A mosogatószer és hajfesték nőtt a leginkább

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 09. 27. 08:00

Mosóportól a hajfestékig összességében 3 százalékkal bővült a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma, s megközelíti az évi 300 milliárd forintot. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, a 2008. július–2009. júniusi és egy évvel korábbi adatok összevetése alapján.Kiemelkedően, 12 százalékkal lett nagyobb a mosogatószer piaca, míg 7 százalékkal a hajfestéké,
egyik periódusról a másikra. Előbbi 12 hónapnyi bolti eladása mintegy 10 milliárd, utóbbié 7 milliárd forint. A kézinél jóval drágább gépi mosogatószerek forgalmának jelentős növekedése a piac bővülésének egyik fő oka. A hajfesték esetében a boltokban sikeres, új termékek jelentek meg, amelyek átlagára jó 10 százalékkal magasabb, mint a kategória átlagára. Összességében a vegyi áruk többségének értékben mért forgalma az inflációnál kisebb mértékben emelkedett.
Ugyanakkor mennyiségben 2 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen az általa mért 60 vegyiáru-kategória átlagát nézve. Egyes kategóriák bolti eladása azonban érzékelhetően emelkedett: a babatörlőkendőé például 7, konyhai törlőkendőé pedig 3 százalékkal. Forgalmuk értékben mintegy évi 4, illetve 6 milliárd forint.
Ha csak a legutóbbi, május–júniusi időszakot vetjük össze az előző évi hasonló periódussal, a trendek akkor sem jeleznek rosszabbodást. Értékben ugyanúgy plusz 3, mennyiségben pedig mínusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen, mint tizenkét hónapot tekintve.
A legnagyobb forgalmú tíz termékkategória közül a mosószer, pelenka, tusfürdő, mosogatószer, papír zsebkendő és fogkrém piaca bővült mennyiségben is, értékben is, egyik évről a másikra.
Hasonlóan pozitív trendek jellemzik a kozmetikumok közül a már említett hajfesték és a babakrém piacát.

Diszkontok saját márkái: 54 százalék
A vásárlási szokások változását jelzi, hogy az emberek fogyasztásuk fenntartása érdekében, az eddigieknél jobban a kereskedelmi márkás termékek felé fordultak. Idén – forintban – az első félév vegyiáru-forgalmából 17 százalék jutott a kereskedelmi márkákra, szemben a tavalyi első hat hónap 14 százalékával.
Az átlagot legjobban a háztartási papíráruk kereskedelmi márkáinak idei 44, a babaápolási termékek 34 és a női higiéniai termékek 14 százalékos mutatója haladja meg, értéket tekintve.
A diszkontok értékben mért vegyiáru- és kozmetikum-eladásából múlt év első hat hónapjában 45 százalékot vittek el a saját márkák, idén viszont már 54 százalékot. A rangsorban második szupermarketek mutatója 13-ról 17 százalékra változott. Mennyiségi szempontból még inkább dominálnak a diszkontok: vegyiáru- és kozmetikumforgalmuk 91 százaléka jutott saját márkáikra, az év első felében. A hazai tulajdonban lévő láncok saját márkáinak részaránya a tavalyi első félévi 46-ról 51 százalékra emelkedett idén.

Eladás promócióban: 37 százalék
Szintén a spórolás egyik lehetősége a fogyasztók számára, hogy nagyobb kiszerelésben, kedvezőbb áron vásárolnak vegyi terméket vagy kozmetikumot.
A fogyasztás fenntartására további lehetőség a vásárlás árengedményes akciók keretében. A Nielsen nyolc vegyi kategória promóciós eladásait követi a hiper- és szupermarketekben, valamint drogériákban. Ebben a nyolc kategóriában idén az első félév során – értéket tekintve – átlagosan a forgalom 37 százalékát vitték el a promóciók; szemben a tavaly január–júniusi 35-tel.
Legnagyobb a promóciós értékesítés aránya, 48 százalékkal a tusfürdőnél. Legalacsonyabb pedig a fogkefénél, ahol 23 százalék.

Erőteljes koncentráció
A beszerzés helyei közül tovább erősödött a drogériák és a főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401–2 500 négyzetméteres bolttípusok pozíciója. A drogéria 25 százalékról 26-ra növelte piaci részesedését az – értékben mért – kiskereskedelmi forgalomból. A 400– 2500 négyzetméteres csatorna mutatója 17-ről 18 százalékra emelkedett. Továbbra is piacvezető a hipermarket ebből a szempontból, változatlanul 39 százalékos részaránnyal.
A hagyományos üzletek közül a 200 négyzetméteresek és kisebbek veszítettek 1-1 százalékpontot piaci részesedésükből.
Ennek következtében tovább koncentrálódott a háztartási vegyi áru és kozmetikum bolti eladása. A teljes forgalom 83 százalékát a 400 négyzetméteresnél nagyobb boltláncok és a drogériák viszik el.

A Nielsen által mért 60-féle háztartási vegyi áru közül a legnagyobb forgalmú tíz háztartási vegyi áru és kozmetikumkategória kiskereskedelmi forgalmának változása 2008. július–2009. júniusban, az előző évhez képest, százalékban Kategória Értékben Mennyiségben
Mosószer + 2 + 1
Toalettpapír + 10 – 1
Papírpelenka + 6 + 2
Dezodor + 3 0
Tusfürdő + 3 + 1
Öblítő + 2 – 2
Sampon + 1 – 7
Mosogatószer + 12 + 1
Papír zsebkendő + 7 + 1
Fogkrém + 3 + 1
Forrás: Nielsen

A Nielsen által mért 60-féle háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok részesedése, százalékban
Bolttípus
2007. július– 2008. július–
2008. június 2009. június
Hipermarket 39 39
401–2500 nm 17 18
201–400 nm 4 4
51–200 nm 9 8
50 nm és kisebb 5 4
Drogéria 25 26
Patika 1 1
Forrás: Nielsen

A Nielsen által mért 60 háztartási vegyi áru és kozmetikum közül a 10 legnagyobb forgalmú kategóriában a fogyasztói átlagárak alakulása az elmúlt időszakban, forintban Kategória 2007. 2008. 2009. vagy május– május– május– szegmens június június június Mosópor (Ft/kg) 414 537 545
Mosószer zselé (Ft/kg) 436 383 429
Mosószer folyékony (Ft/kg) 595 660 660
Összes toalettpapír (Ft/kg) 485 521 589
Pelenka maxi (Ft/db) 46 47 50
Pelenka extra nagy (Ft/db) 56 57 60
Összes dezodor (Ft/db) 561 585 604
Tusfürdő (Ft/liter) 1 191 1 240 1 246
Öblítő (Ft/liter) 364 357 375
Sampon (Ft/liter) 1 339 1 377 1 534
Mosogatószer kézi
(Ft/flakon vagy doboz) 305 325 355
Mosogatószer gépi
(Ft/flakon vagy doboz) 1 206 1 418 1 574
Papír zsebkendő (Ft/kg) 713 747 809
Fogkrém (Ft/liter) 3 895 4 195 4 278
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink