A nagy kólák vetélytársa Németországban
1999-ben két hamburgi diák elhatározta, hogy saját kólamárkát alapítanak, és betörnek a világ legsikeresebb cégei közé tartozó Coca-Cola és Pepsi piacára – olvastuk a g7.hu-n.
A két tanulónak nem volt semmilyen receptje, piaci tapasztalata és néhány ezer eurónál több pénze, de húsz év alatt mégis felépítették Németország egyik legnagyobb üdítős cégét, a Fritz-Kolát – írja a g7.hu. A közép-európai újhullámos szórakozóhelyek és kézműves kávézók alapterméke lett a kizárólag kis üvegben árult kóla, amely Magyarországon is egyre több helyen kapható.
A Fritz-Kolát alapító Mirco Wieger és Lorenz Hampl még cserkészként ismerték meg egymást, és 28 évesek voltak, amikor 2003-ban végül elindították a vállalkozásukat. Mivel fogalmuk sem volt arról, hogy hogyan kell kólát készíteni, először az interneten keresgéltek recepteket. Mivel sokra nem jutottak, elkezdtek sörfőzdéket hívogatni, hátha valaki tud segíteni nekik a kóla kifejlesztésében.
Számtalan elutasítás után végül találtak egy apró főzdét, ahol segítettek nekik. Wieger és Hampl alapötlete az volt, hogy ne a nagy kólamárkákat utánozzák, hanem valami markánsan különbözőt hozzanak létre. Ezért kevesebb cukrot használtak a kólájukhoz, hozzáadtak citromlevet, és állításuk szerint háromszor annyi koffeint (valójában inkább 2,5-szer). Mottójuk is az lett, hogy ‘vielviel koffein’ (azaz sok-sok koffein).
Mivel mindössze hétezer euróból (mai áron 2,5 millió forintból) indultak, mindenen spóroltak. A ma már ikonikusnak ható címkén is amiatt szerepel az alapítók arca, mert nem akartak jogdíjra költeni. “Száz eurót fizettünk azért, hogy jól nézzünk ki a logón. A szomszédunkat kértük meg, hogy készítse el photoshoppal, és fizettünk hetven eurót a márka bejegyzéséért” – mondta a BBC portréjában az egyik alapító, Mirco Wieger. A fekete-fehér logót is azért választottak, mert a színes nyomtatás drágább lett volna.
A márkanevet egy saját piacfelmérés alapján választották ki. Összeírtak negyven lehetőséget, és egy bevásárlóközpontban kérdezgettek embereket, hogy melyik tetszik nekik a legjobban, így esett a választás az egyik tipikus német keresztnévre, a Fritzre (ami egyben az angolszász világban a németek általános gúnyneve is).
Miután elkezdték palackozni az italt, először egy hamburgi házibuliban árulták. Mivel sikert aratott, egy régi, szakadt Volkswagennel kezdték el teríteni a kólát, leginkább Hamburg vörös lámpás negyedének bárjaiban. Sokszor az autóban aludtak, és az első évben 170 kartont adtak el.
A Fritz-Kolát kizárólag bárokban, szórakozóhelyeken árulták, ez az oka annak is, hogy legfeljebb félliteres üvegekben kapható. Sok kocsmatulajdonos volt elzárkózó, nehezen hitték el, hogy bárki kipróbálna más kólát az ismerteken kívül. Őket azzal győzték meg, hogy visszaveszik az összes eladatlan készletet.
Hamburg után az európai bulikultúra egyik központját, Berlint célozták meg. A pénzszűkéből is következett, hogy a Fritz-Kola gerillamódszerekkel, provokatív üzenetekkel kampányolt. Ilyen volt az egyik, magas koffeintartalomra utaló szlogenjük is: “Fritz-Kola – a kokain annyira nyolcvanas évek”.
A Firtz-Kola 2017-es hirdetésén az alvó Donald Trump szerepelt “Ember, ébredj fel!” fel szöveggel. Hasonló reklám készült Recep Tayyip Erdogan török államfővel és Vlagyimir Putyin orosz elnökkel.
A teljes cikk itt olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Németországban digitális együttműködésbe kezdett a Lidl és a Disney+
A Lidl Németországban digitális partnerségre lépett a Disney+-szal, amely november…
Tovább olvasom >Soha nem volt ennyire lendületes a növényi alapú élelmiszerek forgalma Németországban
Új rekordot döntött a növényi alapú hús- és tejhelyettesítők piaca…
Tovább olvasom >Ásványvízüzemmel bővült a németországi Refresco portfóliója
Megállapodott a Refresco Németországban a Berentzen-Gruppe leányvállalatával, a Vivarisszal a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Színe és fonákja
Ahogy arra már többször is utaltunk, a cukrászok termékfejlesztési próbálkozásainak…
Tovább olvasom >Megugrik az európaiak utazási kedve: A 2024-es év őszi és téli szezonjának utazási trendjei
Az Európai Utazási Bizottság (ETC) legújabb kutatása szerint jelentős növekedés…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >