A Mesterséges Intelligencia már a kereskedelemben is elindította a forradalmat
A Mesterséges Intelligencia (AI) és vívmányai, például a nagy nyelvi modellek, a gépi tanulás és az olyan kapcsolódó innovációk, mint a blokklánc alapú adattárolás egyre látványosabban forgatják fel a hagyományos üzleti folyamatokat, és az AI által okozott forradalmi változások már a kereskedelmet is elérték.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
Ebben a cikkben néhány példa révén szeretnénk bemutatni, hogy a Mesterséges Intelligencia már nemcsak egy ígéretes, jövőbeli technológia, hanem a kereskedelem jelenének is egyre meghatározóbb eleme. Az AI-ra épülő fejlesztések – mint az automatizált készletgazdálkodás, a dinamikus árazás, az ügyfél-elégedettség javítása és a logisztika hatékonyságának finomhangolása – lehetővé teszik a kereskedelmi vállalatok számára, hogy szinte azonnal reagáljanak a fogyasztói igények gyors változásaira.
Ügyfélélmény fejlesztése (L’Oréal és Sephora)
A szépségipari szereplők régóta kiemelt figyelmet fordítanak a vásárlói élményre, és a Mesterséges Intelligencia segítségével már online is képesek személyesebb törődést átadni.
A L’Oréal AI-alapú alkalmazást kínál a felhasználóknak személyre szabott bőrápolási és kozmetikai tanácsadási funkciókkal. Az alkalmazás elemzi a felhasználók bőrtípusát, preferenciáit és az általuk elvárt jótékony hatásokat, hogy személyre szabott termékajánlásokat készíthessen a márka kínálatából. Ez az ügyfélélmény magasabb szintre emelése mellett segít a L’Oréalnak jobban megérteni a vásárlói igényeket, és pontosabb képet ad a célcsoport szokásairól.
A népszerű francia kozmetikai lánc, a Sephora is AI-alapú chatbotokat és virtuális asszisztenseket használ a weboldalán és mobil applikációjában az ügyfélszolgálati funkcióit kibővítve. Ezáltal az online csatornáin a gyakran ismételt kérdések megválaszolásán túl képes a forgalmazott márkákat és termékkategóriákat átfogó ajánlásokra és természetesen a vásárlók személyes stílusához igazodó sminktanácsadásra is.
Hatékonyabb készletgazdálkodás és kereslet-előrejelzés (OXXO és Walmart)
Az OXXO, Mexikó egyik legnagyobb, kisboltokból álló üzletlánca készletgazdálkodási és kereslet-előrejelzési képességeinek javítása érdekében alkalmaz AI-alapú megoldásokat, amelyek által optimalizálja az üzletek polcainak feltöltési idejét, a termékek ideálisabb elhelyezését, ezzel hatékonyabbá téve a teljes ellátási láncot.
Az általuk használt AI-megoldások gépi tanulás alapú technológiákra épülnek, amelyek képesek pontos kereslet-előrejelzésekre, figyelembe véve a szezonalitást, időjárási hatásokat és boltokhoz köthető lokális tényezőket is. A fejlesztések hatására az OXXO előre tudja jelezni, mely termékek lesznek népszerűek a különböző régiókban az év különböző időszakaiban, lehetővé téve a készlethiányok és -feleslegek csökkentését is. A fejlesztések természetesen az áruházlánc pénzügyi eredményére is pozitívan hatottak.
Az OXXO-hoz hasonlóan az amerikai Walmart is hasonló megoldásokat használ üzleteiben a készletkezelés és a polcelhelyezés optimalizálására. Emellett az áruházlánc AI-megoldása gépi tanulás segítségével azonosítja a vásárlók viselkedési mintáit, bolton belüli mozgását és preferenciáit, ezáltal optimalizálhatóvá válik a termékek elrendezése az áruházak polcai és sorai között.
A Walmart algoritmusa nagy mennyiségű adatot dolgoz fel, beleértve a vásárlási előzményeket, az ügyfelek viselkedési mintáit, az évszakokhoz kapcsolódó trendeket, és a különböző promóciók hatását. Az adatok magukba foglalják a tranzakciók időpontjait, a vásárolt termékeket, a vásárlók bolton belüli mozgását és az eltöltött időt az üzletek különböző részein, és még a visszaküldött termékek információit is. Ez az adatkészlet szolgáltatja az alapot az AI által végzett elemzéshez és prediktív modellezéshez. A prediktív modellek alkalmazása pedig a gyűjtött adatokon alapulva előrejelzést nyújt a különböző termékek iránti keresletre vonatkozóan, figyelembe véve az évszakok, az ünnepek és még az aktuális gazdasági folyamatok változását is.
Személyre szabott promóciók (Kroger)
A Mesterséges Intelligencia alkalmazása természetesen az árazás és a promóciók terén is jelentős hatékonyságnövelést ígér.
A több mint 2800 szupermarketet üzemeltető amerikai Kroger weboldalán és mobilalkalmazásában elsősorban személyre szabott ajánlatok és promóciók hatékony létrehozásához használja az AI-t.
A Kroger hűségprogramjában tárolt adatokat, például a vásárlók online és offline tranzakciós előzményeit, keresési és viselkedési szokásait elemzik, hogy releváns termékajánlásokat és kedvezményeket kínáljanak, növelve ezzel az egy vásárlóra jutó árbevételt és vásárlási gyakoriságot, természetesen az ügyfélélményt is javítva. A Kroger által alkalmazott algoritmusok képesek azonosítani, mely termékek promóciója lehet a legvonzóbb egy adott vásárló vagy vásárlói szegmens számára, javítva ezzel a vásárlói élményt és növelve az eladásokat.
Az élelmiszer-biztonság magasabb szintre emelése (Tyson Foods, Albert Heijn)
A Tyson Foods, a világ második legnagyobb csirke-, marha- és sertésfeldolgozója olyan blokklánc alapú AI-megoldást fejlesztett, amely képes azonosítani az ellátási láncból eredő élelmiszer-biztonsági kockázatokat.
A blokkláncban tárolt adatok elemzése révén a rendszer képes figyelmeztetni a Tyson Foods munkatársait, ha valamely termék esetén a szállítási vagy a hűtési láncban olyan hiba lépett fel, amely befolyásolhatja az élelmiszer minőségét vagy biztonságát.
Az Albert Heijn, Hollandia legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca is minden releváns információt a blokkláncba rögzít, különösen az olyan termékek esetében, mint például a friss zöldségek és gyümölcsök, ahol a fogyasztók számára különösen fontos lehet tudni, hogy termékeik honnan származnak, és milyen folyamatokon mentek keresztül, mielőtt az üzleteik polcaira kerültek.
Amikor egy termék bekerül a vállalat ellátási láncába, rögzítésre kerül a konkrét termékhez kapcsolódó minden releváns információ, mint például a termelési hely, a termelés pontos időpontja, a szállítás összes korábbi állomása és a minőségbiztosítási tesztek eredményei. A vásárlók a termék csomagolásán található egy QR-kód beolvasásával hozzáférhetnek ezekhez az információkhoz, és megtekinthetik a termék teljes útját, mielőtt az üzlet polcaira került.
Már sokan ismerjük, de még csak kevesen használjuk
A GKID 2024 februárjában készített friss AI-kutatása szerint a magyar lakosság körében már relatíve magas a Mesterséges Intelligencia fogalmának ismertsége, amihez az elmúlt év nagyfokú médiazaja is hozzájárult. A magyar internetezők 74%-a – saját belátása szerint – ismeri a Mesterséges Intelligencia (AI) jelentését, mindössze 5% mondta azt, hogy nem tudja mit jelent, 17% nem rendelkezik a fogalomról biztos ismerettel, míg 4% bizonytalan abban, hogy a fogalmat a megfelelő oldalról közelíti-e meg. (Forrás: A kutatást a GKID készítette 2024 februárjában, a 18 év feletti internetező lakosság körében, online kérdőíves adatfelvétellel, 5000 fős mintán.)
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a Mesterséges Intelligenciával kapcsolatos jelenlegi, általános lakossági megértés egyelőre nagyon kevés saját tapasztaláson alapul. Jellemzőbb, hogy közvetetten, médiahírek, valamint ismerősök példái alapján alakul ki egy korai, kissé torz és felületes kép.
A téma valós ismeretének felületességét jelzi az is, hogy a konkrét szoftverek, megoldások említése során egyelőre még a legismertebb, legnagyobb közfigyelmet kapott ChatGPT is csak alig 7%-os spontán ismertséggel bír. //
Mit jelent pontosan a blokklánc?
A blokklánc egy decentralizált adatbázis, vagy hétköznapi példával élve „digitális szervizkönyv”, amely időrendi sorrendben rögzíti az adatokat kriptográfiai eljárás segítségével, hogy azok utólag nem módosíthatóak, ezáltal nem is hamisíthatóak. A blokklánccal integrált Mesterséges Intelligencia hatékonyan alkalmazható a tárolt adatok elemzésére. //
Kapcsolódó cikkeink
Válságállóság az AI és ESG segítségével – KPMG CEO Outlook 2024
A hosszú távú válságállóság megteremtése kulcsfontosságú a siker szempontjából, nem…
Tovább olvasom >A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >