A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 09. 26. 11:45

A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja, mivel a termelés csökkenése és az alternatív növényi olajok bősége átrendezte a piacot. Egykor a legolcsóbb olajnak számított, azonban napjainkban drágábban értékesítik, mint a szójaolajat, amely árkülönbsége 2022-ben még tonnánként 782 dollár volt a pálmaolaj javára.

A pálmaolaj népszerűsége abból ered, hogy egész évben betakarítható, és kevesebb földterületet igényel a termesztése, mint például a szója vagy a napraforgó. Azonban a globális pálmaolaj-kínálatot 85 százalékban biztosító Indonézia és Malajzia pálmaültetvényei komoly kihívásokkal küzdenek. A kistermelők vonakodnak elöregedett fáik kivágásától, mivel az új fák termőre fordulása négy-öt évet vesz igénybe, míg a szójababé csak hat hónapot. Ennek következtében idén 10 százalékkal emelkedtek a pálmaolaj-árak, míg a szója ára 9 százalékkal csökkent.

Bár a pálmaolaj áremelkedése aggodalomra ad okot, a legnagyobb felhasználók, mint az indiai süteménykészítők és éttermek, nem valószínű, hogy gyorsan helyettesítőt keresnek. A pálmaolaj széleskörű felhasználása az élelmiszergyártásban és bioüzemanyagként is megnehezíti a helyettesítést. A piac azonban érzékenyen reagál a szezonális tényezőkre: alacsony hőmérsékleten a pálmaolaj megszilárdul, ami csökkenti a keresletet a legnagyobb importőr országokban, például Indiában. Ha az indiai igény visszaesik és a délkelet-ázsiai termelés sem éri el a várt szintet, a pálmaolaj piaci részesedést veszíthet a szója- és napraforgóolajjal szemben.

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink