A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja
A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja, mivel a termelés csökkenése és az alternatív növényi olajok bősége átrendezte a piacot. Egykor a legolcsóbb olajnak számított, azonban napjainkban drágábban értékesítik, mint a szójaolajat, amely árkülönbsége 2022-ben még tonnánként 782 dollár volt a pálmaolaj javára.
A pálmaolaj népszerűsége abból ered, hogy egész évben betakarítható, és kevesebb földterületet igényel a termesztése, mint például a szója vagy a napraforgó. Azonban a globális pálmaolaj-kínálatot 85 százalékban biztosító Indonézia és Malajzia pálmaültetvényei komoly kihívásokkal küzdenek. A kistermelők vonakodnak elöregedett fáik kivágásától, mivel az új fák termőre fordulása négy-öt évet vesz igénybe, míg a szójababé csak hat hónapot. Ennek következtében idén 10 százalékkal emelkedtek a pálmaolaj-árak, míg a szója ára 9 százalékkal csökkent.
Bár a pálmaolaj áremelkedése aggodalomra ad okot, a legnagyobb felhasználók, mint az indiai süteménykészítők és éttermek, nem valószínű, hogy gyorsan helyettesítőt keresnek. A pálmaolaj széleskörű felhasználása az élelmiszergyártásban és bioüzemanyagként is megnehezíti a helyettesítést. A piac azonban érzékenyen reagál a szezonális tényezőkre: alacsony hőmérsékleten a pálmaolaj megszilárdul, ami csökkenti a keresletet a legnagyobb importőr országokban, például Indiában. Ha az indiai igény visszaesik és a délkelet-ázsiai termelés sem éri el a várt szintet, a pálmaolaj piaci részesedést veszíthet a szója- és napraforgóolajjal szemben.
Kapcsolódó cikkeink
Bővülő kereslet, változó klíma, új technológiák a hazai növényolajiparban
A palackozott étolaj és a finomított ömlesztett olaj piaca nemzetközi…
Tovább olvasom >Ki kell sütniük valamit az olajgyártóknak
Nem egyszerű most keresni az olajtermékeken, meredeken emelkedő áruk és…
Tovább olvasom >Jól halad a Ferrero fenntarthatósági céljai teljesítésével
Legfrissebb fenntarthatósági jelentése szerint jó úton halad a Ferrero csoport…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >