A McDonald’s hazai termelői, nemzetközi piacokon
A magyar beszállítók évente több mint 1000 tonna salátával és zöldséggel, 600-800 tonna marhahússal, közel 2 millió darab tojással és 10 000 tonna csirkehússal látják el a hazai és a régiós McDonald’s-hálózatot. E vállalkozások szerint megéri McDonald’s-beszállítóvá válni, mert az étteremlánc hosszú távon is stabil, kiszámítható partner, a beszállítói státusz megszerzéséhez szükséges szigorú minőségi és élelmiszerbiztonsági követelmények teljesítésével pedig nem csak a környező országok McDonald’s éttermeivel bővülhet az ügyfélkörük, de ez a partnerség a potenciális megrendelők szemében is kifejezetten előnynek számít.
Három évtizeddel ezelőtt nyitotta meg első magyarországi éttermét a McDonald’s. Az étteremlánc azóta folyamatosan stabil hazai beszállítói körre támaszkodik: az állandó kínálatban felhasznált csirkehús, ketchup és más szószok, friss hagyma, uborka, tojás és méz hazai gazdaságokból érkezik, ahogyan a hamburgerek alapanyagául szolgáló marhahús, saláta, paradicsom egy része is. A hazai termelők egybehangzóan állítják, hogy a piacon kézzel fogható versenyelőnyt jelent számukra, hogy képesek megfelelni a McDonald’s magas szintű elvárásainak. A cégvezetők abban is egyetértenek, hogy a Meki-beszállítói lét stabilitást és kiszámíthatóságot jelent a vállalkozások számára, a korszerű termelési és minőségbiztosítási módszerek alkalmazása és a szigorú – adott esetben a hatályos jogszabályokon túlmutató – előírások teljesítése pedig minden hazai kkv-nak előnyére válik.
Kiváló ajánlólevél a beszállítói státusz
„Az élelmiszeripari szakemberek között köztudott, hogy a McDonald’s minőségi, élelmiszer-biztonsági és egyéb (pl.: állatjóléti) elvárásai túlmutatnak azon, amit kiváló minőségű élelmiszer alapanyagokkal szemben rendszerint elvárnak a megrendelők. A McDonald’s-beszállítói státusz így a jövőbeni partnereink számára azt bizonyítja, hogy a legmagasabb szintű elvárásoknak is meg tudunk felelni”– fogalmazott Dr. Németh Zoltán, a Capriovus ügyvezető igazgatója. A Capriovus másfél évtizede tartozik a McDonald’s beszállítói közé, évente közel 2 millió fertőtlenített héjú tojást illetve főzött, tisztított kemény tojást értékesít az étteremlánc számára.
Hasonlóan látja Kovács Róbert, a Tendon Kft. ügyvezető tulajdonosa is, aki szerint McDonald’s-beszállítónak lenni komoly rangot jelent a szakmában. Kovács Róbert 1990 óta dolgozik a vállalattal, saját cégével, a Tendonnal pedig 2006-tól évente 600-800 tonna kicsontozott marhahúst szállítanak a vállalat húspogácsákat készítő partnerének – ez az alapanyag így a lánc közép-európai éttermeibe is eljut.
Egybecsengenek mindezzel az Eisbergen Kft.-n keresztül évi mintegy 600 tonna salátát beszállító, az étteremhálózattal két évtizedes közös múltra visszatekintő Becsey Zoltán tapasztalatai is. Úgy látja, hogy a McDonald’s minősített beszállítói státusz megléte – amelyhez a saláták tápanyag-utánpótlása, öntözése, növényvédelme és betakarítása során az általános előírásoknál sokkal szigorúbb szabályok betartása szükséges – fontos fegyvertény az új partnerekkel történő tárgyalások során.
A beruházások is McD-konformak
Vállalatunk életében számos beruházást, köztük. az optikai osztályozó-berendezés üzembe állítását a McDonald’s kiszolgálása tett szükségessé – mondja Gazsi Zoltán, az Eisberg Kft. ügyvezető igazgatója. „A komoly sztenderdeknek való megfelelés sok energiába kerül, de betartásuk által csökkenthetőek a kockázatok, így a cégek hosszú távú fenntarthatóbb pályára tudnak állni, azaz megtérülő befektetésről van szó.”A McDonald’s magyarországi indulásakor az Eisberget bízta meg a salátabeszállítások koordinálásával, azaz a két cég az első pillanattól együtt dolgozik, és együtt fejlődik. Jelenleg az Eisberg termelésének közel 40 százaléka kerül az étteremlánc vendégeinek asztalára, ezen belül az ausztriai piac súlya a nagyobb.
Becsey Zoltán gazdaságában a fejlesztési céltól függetlenül minden beruházás esetén vizsgálják, hogy az megfelel-e a McDonald’s által támasztott követelményeknek. „Ez a betakarítás gépesítése esetében pl. azt jelenti, hogy betartjuk a vállalat azon követelményét, hogy a göngyöleg semmilyen formában nem érinkezhet az adott tábla termőtalajával” – mondja a szakember.
A Capriovus beruházási döntéseit szintén meghatározza a partnerség: a cég mélyalmos tojótelepét például eleve a McDonald’s igényeinek megfelelően alakították ki, szem előtt tartva az étteremlánc egyedi és szigorú állatjóléti követelményeit.
Stabilitást, kiszámíthatóságot jelent a partnerség
„A beszállítói státusz rendkívül stabil, hosszú távú üzleti kapcsolatot jelent, persze csak az igen szigorú elvárások folyamatos teljesítése esetén”– véli Kovács Róbert. Szintén a stabilitást emelte ki Lóczi János, a Szentesi Gazdaszövetkezet Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint McDonald’s-beszállítóként a közel három évtizedes üzleti kapcsolatuk egyik legfontosabb eleme a kiszámíthatóság, ami tervezhető működést tesz lehetővé. A kft. az évi közel félezer tonna hagyma mellett számottevő mennyiségű koktélparadicsomot, uborkát és erős paprikát szállít az Eisbergen keresztül McDonald’snek – ez a teljes termelésének 85%-át jelenti -, termékei eljutnak az osztrák, román, lengyel éttermekbe is.
„Partnereink azt tartják rólunk, hogy a McDonald’s kiszámítható, igényes partner, nem váltogatja a beszállítóit negyedévente, nem vásárol bizonytalan eredetű alkalmi alapanyagokat a minőségi és élelmiszer-biztonsági kérdéseket háttérbe szorítva, csupán a pillanatnyi üzleti érdekeket szem előtt tartva” – mondta Papp Zoltán, a McDonald’s Magyarország ellátási hálózatért felelős szenior osztályvezetője. Hozzátette: „olyan beszállítókkal működünk együtt, akik elkötelezettek cégünk általános, felelős és etikus üzleti tevékenységet rögzítő alapelve iránt”. Erre kiváló példa, hogy a vállalat csirkehús-beszállítója, magyar családi tulajdonban lévő Master Good-csoport baktalórántházi telepe nyerte el elsőként Európában a McDonald’s Flagship Farm, azaz Mintafarm minősítést. A Master Good ezzel a teljesítménnyel bizonyította, hogy képes eleget tenni a vevők és az iparág elvárásainak olyan kérdésekben, mint a biobiztonság, az állatjólét és állategészségügy anélkül, hogy engednének a környezetbarát termelésre vagy a hatékony gazdálkodásra vonatkozó elvárásaikból.A szakember szerint a McDonald’s minőségpolitikája olyan komplex, logikus rendszer, amelynek megismerése és elemeinek átvétele minden magyarországi kkv számára hasznos lehet.
Kapcsolódó cikkeink
Tépett sertéshússal érkezik a McDonald’s legújabb szendvicse
A hazai McDonald’s november 14-én mutatja be országszerte Maestro burgercsaládja…
Tovább olvasom >Fertőzésveszély a friss zöldségek miatt: az E. coli járvány és a gyorséttermek kihívásai
Az amerikai gyorsétteremláncok csütörtökön drasztikus lépésre kényszerültek: a McDonald’s éttermeinek…
Tovább olvasom >TheVR Mekis kedvence: influenszer ihlette menü a McDonald’s-ban
Október 14-től Magyarországon is elérhetővé válik a McDonald’s új, TheVR…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >