A mezőgazdaság a magyar GDP 3,1 százalékát adta tavaly
A magyar mezőgazdaság 2011-ben még rekordbevételt produkált, ami a GDP 4,6 százalékát biztosította, ám 2012-re ez az arány a korábbi mértékre, 3,1 százalékra csökkent – jelentette ki Kapronczai István, az Agrárgazdasági Kutatóintézet vezetője szerdán Egerben a XIV. Észak-magyarországi Borászati Konferencián.
Kapronczai István hangsúlyozta: a mezőgazdaság ugyan csupán a nemzeti össztermék 3-4 százalékát állítja elő, ám a ráépülő szektorokkal együtt 800 ezer ember megélhetését biztosítja, ezért stratégiai ágazat.
Ebben a helyzetben szerencsésebb agrárbizniszről beszélni, ugyanis az élelmiszeriparral, a mezőgazdasági-vegyiparral és kereskedelemmel együtt az ágazat már a GDP 11-12 százalékát jelenti – tette hozzá.
Kifejtette: az élelmiszergazdaság az elmúlt évtizedekben világszerte stratégiai ágazattá vált. Ezt az is mutatja, hogy az ezredforduló óta ugrásszerűen megnőtt az élelmiszerek ára. Ezzel párhuzamosan, mintegy 40 százalékkal nőtt a világ élelmiszertermelése. A magyar agrárágazat teljesítménye viszont 20 százalékkal csökkent – emelte ki.
Úgy vélekedett, a magyar mezőgazdaság fejlődésének feltétele, hogy megtalálják a termelők a piaci réseket, hiszen Magyarország a világ agrárexportjának csupán 0,8 százalékát adja, így nem tud ármeghatározó mennyiséget termelni.
Közlése szerint a szőlő-bor ágazat ugyancsak visszaesett az elmúlt két évtizedben, miközben stagnált a világ bortermelése. Jelenleg az 1989-es szint mintegy 60 százalékát produkálja az ágazat.
A világ borexportjából a korábbi 1,6 százalékkal szemben, mindössze 0,3 százalékkal részesedik a magyar borágazat, és ez odavezetett, hogy mára nettó borimportőrré vált Magyarország – mondta Kapronczai István.
A tanácskozáson a Bükki, az Egri, a Mátrai és a Tokaji borvidék termelőit érintő növényvédelmi és gazdálkodási szakkérdésekkel foglalkoznak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >