A mobil internetes vásárlás forradalma épphogy elkezdődött

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 04. 07. 08:47

Használ okostelefont vagy tabletet internetezésre? Szívesen szörfözik a neten, és keresi azt a terméket, melyet meg szeretne vásárolni? A GPS-t bekapcsolva hagyja mobiltelefonján, miközben a városban kóricál? Ha legalább az egyik kérdésre igennel válaszol, akkor biztos, hogy az Ön vásárlási, internetezési, médiafogyasztási szokásait is elmentik, elemzik és nyomon követik. A cél, hogy személyre szabott reklámot jelenítsenek meg nekünk.

DigitalisVilag_Mobilta_opt

Épphogy elkezdődött

Mitch Barns, a Nielsen piackutató cég elnök-­vezérigazgatójának meggyőződése szerint a mobil internetes vásárlás forradalma épphogy elkezdődött. A mobil eszközök nemcsak hozzáférést nyújtanak az internethez, hanem ennél sokkal fontosabb, hogy az internetet odaviszik a fogyasztóhoz.

Meglátása szerint a digitális technológiák lehetővé teszik a vevők pontos helymeghatározását, és így a tartalmak, kereskedői hirdetések személyre szabását. Ha ezt a korábbi internetes keresésekkel megismert vásárlói szokásokkal, történettel egybetesszük, akkor igen hatékony értékesítési eszközt adunk a kereskedők kezébe.

Mitch Barns meglátása szerint a német kiskereskedelemben a következő drámai változást már nem a háztartások jövedelmének alakulása fogja okozni, hanem az e-kereskedelem térhódítása.

Marketing- és reklámplatformok

Szerinte az olyan platformok, mint az Amazon vagy az Alibaba, roppant mennyiségű digitális és személyes jellegű ismerettel rendelkeznek. Tudják, hogy az internetet használók mit vásároltak a múltban, de azt is, milyen termékek iránt érdeklődtek, anélkül, hogy megvásárolták volna. Azt is figyelik, hogy az internetezők milyen módon kerestek valamit egy-egy weboldalon, és ezeket az adatokat harmadik félnek is eladhatják.

– Eleinte mindenki online kereskedőknek tartotta az e-­kereskedelmi platformokat, amelyek azonban egyre inkább marketing- és reklámplatformokká váltak – mutat rá Mitch Barns.

A kínai online piacon vezető Alibaba eredetileg digitális bevásárlóközpont volt, miközben alig akadt olyan jellemzője, amely kereskedőcégek sajátossága szokott lenni. A Nielsen vezér­igazgatója szerint ezek a cégek többnyire a fogyasztók adataiból csinálnak pénzt.

Harc a polchelyért

Az Alibaba, eltérően az Amazontól, nem volt tulajdonosa azoknak az árucikkeknek, amelyeket értékesített. Ily módon csökkentette annak kockázatát, hogy a lassan fogyó termékek beragadnak. De ez csak a fejlődés korai fázisában jellemezte tevékenységüket. Még jelentős potenciál maradt kihasználatlanul sok termékcsoportnál. De egyik sem jutott el a digitális és mobilpiacokig vezető útnak még a feléig sem. Mitch Barns ezt jó hírnek tartja a hagyományos kereskedők túlélése szempontjából. Mégpedig azért, mert a hagyományos üzletek polcain minden centiméternyi helyért tülekedni fognak a fogyasztási cikkek gyártói.

– Egyre többet érnek a polchelyek a helyszűke miatt, mivel a jövő boltjai már nem tudnak hova növekedni – mondja a vezérigazgató. Hogy pontosan milyen trükkel tudják a polchelyet megnövelni a hagyományos kereskedők, arra Mitch Barns pontos tippet nem adott, de követendő példának az online kereskedők gyakorlatát tartja.

Vass Enikő

Kapcsolódó cikkeink