalat továbbra is jelentős szereplő marad az e-kereskedelem globális piacán.

Kapcsolódó cikkeink