A Nestlé kilép a Dairy Methane Action Alliance-ből – saját pályán folytatja a metáncsökkentést

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 09. 11:25
🎧 Hallgasd a cikket:

A Nestlé bejelentette, hogy távozik a 2023 decemberében alapított Dairy Methane Action Alliance-ből (DMAA), miközben fenntartja 2050-es nettó zéró vállalását és külön programokban folytatja a tejtermék-lánc metánkibocsátásának mérséklését. A DMAA tagjai – többek között a Danone, a Kraft Heinz és a Starbucks – nyilvános mérési és riportálási kötelezettséget, valamint csökkentési terveket vállaltak a tejipari értékláncban keletkező metánra.

Mi történt?

A tervezettnél hamarabb elérheti a Nestlé a zéró kibocsátást

A svájci élelmiszeripari cég közölte: rendszeresen felülvizsgálja külső tagságait, és ennek a folyamatnak a részeként döntött a kilépésről a DMAA-ból. Indoklást nem adott, de kiemelte, hogy továbbra is prioritás a metán- és egyéb ÜHG-kibocsátások csökkentése a saját ellátási láncokban, összhangban a 2050-re kitűzött nettó zéró célokkal. A vállalat bejelentette azt is, hogy partnerségre lép a Gazdálkodók Világszervezetével (World Farmers’ Organisation, WFO) a klímaállóbb élelmiszerrendszerek támogatására.

Teljesítmény és célok

A Nestlé 2024-es nem pénzügyi jelentése szerint 2018-hoz képest közel 21%-kal csökkentette metánkibocsátását 2024 végére. A metán – az amerikai EPA besorolása alapján – rövid távon közel harmincszor erősebb üvegházhatású gáz a szén-dioxidnál, ezért a vállalati klímastratégiákban kiemelt fókuszt kap. Az Environmental Defense Fund (EDF) adatai szerint a mezőgazdaság adja az antropogén metánkibocsátás csaknem 40%-át, döntően az állattenyésztésből.

Mit jelent ez az iparágnak?

  • Transzparencia kontra házon belüli programok: a DMAA a nyilvános mérés–riport–csökkentési tervek triászára épít. A Nestlé kilépése rövid távon gyengítheti a közös, összehasonlítható riportingot, ugyanakkor a cég saját programjai – ha megőrzik az auditálhatóságot és a nyilvánosságot – továbbra is piaci nyomást gyakorolhatnak a beszállítói láncra.

  • Beszállítói elvárások: a tejágazati partnereknek továbbra is számítaniuk kell metáncsökkentő gyakorlatok (takarmányozási protokollok, trágyakezelés, legeltetésmenedzsment, biogáz/lefáklyázás) bevezetésére, adatgyűjtésre és a mérési módszertanok egységesítésére.

  • Finanszírozás és ösztönzők: a WFO-val kötött partnerség utalhat arra, hogy a Nestlé farm-szintű beruházásokhoz (mérőeszközök, technológiák) tanácsadási és esetenként pénzügyi ösztönző eszközöket kínálhat, hogy a termelők ne csak kötelezettséget, hanem megtérülő fejlesztést lássanak a metáncsökkentésben.

  • Versenydinamika a márkák között: a DMAA-ban maradó vállalatok – pl. Danone – közös standardok mentén kommunikálnak. A Nestlé „egyedi úton” haladva differenciálhatja a megközelítését (pl. régióspecifikus célok, eltérő ütemezés), de ezzel együtt magasabb lesz az elvárás a hiteles, harmadik fél által ellenőrzött adatok közzétételére.

Piaci és reputációs kockázat

A vállalati klímaszövetségekből való kilépések az utóbbi időben gyakoribbá váltak – részben szabályozói, részben reputációs okokból. A kiskereskedelmi és HORECA-partnerek, valamint a pénzügyi szektor továbbra is összehasonlítható, auditált klímaadatokat várnak, különösen a Scope 3 (ellátási lánc) kibocsátásoknál. A Nestlének így kettős feladat jut: fenntartani a csökkentési ütemet, és közben bizonyítható transzparenciát nyújtani a nyilvános szövetségi keretek nélkül is.

Kilátások a tejlánc szereplőinek

A következő 12–24 hónapban érdemes kalkulálni:

  • farm-szintű metánmérés (pl. életciklus-elemzés, metánintenzitás/kg tej),

  • takarmány-innovációk (metánredukciós adalékok, algák, zsírprofil-optimalizálás),

  • trágyakezelési technológiák (fedett tárolás, anaerob fermentorok),

  • adatriport-rendszerek integrálása a beszállítói szerződésekbe.

Aki ezekben előrébb jár, versenyelőnyt szerezhet a márkázott és a sajátmárkás beszállítói pályázatokon is, mivel a nagy FMCG-vevők egyre gyakrabban CO₂e-/CH₄-intenzitási mutatókkal rangsorolnak.

A Nestlé kilépése a DMAA-ból nem a metáncsökkentési célok feladását, hanem a saját eszköztárra és partneri hálóra támaszkodó irányváltást jelzi. A piac szempontjából a fő kérdés az marad, hogy a vállalat mérhető, összevethető és ellenőrzött módon tudja-e fenntartani (vagy gyorsítani) a csökkenési pályát – és hogy mindezt milyen beszállítói ösztönzőkkel és farm-szintű beruházásokkal támasztja alá. A tejipari lánc szereplői számára az üzenet világos: a metán továbbra is kritikus teljesítménymutató, függetlenül attól, hogy a vállalatok közös szövetségekben vagy egyedi programokban vállalnak kötelezettséget.

Kapcsolódó cikkeink