A néma eladó
A napi cikkek csomagolási trendjeit a globális társadalmi és gazdasági folyamatok irányítják, amelyek új igényeket és lehetőségeket teremtenek, de számos kihívás elé is állítják az iparágat. A piac szereplőinek tevékenységére a fogyasztói szokások alakulása és a fenntarthatóság érdekében tett lépések egyaránt hatnak.Az árucikkek elsődleges csomagolását a szakemberek sokféleképpen nevezték már, de talán a néma eladó az egyik legötletesebb, lényeget megragadó kifejezés. A tudomány, művészet és praktikum határterületein megszülető, figyelemfelkeltő, gazdag szín- és formavilágú, ötletes alapanyag-felhasználású csomagolások valóban a termék részévé válnak, hordozva a funkcionalitás és márka üzeneteit, a megkülönböztetés jegyeit.
Globális tanulmány a csomagolásról
A Csomagolási Világszövetség (WPO) tanulmánya szerint a fogyasztói csomagolások piacának 70 százalékát két terület, az élelmiszerek és az italok csomagolása teszi ki. Az egészségügyi cikkek (gyógyszerek), valamint a személyi szükségleti cikkek (arc-, test-, haj-, bőrápoló-, tisztálkodószerek stb.) piaca további 10 százalékot képvisel. A kutatók 2009-ben minden ágazatban fogyasztásesést mértek, bár az egészségügyi termékek esetében az értékesítés közel változatlan maradt, az élelmiszerek körében kismértékű, a kozmetikumok és a vegyi áruk területén drámai csökkenés következett be.
A jövőbe tekintve a tanulmány számos globális tényező, így az életmód és fogyasztói szokások változásának figyelembevételével vizsgálta az ágazati trendeket. E szerint az élelmiszeriparban a csomagolás iránti igény szignifikánsan növekszik. A hagyományosan kimérve kínált zöldség, hús- és hentesáru is egyre inkább előrecsomagolt formában kerül forgalomba, amitől kevesebb áruromlást, hatékonyabb tárolási feltételeket és nyomon követhetőséget remélnek. Egyre népszerűbbek a fogyasztásra kész és mikrózható ételek is. A kozmetikumok és vegyi áruk területén a műanyag csomagolószerek kétharmados részaránya domináns. 15 százalékban részesedik a papír, míg a fém és az üveg csomagolószerek alkotják a fennmaradó hányadot. A merev falú műanyag csomagolóeszközök részaránya az üveg terhére növekszik. Az egyéb termékeken belül a legnagyobb csoport a cigaretta, amelynek a csomagolástechnológiájában a hajlékony, puha falú csomagolásokról a merev falú, kartondobozos eljárásra tevődik át a hangsúly.
Általánosságban a tanulmány azt jelzi előre, hogy a csomagolóiparnak üzleti lehetőségeket teremt a fejlődő világban a középosztály megerősödése, a fejlett és fejlődő piacokon egyaránt jelentkező funkcionális, kényelmi célokat szolgáló csomagolás iránti igények növekedése és az e-kereskedelem terjedése is. A nyersanyagárak ingadozása, a kereskedelmi láncok és nagy márkatulajdonosok árcsökkentési törekvései viszont nagy kihívást jelentenek az ágazat számára.
A csomagolásra szakosodott gyártók igyekeznek a konvenciók áttörésével az általuk kínált megoldások egyre több irányú, ötletes felhasználását elérni, profiljukat bővíteni.
A megoldandó problémákat hasonlóan látják a szakemberek. Nagy dilemma például, ha az ár fontossága miatt a minőség vagy a környezetvédelem területén kell engedményeket tenni. A lakossági hulladék-visszagyűjtés rendkívül alacsony szintje, az emberi hozzáállás megváltoztatása szintén kérdéseket vet fel. A globális alapanyagár ingadozása mellett hazánkban a változó euróárfolyam is kockázati tényező. A csökkenő fogyasztási mennyiségek miatt kisebb megrendelési volumenek és párhuzamosan a csökkenő egységárak is aggasztják az ágazatot.
Mikrohullámú papír az Sz.Varianstól
Az Sz.Varians sikereit elsősorban a gyakorlatban elsajátított szakmai tudásnak, kreatív formatervezőinek és tudatos minőségi politikájának köszönheti. Nagy hangsúlyt fektetnek az egyedi formavilágú, esztétikus és költségkímélő papírcsomagolás széles körű megvalósítására. Tervezőplotter segítségével 1:1 mintát készítenek minden sorozatgyártás előtt.
A hazai piacon egyedüliként használják az általuk gyártott, széles színválasztékban rendelkezésre álló, kétrétegű, mikrohullámú papírt. Kínálatuk a díszcsomagolástól a többféle termék összecsomagolásán keresztül a gyűjtőcsomagolásokig terjed. Megrendelőikkel hosszú távú kapcsolatra törekszenek, sokszor részt vesznek a csomagolóeszköz tervezésében is. A reklámeszközök készítése terén pedig a kreatív hozzáállás és a rövid szállítási határidő a kulcstényező. Ezért megvalósítottak egy jelentős beruházást, amely papír reklámtáska készítésére szolgál. Magyarországon egyedülálló módon ofszetnyomattal ellátott reklámtáskákat készítenek gépi konfekcionálással. Termékeik többsége 100 százalékban újrahasznosítható. 98 százalékban vizes bázisú festéket és ragasztót használnak. A műanyag alapanyagokat más technológiával (műanyag fólia helyett formalakk), vagy természetes alapanyaggal (poliészter helyett pamutzsinór a táskák fülezésénél) váltják ki.
– Alapvető igény, hogyan lehet olcsóbb csomagolást előállítani gazdaságosabb gyártással vagy alternatív alapanyagból, ezért az elmúlt két évben minden eddiginél jobban törekedtünk a termelés és a gyártás racionalizálására – hangsúlyozza Szakál János, az Sz.Varians Kft. ügyvezetője.
Megsokszorozta termékválasztékát a Tetra Pak
A piac higiénikus, hűtés nélkül is hosszú eltarthatóságot biztosító, praktikus, könnyen nyitható, környezeti szempontból fenntartható és költséghatékony, széles termékportfóliót magában foglaló csomagolási rendszereket vár a Tetra Paktól. Fontos szempont még a gyártás során a gazdaságosság, megbízhatóság és flexibilitás is.
– Egy csomagoló-töltő vállalat egy nagy értékű töltőgép beszerzésével sok esetben egy-két évtizedre szóló üzleti döntést hoz. A Tetra Pak, mint a gép szállítója, szervizszolgáltatója, és mint a géphez csomagolóanyagot szállító vállalat ezért mindezen területeken rugalmasan működik együtt megrendelőivel. Vállalatunk kiemelt figyelmet fordít partnereink termékeinkkel kapcsolatos visszajelzéseire, hiszen részben ezek képezik innovációs tevékenységünk alapját – szögezi le Kampós Jenő, a Tetra Pak Hungária Zrt. key account igazgatója.
Az innováció iránti nyitott-ságot és vezető szerepét jól példázza a Tetra Pak termék-portfóliójában 10 év alatt végbement változás, amelynek lényege, hogy az alig egy-két különböző űrtartalmú, jellemzően perforáció mentén nyitható italos kartondoboz helyett ma már 5-6 különböző termékcsalád, termékcsaládonként 4-5 különböző űrméret is rendelkezésre áll, sőt szinte mindegyik elérhető korszerű, könnyen nyitható csavarzárral is.
A Tetra Pak termékfejlesztési tevékenységének középpontjában a termékportfólió szélesítése, praktikus jellemzőinek bővítése, a termékek környezetterhelésének folyamatos csökkentése, valamint a gyártás költséghatékonyságának folyamatos javítása, így a partnerek versenyképességének növelése áll. A Tetra Pak alapító tagja a CSAOSZ-nak, az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft.-nek, valamint a kifejezetten az italos kartondobozok visszagyűjtésének és hasznosításának népszerűsítésére életre hívott Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülésnek.
Rugalmasságban az erő az AMCO-nál
Állandó újragondolás mozgatja az AMCO Kft. üzleti tevékenységét. Folyamatosan keresik a lehetőségeket arra, hogy egy adott feladatot még jobban és hatékonyabban tudjanak elvégezni. Vevőik számára hasznosak akarnak lenni, ezért minden szinten és sokoldalúan, az értékteremtés jegyében szolgálják ki partnereiket. Az innováció területén a kisebb lépések erejében hisznek. Tudják jól, hogy a magyar piac nagyon árérzékeny, így leginkább az árak alakulása befolyásolja a tendenciákat. Optimistán tekintenek a jövőbe, úgy érzik, hogy az ipar fejlődése lassan újra beindul. Nagyon fontosnak tartják a CSAOSZ szerepét, ahogyan állandó odafigyeléssel és együttműködéssel segíti az információáramlást, a nemzeti szakirányú konzultációt, ellátja az érdekképviseleti és a kormányszervekkel történő egyeztetési feladatokat.
– A csomagolóiparra állami szinten is oda kell figyelni, hiszen egyes vonatkozó rendeletek nagymértékben befolyásolják a magyar termékek versenyképességét – mondja Magyar Kálmán, az AMCO Kft. ügyvezető igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >