A méltányos kereskedelmet támogatják magyar, lengyel, cseh és szlovák szervezetek
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) lengyel, cseh és szlovák partnereivel regionális projektet indított a Fairtrade, a méltányos kereskedelem, népszerűsítéséért, az International Visegrad Fund támogatásával. A Fairtrade egy növekvő piac, további növekedési potenciállal.
Világviszonylatban a Fairtrade termékek kereskedelme a tavalyi évben meghaladta a 8,4 milliárd eurós értéket, ami 8%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül egyre nő a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 30 000 különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 150 országban, beleértve a Visegrádi országokat is. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.
Jelenleg még viszonylag szűk az elérhető minősített termékek köre a visegrádi régióban, Magyarországon körülbelül 600-1000 ilyen termék található. Mindemellett a jelenlegi trendek kedvező irányba mutatnak. A legutóbbi adatok szerint egyre nő a kereslet a fairtrade termékek iránt. A cseh állampolgárok 33%, a szlovákok 29% és a magyar és lengyel fogyasztók 25%-a hajlandó lenne 5-10%-al többet fizetni ilyen termékekért. Ugyanakkor a fogyasztóknak további iránymutatásra és segítségre lenne szükségük, hogy felismerjék és kiválasszák a fairtrade logóval ellátott termékeket. A magyarok 10%-a, a lengyelek 11%-a, a szlovákok 20%-a és a csehek 21%-a ismeri a fairtrade logót.
A jelenlegi keresleti és kínálati trendek ismeretében a csehországi Fairtrade Česko a Slovensko, a lengyel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska (PL), a szlovákiai Nadácia Integra (SK) és a Tudatos Vásárlók Egyesülete közösen összefogva népszerűsítik a Fairtrade fogalmát, a Fairtrade logót, termékeket és segítenek a vállalkozásoknak, kiemelten beszállítóknak és kávézóknak, hogy növeljék a méltányos kereskedelmi értékesítéseiket. A TVE cseh és lengyel partnerei kifejezetten a fairtrade népszerűsítésével foglalkozó szervezetek, a magyarországi partner a fogyasztókat képviseli, míg a szlovák partner kenyai fairtrade termelőkkel áll kapcsolatban.
“A Fairtrade fogalma rengeteg pozitív elképzelést foglal magába. A Fairtrade egy lehetőség a fogyasztóknak arra, hogy támogassák az etikus és fenntartható termelést és egyben a fejlődő országok termelőit. Egy innovatív kereskedelmi forma, ami megfelel a társadalmi igényeknek, kapcsolatokat épít és elősegíti az együttműködést. Egyben egy üzleti lehetőség is a magyar vállalkozásoknak, hogy elsőként reagáljanak az egyre növekvő fogyasztói keresletre az etikus és méltányos kereskedelmi termékek iránt.” – mondta Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének szakértője. A négy visegrádi partner együttműködve és tapasztalatokat cserélve azon fog dolgozni, hogy növelje a Fairtrade termékek keresleti-és kínálati oldalát és kihasználja a visegrádi régió piaci lehetőségeit. Információs kampánnyal, üzleti és állami szervezetekkel való tanácsadással dolgoznak azon, hogy növeljék a dinamikusan növekvő regionális fairtrade piacot.
A Fairtrade Magyarországon
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2017-ben hozta ki az első Tudatos Vásárló Piaci Jelentést, ami megbecsüli a fenntartható és etikus vásárlói döntések piaci értékét. A jelentés szerint, amelyben a 2014-2016-re vonatkozó adatokat vették figyelembe, 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke Magyarországon. Ebből az élelmiszerekre költött összeg értéke 359 milliárd forint, és a legkisebb piaci rész 612 millió forinttal a méltányos kereskedelmi termékekre költött összeg. Épp az egyik legkisebb piaci rész, a méltányos kereskedelem értéke nőtt a leginkább 2014 és 2016 között. A közel hétszeres növekedés egyik motorja, hogy az ÖMV benzinkúthálózat 2016 közepe óta fairtrade kávét árul kútjain. De a benzinkúti kávé nélküli növekedés is figyelemre méltó, 27%-os volt. A növekedés másik fő motorja a kiskereskedelmi láncok egyre növekvő fairtrade kínálata.
A Fairtrade Lengyelországban
A Fairtrade International adatai szerint Lengyelországban 2017-ben a Fairtrade kiskereskedelmi forgalma 22 500 ezer euró volt, ami 54%-os emelkedés az előző évhez képest. Ez főként annak köszönhető, hogy a nagy kereskedelmi láncok kínálatában nőtt a Fairtrade minősítésű áruk mennyisége. A fogyasztók – részben a Fair Trade Communities kampánynak köszönhetően – egyre inkább tisztában vannak a nemzetközi kereskedelem, a Globális Dél országaiban zajló mezőgazdasági termelés árnyoldalaival. Mindez kedvező környezetet teremt a fenntartható termékek, köztük a Fairtrade termékek számára.
Lengyelországban a legtöbb Fairtrade terméket a nemzeti olajvállalat, a PKN Orlen értékesíti. A cég 2008 óta árul Fairtrade minősítésű kávét kútjain, de nő a piaci részesedése a többi kereskedőnek: egyre több Fairtrade termék fogy a Lidl, az ALDI, a Kaufland vagy a Carrefour áruházláncok üzleteiben. Egyre nagyobb az érdeklődés a lengyel cégek részéről, akik nemzetközi márkák számára gyártanak termékeket, leginkább kávét és édességeket, a Fairtrade minősítés iránt.
A Fairtrade Csehországban és Szlovákiában
Csehországban is nő a méltányos kereskedelemből származó termékek piaca: a Fairtrade kakaó forgalma 16%-kal, a kávéé 135%-kal nőtt az előző évhez képest. 2017-ben 520 tonna Fairtrade minősítésű kávét értékesítettek az országban, ami a teljes piac 2%-a. A cseh Faritrade piac a legfejlettebb a régió országai között.
Hasonló a helyzet Szlovákiában, ahol a Fairtrade kakaó értékesítése 2017-re 2012%-kal, a kávéé 56%-kal nőtt, utóbbi a teljes kávéforgalom 0,7%-át teszi ki.
Ebben a két országban is a szupermarketek és a kávézóláncok, illetve benzinkutak adják el a legtöbb Faritrade terméket. A mért emelkedés is egyértelműen a nagyobb cégeknek (szupermarketeknek) köszönhető.
Mi az a méltányos kereskedelem, Fairtrade?
A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.
Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.
A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye.
2017-ben a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium értéke összesen 178 millió euró volt.
Világszerte több mint 1,6 millió termelő és munkás, 75 országban 1600 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.
Kapcsolódó cikkeink
Növekszik a Fairtrade termékek forgalma Németországban
A Fairtrade termékek forgalma Németországban 2024 első felében 3%-kal emelkedett…
Tovább olvasom >Kiterjesztené a biszfenoltartalom-korlátozást a ruhaneműkre a Tudatos Vásárlók Egyesülete
Kiterjesztené a biszfenoltartalom-korlátozást a ruhaneműkre a Tudatos Vásárlók Egyesülete –…
Tovább olvasom >Tofukat tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete
A Tudatos Vásárlók Egyesülete a nemzetközi együttműködés keretében, cseh partnerekkel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >