A nyúlhús piaca: nemzetközi trendek és hazai kihívások

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 03. 14. 10:16

A nyúlhús az egyik legegészségesebb fehérjeforrás, hiszen alacsony zsírtartalommal, magas fehérjetartalommal és könnyű emészthetőséggel rendelkezik. Ennek ellenére Magyarországon a fogyasztása alacsony, a termelés döntő része pedig exportorientált – írja az Agrárszektor.

A világ legnagyobb nyúlhúsfogyasztója Kína, amely a globális fogyasztás 62%-át adja (925 ezer tonna). Ezt követi Észak-Korea (154 ezer tonna) és Egyiptom (57 ezer tonna). Az Európai Unióban Csehországban a legmagasabb az egy főre jutó fogyasztás (3,72 kg/fő/ év), de Spanyolország (1,09 kg/fő/ év), Szlovákia (0,82 kg/fő/ év) és Olaszország (0,75 kg/fő/ év) szintén jelentős fogyasztóknak számítanak. Az uniós fogyasztás 57%-át Spanyolország, Olaszország és Csehország adja. Kína emellett a legnagyobb termelő is, a globális termelés 63%-át adja, míg Európában Spanyolország kiemelkedő szerepet tölt be (57 ezer tonna).

A nyúlhús helyzete Magyarországon

Hazánkban a nyúlhús fogyasztása rendkívül alacsony, csupán 0,4 kg/fő/ év, ami jelentősen elmarad az európai átlagtól. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerint a magyarok méltatlanul mellőzik ezt az értékes húsfajtát. A kereslet alacsony volta részben az árakhoz köthető: kistermelőknél az élő nyúl 2000 Ft/kg, a csontos hús 2500 Ft/kg, míg a bolti konyhakész termékek ára 3000-5000 Ft/kg között mozog.

A termelés átalakulása

A magyar nyúltenyésztés jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt évtizedekben. Az 1990-es évek előtt a háztáji termelés dominált, azonban a rendszerváltást követően a szövetkezeti rendszer megszûnt, ami a felvásárlás biztonságát garantálta. A háztáji nyúltenyésztés lecsökkent, mivel a kisgazdák nem tudták felvenni a versenyt a nagyobb, ipari termeléssel.

A nagyüzemi nyúltenyésztés előretörése az alacsonyabb költségek és a piaci igényekhez igazítható, nagy mennyiségű termelés miatt történt meg. A háztáji termelés megszűnését tovább erősítette a falusi lakosság elöregedése, a fiatalok elvándorlása, valamint a takarmány és energiaárak emelkedése.

Exportorientált termelés

A hazai nyúlhústermelés napjainkban szinte teljesen exportorientált, a termelés 97%-a külföldi piacokra kerül. A fő exportpiacok Olaszország (42%), Svájc (26%) és Németország (20%). Az elmúlt években jelentős fejlesztések történtek az ágazatban, de a gazdasági kihívások és az RHD-járvány negatív hatással voltak a termelésre.

A hazai piac élénkítése

A nyúlhús hazai fogyasztásának növelése érdekében különböző kampányokat indítottak, amelyek a hús előnyeit hangsúlyozzák. A promóciós tevékenységek középpontjában a nyúlhús élettani előnyei állnak: magas fehérjetartalom, alacsony zsírtartalom, allergénmentesség, valamint a modern diétákhoz való illeszkedés.

Tendenciák és kihívások

Az exportorientált termelés stabil bevételt biztosít, de kockázatos a nemzetközi piac ingadozásai miatt. A hazai fogyasztás alacsony, mivel a nyúlhús nem része a magyar konyha hagyományainak. Az ágazat jövője szempontjából kulcsfontosságú lehet az exportpiacok diverzifikálása, valamint a belföldi fogyasztás fokozása, amelyet tudatos marketingstratégiával és gasztronómiai promócióval lehetne elősegíteni.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink