A narancslé-ipar válsága: ízváltozás és áremelkedés fenyegeti a piacot
A narancslé-ipar jelenleg súlyos válság előtt áll. Az elmúlt években a narancstermesztést érintő kihívások, mint a betegségek és a klímaváltozás, drámai módon csökkentették a termelést, ami jelentős áremelkedést eredményezett a globális piacon.
Citruszöldülés: A betegség, amely megváltoztatja a narancsok ízét
Az Egyesült Államokban és Brazíliában, a világ két legnagyobb narancslé exportőrében, egy rovarok által terjesztett gyógyíthatatlan betegség, a citruszöldülés jelent meg. Ez a betegség zöldítő és keserítő hatással van a termésre, ami végül a fa pusztulásához vezet. A Fundecitrus becslései szerint Brazíliában a fő termőterületek közel 40%-át érinti a fertőzés. Az amerikai és brazil narancsföldek károsodása súlyosbodik az átlagosnál magasabb hőmérsékletek és alacsonyabb csapadékmennyiségek miatt, ami még az öntözött területeken is károkat okoz.
Árrobbanás a piacon
A narancslé határidős ügyletek árai az elmúlt másfél évben rohamosan emelkedtek, különösen májusban gyorsult fel az áremelkedés üteme. A fagyasztott narancslé-koncentrátum ára mostanra megduplázódott a New York-i árutőzsdén az egy évvel ezelőtti árakhoz képest. Kees Cools, a Nemzetközi Gyümölcs- és Zöldséglé Szövetség elnöke szerint ilyen mértékű válságot még a nagy fagyok és hurrikánok idején sem tapasztaltak.
Mitől fél a piac?
A folyamatosan csökkenő termés és az elhasználódott fagyasztott tartalékok hiánya miatt az iparágban nagy a félelem, hogy a narancslé keresleti és értékesítési láncok átrendeződése következik be. Egyes termelők már fontolgatják, hogy felhagynak a narancstermesztéssel és mandarinra váltanak, ami ellenállóbb a klímaváltozással szemben.
Lehetséges megoldások
Az IFU megfontolja, hogy kezdeményezi a szabályozás megváltoztatását, amely lehetővé tenné, hogy a narancslé más citrusféléket is tartalmazzon. Ez a változás először az ENSZ Codex Alimentarius élelmiszerszabványi kódexének módosítását igényelné, amit követően a nemzeti törvényeket is hozzá kellene igazítani.
A narancslé-ipar jövője tehát bizonytalan, és a fogyasztók valószínűleg hosszú ideig érzékelni fogják a válság hatásait mind pénztárcájukban, mind ízlelőbimbóikon keresztül. Az iparág számára elengedhetetlen, hogy új stratégiákat és megoldásokat találjon a fennmaradás érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
A narancslére, a kakaóra és lakásokra is érdemes rápillantani
A lakossági befektetéseknél leggyakrabban az állampapírok és különböző kötvények, valamint…
Tovább olvasom >A Milton hurrikán a globális narancslépiacra is hat
A Milton hurrikán súlyosan érintette Florida narancstermelését, jelentős terméskiesést okozva…
Tovább olvasom >Új íz alkotására invitálja a fogyasztókat a Tropicana
A Tropicana a fogyasztókkal kíván együttműködni következő gyümölcslé-ízének megalkotásában. Az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >