A moszkvai Prodexpón élénk az érdeklődés a szankciók dacára
A hétfőn megnyílt Prodexpo moszkvai nemzetközi élelmiszeripari kiállításon változatlanul nagy az érdeklődés, mintegy 2000 cég van jelen, közöttük 17 magyar. A rendezvényre Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter az orosz fővárosba érkezett.
A nyugati szankciók és az ezekre válaszul adott orosz embargó hatására nem lettek kevesebben a résztvevő államok sem: 65 ország tartotta fontosnak, hogy jelen legyen az élelmiszeripari ágazat kiemelkedő eseményén.
A több mint 100 ezer négyzetméternyi területen található 8 kiállítási csarnokban 31 nemzeti pavilont építettek ki. Spanyolországéval szomszédosan található Magyarországé, amely meghaladja a 200 négyzetmétert.
A moszkvai kiállításról ugyanakkor hiányzik az Egyesült Államok pavilonja, bár az amerikai termékek jelen vannak. Kanadának szintén nincs külön nemzeti képviselete a moszkvai élelmiszer, nyersanyag, italáru, és élelmiszeripari seregszemlén. Az orosz-amerikai viszony az ukrajnai válság és az Oroszország elleni gazdasági-politikai szankciók miatt romlott meg. A büntetőintézkedésekhez Kanada is csatlakozott.
Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta, az orosz gazdasági helyzet, a rubel leértékelődése nem drágította a kiállítási terület kialakításának árát. Már az első napon sok a megkeresés a magyar cégeknél – jelezte, megjegyezve: a megszokott magyar kiállítókon kívül sikerült újakat is meggyőzni a részvételről.
A vezérigazgató-helyettes arról is beszámolt, hogy az idei Prodexpón erősödött az orosz és a kínai jelenlét, valamint a volt szovjet tagköztársaságok részvétele, ugyanakkor egyes országok elmaradtak, vagy kevesebb területet vettek igénybe. Erről számoltak be az Expocentr szervezői is. A cég adatai szerint 1997 cégből 1272 orosz.
Lipcsey György elmondta, hogy Magyarország jövőre nagyobb területen lesz jelen, több cégnek tudnak majd helyet biztosítani a standon. A vásárt követően azonnal megkezdik a tárgyalásokat a kiállítást szervező orosz céggel.
Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter az MTI-nek hangsúlyozta: Oroszország továbbra is fontos partnere Magyarországnak a mezőgazdasági termékek kereskedelmében is. Minthogy az európai uniós tagállamokkal szemben tavaly bevezetett orosz élelmiszer-behozatali korlátozás nem érinti a magyar termékek kétharmadát, növelni lehet a technológiai exportot, és bizonyos feldolgozott élelmiszerek – befőttek és konzervek – bevitelét Oroszországba. Ezek iránt van is érdeklődés az orosz piacon – mondta Fazekas Sándor.
A miniszter úgy látja, hogy komoly problémát jelent a rubel gyengülése, de bízik abban, hogy ez a gond megoldódik. Azt mondta, a moszkvai Prodexpo megnyitójára azért látogatott el, hogy jelezze a magyar-orosz mezőgazdasági-élelmiszeripari együttműködés fontosságát.
Andrej Volkov orosz agrárminiszter-helyettes külön üdvözölte Fazekas Sándort, és meglátogatta a magyar standot, ahol tokaji bort, libamájat és gyulai szalámit is kóstolt.
Fazekas Sándor beszámolt arról, hogy találkozott a kiállítás vezetőivel, valamint a Moszkvai régió mezőgazdasági vezetőivel szót váltott. Elmondta: egyetértettek abban, hogy az együttműködést továbbra is fenn szeretnék tartani, a válság nagyon komoly, de nyilván nem fog örökké tartani. Ott kell lenni a képzeletbeli rajtkőnél, hogy Magyarország növelhesse kivitelét Oroszországba – fogalmazott Fazekas Sándor az ukrán válságra és az orosz gazdasági helyzetre utalva.
A földművelésügyi miniszter arra is felhívta a figyelmet, hogy átalakul az orosz élelmiszerpiac, sok hazai termék van, fejlesztéseket terveznek. „Ide újra be kell majd küzdeniük magukat a külföldieknek, beleértve minket is” – szögezte le.
Meg kell teremteni a lehetőséget, hogy a magyar cégek bekapcsolódhassanak a most induló oroszországi élelmiszeripari fejlesztési programba is – hívta fel a figyelmet Fazekas Sándor. (Kegyes Csilla, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
KSH: januárban az ipari termelés 3,9 százalékkal mérséklődött
2025 januárjában az ipari termelés volumene 3,9 százalékkal elmaradt az…
Tovább olvasom >A beruházás a jó válasz a kihívásokra
Az agráriumban is a beruházás az egyetlen jó válasz a…
Tovább olvasom >Tállai András: Az élelmiszeripar 2023 kivételével minden évben tudott előre lépni
Az élelmiszeripar 2023 kivételével minden évben tudott előre lépni, tavaly…
Tovább olvasom >További cikkeink
Németországban havi szinten lassult, éves összevetésben gyorsult a nagykereskedelmi árak emelkedése februárban
Németországban februárban havi szinten lassult, éves összevetésben gyorsult a nagykereskedelmi…
Tovább olvasom >Egyensúly és szépség a mindennapokban – A Balance by Béres Alexandra termékei már elérhetők a Rossmannban
Béres Alexandra Balance márkája új szépségápolási termékekkel debütált a Rossmannban,…
Tovább olvasom >Március 14-én fogyasztóvédelmi napot tartanak az Auchan áruházak
Az Auchan Magyarország 2017-től a Covid járvány megjelenéséig minden évben…
Tovább olvasom >