Magazin: A paradicsom hódítása
Mind alapanyagok, mind ízesítések, mind kiszerelések, csomagolások tekintetében szélesedik a paradicsomkonzervek és más paradicsom-alapú szószok, ételízesítők kiskereskedelmi választéka. A „járványos” otthoni sütés-főzés kedvez a termékkörnek, habár a piac egy erőteljes áremelkedés előtt-alatt áll.
Szerző: Szalai László
A paradicsom a konyha egyik kedvelt alapanyaga, amely nemcsak frissen, hanem többféle módon feldolgozva is megvásárolható az üzletekben: paradicsomkonzerv, ketchup, paradicsomalapú szószok, ételízesítők, krémek stb.
Általánosságban elmondható, hogy az olcsóbb termékek kedveltek a nagybani felhasználóknál – ez az a vásárlói kör, amely 2020-ban a pandémiát kísérő korlátozó intézkedések nyomán megroggyant.
A kiskereskedelem ellenben a jobb minőségű, változatosabb termékeket igényli. Itt az elmúlt években megerősödtek a saját márkák a javuló minőségben kiépülő termékvonalaiknak köszönhetően.
Hatva a tudatos vásárlókra
A konzerv paradicsomok szezonalitását a friss paradicsomok ára és választéka befolyásolja, illetve a nagyobb ünnepeket kísérő sütés-főzési láz is jótékonyan hat az eladásokra. Ezeket a konzerveket csupán hőkezeléssel tartósítják, így a tudatosabb fogyasztást támogatják.
Az áruházak széles választékban kínálnak paradicsomkonzervet, széles felhasználhatósága miatt sokszor mágnestermékként szerepel a szórólapjaikon.
A gyártók fő törekvése, hogy a fogyasztók minél kényelmesebben használhassák a termékeiket.
Ennek jegyében terjed például az „easy open” visszazárható csomagolás.
– Az eladásokban még mindig a natúr változat vezet, mintegy 80%-os részaránnyal, a (például bazsalikommal, oregánóval) ízesített termékek 20% -át képezik az összforgalomnak. Alapanyagok tekintetében a választék szélesedett, megjelent például a koktél-, a cherry- és a szilvaparadicsom. A hagyományos fémdobozos kiszerelés mellett egyre nagyobb teret hódítanak a paradicsompassata (püré) termékek, Tetra Pak 500 ml-es és üveges 680 ml-es kiszerelésben. Az ökológiai lábnyom szempontja amúgy minden szegmensben erősödött, a csomagolásváltás az egész piacra jellemző – emel ki néhány fontos trendet Péchy Melinda, a Foltin Globe Kft. key account managere.
A Foltin Globe a legjelentősebb értékesítési csatornákban jelen van, választékában az összes kiszerelés megtalálható, 70 grammtól egészen a 4500 grammos kiszerelésig. Jelenleg ők is az easy open csomagolás bevezetésén dolgoznak. A cég a legjelentősebb nemzetközi élelmiszeripari kiállításokon képviselteti magát, így első kézből tájékozódhat az újításokról, trendekről.
– Mivel a termék eltarthatósága igen hosszú, ezért a felhasználók jól ösztönözhetőek a vásárlásra, promócióra – állapítja meg Péchy Melinda. – Kedvező árak esetén a háztartások hajlandóak nagyobb mennyiségi vásárlásra, hisz a széles körű felhasználása miatt kedvező, ha megtalálható a mindennapokban az éléskamra polcán.
Áremelés közben
A Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. alapvetően sűrített paradicsomból készít különféle paradicsomalapú termékeket melegtechnológiás eljárással.
– A paradicsomalapú nedves ételízesítők a bennük található összetevők arányai szerint általában 2-3-fajta változatban készülnek cégünknél – mondja Hegedűs Zoltán kereskedelmi igazgató. – Ezek lehetnek ketchupok, paradicsomalapú tészta- (pizza-, spagetti-) szószok, paradicsomos paprikakrémek, grillszószok különféle tubusos, flakonos, vödrös kiszerelésekben, illetve gyártunk még klasszikus lecsót is 720, illetve 4250 ml-es, üveges változatban.
A kiskereskedelmi eladások a 2020-as év végéig igen jól mentek, viszont ez év elején – remélhetőleg csak a szokásos – enyhe megtorpanás tapasztalható. Hegedűs Zoltán ugyanakkor felhívja a figyelmet a növekvő árszínvonalra.
– Az alapanyagárak hatalmasat ugrottak éven belül, és fognak még ugrani 2021-ben is, mivel a sűrített paradicsom – valamint mellette az étolaj – ára az egekbe tart – jelzi a kereskedelmi igazgató. – Ezt a változást még a vásárlók nem is érzékelték, mert az első tárgyalások az új árakról most zajlanak a kiskereskedelmi láncokkal.
A termékinnováció ebben a kategóriában, ahogy Hegedűs Zoltán fogalmaz, csak „fantázia kérdése”, hiszen például zöldfűszerekkel tetszés szerinti változatokat lehet piacra dobni. Ugyanígy egyre divatosabbak a „bio”, „gluténmentes”, „glutamátmentes”, „E-mentes”, „paleo” variánsok, de még a „kizárólag” jelszó felhasználása is nyerő. Minden újdonságra találni vevőt, más kérdés, hogyan lehet a szerteágazó gyártást gazdaságosan megoldani. Kalocsán a jelen helyzetben egyelőre óvatosak az ilyen irányú termékfejlesztéssel.
– Természetesen igyekszünk e termékeinket is bevonni az általános marketingköltségeinkbe, és az újságos, szórólapos, online hirdetések mellett egy-egy kiemelt áruházi akcióval, displaykkel, sor- vagy gondolavégre történő kihelyezéssel népszerűsíteni termékeinket – beszél az eladásösztönzés lehetőségeiről a kereskedelmi igazgató. – Az idei évben valószínűleg még elmaradnak a vevőtalálkozók, viszont területi képviselő kollégáink – természetesen maszkban – rendszeresen látogatják a partnereinket, így hívva fel a figyelmet termékeinkre. //
Tájfajta paradicsomokat népszerűsít az ÖMKi
Csaknem 370 ezer virágos növényfaj közül világszerte mindössze 200-at használunk élelmiszerek előállításhoz, miközben a 200 növényfajból pusztán 9 adja a globális növénytermesztés több mint felét. A genetikai erőforrások, vagyis a termesztett növényfajták sokfélesége mindeközben feledésbe merül. Ezen a tendencián kíván változtatni az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet – a magyar konyha egyik kedvenc alapanyagaként ismert – paradicsom tájfajtáinak kutatásával és elterjesztésével.
Az ÖMKi tájfajta paradicsom kísérleteinek célja, hogy az ökológiai termesztésre legalkalmasabb tájfajták újból teret nyerjenek a hazai kertekben, újra lehessen élvezni különleges szín- és formagazdagságukat, zamatos ízüket. A kutatás első éveiben a Nemzeti Biodiverzitás- és Génmegőrzési Központból (NBGK) kikért 35 paradicsom tájfajtát vizsgálták meg, országszerte 28 együttműködő ökogazdaságban. 2015-től pedig közülük, a Szent István Egyetemmel együttműködésben, három termesztési szezonon keresztül 10 kiválasztott paradicsom tájfajtát vizsgáltak részletesebben. A termesztési eredmények, kóstolók és beltartalmi vizsgálatok alapján legjobbnak ítélt fajtákat 2017-ben egy palánta-örökbefogadási akció keretében mutatták be, a nagy érdeklődésre és sikerre való tekintettel 2019-től már országos áruházlánc és tavaly óta budapesti átadópontok is segítik a tájfajták visszatérését a kertekbe.
A máriapócsi koktélparadicsom mellé 2020-ban bekerült a ceglédi sárga és a tolnai rongyos tájfajta, idén tavasszal pedig a faddi, enyhén lilás, különleges ízvilágú, tojásdad paradicsomot ismerhetik majd meg újdonságként a vásárlók. //
Kapcsolódó cikkeink
A komposztálás jelentőségére hívja fel a figyelmet az ökológiai kutatóintézet a talaj világnapja alkalmából
A komposztálás jelentőségére hívja fel a figyelmet az Ökológiai Mezőgazdasági…
Tovább olvasom >Éltesd a talajt komposzttal! December 5. a talaj világnapja
A talaj világnapján idén a komposztálás jelentőségére hívja fel a…
Tovább olvasom >A szélsőséges időjárási körülmények ellenére is jó éve volt az olasz Muttinak
A paradicsomtermelő Mutti idén 565 000 tonna paradicsomot dolgozott fel.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >