A Nestlé kilép a Dairy Methane Action Alliance-ből – saját pályán folytatja a metáncsökkentést
A Nestlé bejelentette, hogy távozik a 2023 decemberében alapított Dairy Methane Action Alliance-ből (DMAA), miközben fenntartja 2050-es nettó zéró vállalását és külön programokban folytatja a tejtermék-lánc metánkibocsátásának mérséklését. A DMAA tagjai – többek között a Danone, a Kraft Heinz és a Starbucks – nyilvános mérési és riportálási kötelezettséget, valamint csökkentési terveket vállaltak a tejipari értékláncban keletkező metánra.
Mi történt?

A tervezettnél hamarabb elérheti a Nestlé a zéró kibocsátást
A svájci élelmiszeripari cég közölte: rendszeresen felülvizsgálja külső tagságait, és ennek a folyamatnak a részeként döntött a kilépésről a DMAA-ból. Indoklást nem adott, de kiemelte, hogy továbbra is prioritás a metán- és egyéb ÜHG-kibocsátások csökkentése a saját ellátási láncokban, összhangban a 2050-re kitűzött nettó zéró célokkal. A vállalat bejelentette azt is, hogy partnerségre lép a Gazdálkodók Világszervezetével (World Farmers’ Organisation, WFO) a klímaállóbb élelmiszerrendszerek támogatására.
Teljesítmény és célok
A Nestlé 2024-es nem pénzügyi jelentése szerint 2018-hoz képest közel 21%-kal csökkentette metánkibocsátását 2024 végére. A metán – az amerikai EPA besorolása alapján – rövid távon közel harmincszor erősebb üvegházhatású gáz a szén-dioxidnál, ezért a vállalati klímastratégiákban kiemelt fókuszt kap. Az Environmental Defense Fund (EDF) adatai szerint a mezőgazdaság adja az antropogén metánkibocsátás csaknem 40%-át, döntően az állattenyésztésből.
Mit jelent ez az iparágnak?
-
Transzparencia kontra házon belüli programok: a DMAA a nyilvános mérés–riport–csökkentési tervek triászára épít. A Nestlé kilépése rövid távon gyengítheti a közös, összehasonlítható riportingot, ugyanakkor a cég saját programjai – ha megőrzik az auditálhatóságot és a nyilvánosságot – továbbra is piaci nyomást gyakorolhatnak a beszállítói láncra.
-
Beszállítói elvárások: a tejágazati partnereknek továbbra is számítaniuk kell metáncsökkentő gyakorlatok (takarmányozási protokollok, trágyakezelés, legeltetésmenedzsment, biogáz/lefáklyázás) bevezetésére, adatgyűjtésre és a mérési módszertanok egységesítésére.
-
Finanszírozás és ösztönzők: a WFO-val kötött partnerség utalhat arra, hogy a Nestlé farm-szintű beruházásokhoz (mérőeszközök, technológiák) tanácsadási és esetenként pénzügyi ösztönző eszközöket kínálhat, hogy a termelők ne csak kötelezettséget, hanem megtérülő fejlesztést lássanak a metáncsökkentésben.
-
Versenydinamika a márkák között: a DMAA-ban maradó vállalatok – pl. Danone – közös standardok mentén kommunikálnak. A Nestlé „egyedi úton” haladva differenciálhatja a megközelítését (pl. régióspecifikus célok, eltérő ütemezés), de ezzel együtt magasabb lesz az elvárás a hiteles, harmadik fél által ellenőrzött adatok közzétételére.
Piaci és reputációs kockázat
A vállalati klímaszövetségekből való kilépések az utóbbi időben gyakoribbá váltak – részben szabályozói, részben reputációs okokból. A kiskereskedelmi és HORECA-partnerek, valamint a pénzügyi szektor továbbra is összehasonlítható, auditált klímaadatokat várnak, különösen a Scope 3 (ellátási lánc) kibocsátásoknál. A Nestlének így kettős feladat jut: fenntartani a csökkentési ütemet, és közben bizonyítható transzparenciát nyújtani a nyilvános szövetségi keretek nélkül is.
Kilátások a tejlánc szereplőinek
A következő 12–24 hónapban érdemes kalkulálni:
-
farm-szintű metánmérés (pl. életciklus-elemzés, metánintenzitás/kg tej),
-
takarmány-innovációk (metánredukciós adalékok, algák, zsírprofil-optimalizálás),
-
trágyakezelési technológiák (fedett tárolás, anaerob fermentorok),
-
adatriport-rendszerek integrálása a beszállítói szerződésekbe.
Aki ezekben előrébb jár, versenyelőnyt szerezhet a márkázott és a sajátmárkás beszállítói pályázatokon is, mivel a nagy FMCG-vevők egyre gyakrabban CO₂e-/CH₄-intenzitási mutatókkal rangsorolnak.
A Nestlé kilépése a DMAA-ból nem a metáncsökkentési célok feladását, hanem a saját eszköztárra és partneri hálóra támaszkodó irányváltást jelzi. A piac szempontjából a fő kérdés az marad, hogy a vállalat mérhető, összevethető és ellenőrzött módon tudja-e fenntartani (vagy gyorsítani) a csökkenési pályát – és hogy mindezt milyen beszállítói ösztönzőkkel és farm-szintű beruházásokkal támasztja alá. A tejipari lánc szereplői számára az üzenet világos: a metán továbbra is kritikus teljesítménymutató, függetlenül attól, hogy a vállalatok közös szövetségekben vagy egyedi programokban vállalnak kötelezettséget.
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok szerint az élelmiszer-pazarlás ugyanolyan nagy probléma, mint a klímaváltozás
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Beszállt az ADIA és a Goldman Sachs a Häagen-Dazst gyártó Froneribe
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Csillag születik – jön a dirty soda!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rangos szakmai elismerésben részesült a Lidl Magyarország
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A Spar 1,7 milliárd forintos beruházással fejlesztette üzlethálózatát
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Díjat nyert a HEINEKEN Hungária „Net Zero Production” karboncsökkentési programja
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >