A német szupermarketek egyenlítettek a diszkontokkal szemben

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2024. 05. 21. 09:34

A kétévnyi infláció okozta piaci részesedésvesztés után úgy tűnik, a német szupermarketek stabilizálják piaci pozíciójukat, miközben az élelmiszerárak tíz év óta először csökkennek Németországban. A piacvezető Edeka a piaci átlagtól elmaradó forgalomnövekedéssel zárta az évet. A Netto Marken-Discount és a független kereskedők által üzemeltetett szupermarketek segítettek a vállalatnak pozícióját megőrizni.

Fej-fej mellett haladnak a versenyben a szupermarketek és a diszkontok Németországban. A GfK-CPS Consumer Panel Germany legfrissebb adatai szerint Németországban mindkét csatorna 5%-kal tudta növelni forgalmát márciusban. Az év első negyedében az Edeka és a Rewe által vezetett szupermarket csatorna még valamivel gyorsabban, 5,7%-kal tudott növekedni szemben a diszkont csatorna 5,4%-os bővülésével.

Az infláció lassulása miatt a számok trendfordulóra utalhatnak. A Destatis német szövetségi statisztikai hivatal szerint az élelmiszerárak 2024 márciusában 0,7%-kal csökkentek az előző év azonos időszakához képest. A deflációs eredményt különösen a zöldségek árának 20,1%-os éves csökkenése támogatta. A statisztikusok szerint ez volt a legnagyobb mértékű defláció 2015 februárja óta, amikor az élelmiszerárak az előző évhez képest 0,2%-kal csökkentek.

Az elmúlt két évben a diszkontok tovább növelték piaci részesedésüket Németországban. A GfK-CPS szerint 2021 végén a diszkont csatorna részesedése a német FMCG-piacon 34,8% volt és ez 2023 végére 3 százalékponttal 37,8%-ra nőtt. Ugyanebben az időszakban a szupermarketek teret vesztettek: piacrészük 29,4%-ról 0,8 százalékponttal 28,6%-ra csökkent. A Lidl, az Aldi és társai nem feltétlenül kizárólag az Edeka, a Rewe és más szupermarketek rovására nyertek. A szaküzletek pozíciója jelentősen romlott: részesedésük 15,0%-ról 12,5%-ra csökkent.

A növekedés hajtómotorját a független szupermarket-üzemeltetők jelentik

Az egy Edeka szupermarketre jutó nettó bevétel (milliárd euróban kifejezve)

Forrás: Edeka éves jelentés

E fejleményt tükrözi a német élelmiszer-kereskedelem piacvezetője, az Edeka helyzete is, amely nemrégiben jelentett az elmúlt pénzügyi év eredményeiről. A csoport forgalma 2023-ban 70,7 milliárd euróra emelkedett. A 6,7%-os növekedés jóval elmarad az élelmiszer-infláció Destatis szerint ugyanebben az időszakban 12,4%-os mértékétől. Ennek megfelelően az Edeka piaci részesedése enyhén – 0,1 százalékponttal 29,5%-ról 29,4%-ra – csökkent a vizsgált időszakban. Az Edeka szerint ennek egyik oka az, hogy a szupermarketek vásárlói jobban át tudták csoportosítani vásárlásaikat az akciók és kedvezmények, valamint a saját márkás termékek felé, ami a diszkontokban kevésbé lehetséges.

Az Edeka-csoporton belül a Netto Marken-Discount áll az élen a maga 8,5%-os (17,1 milliárd eurós) növekedésével. A szupermarket szegmensen belül a független Edeka kiskereskedők teljesítettek a legjobban: a nettó árbevétel 7,7%-kal 39,3 milliárd euróra nőtt. A vállalat által üzemeltetett szupermarket-portfólió nettó árbevétele viszont 3,4%-kal 8,5 milliárd euróra mérséklődött, részben annak köszönhetően, hogy a vállalat tulajdonában lévő üzletek száma az időszak során 1015-ről 940-re csökkent.

Kapcsolódó cikkeink