A magyarországi fogyasztás aggodalomra ad okot – de nem elég azt vizsgálni
Magyarország az Eurostat legfrissebb adatai szerint az egy főre jutó fogyasztás tekintetében az Európai Unió átlagának csupán 70%-án áll, ezzel az uniós rangsor utolsó helyére került, még Bulgáriától is lemaradva. Az uniós átlagot jelentősen meghaladó Románia és Szlovénia mellett Magyarország helyzete aggodalomra ad okot a gazdasági elemzők körében.
A Makronóm Intézet azonban kritikával illeti az Eurostat módszertanát. Molnár Dániel, az intézet szenior makrogazdasági elemzője szerint a statisztikai adatok nem tükrözik pontosan a valós helyzetet, mivel nem veszik figyelembe a háztartások döntési helyzeteit és a korábbi gazdasági válságok hatásait. Magyarországon, ellentétben a román háztartásokkal, a lakosság hajlamosabb a megtakarításra, és kevésbé költekező. Az elemző szerint ez a fogyasztási szokásokban megmutatkozó különbség a devizahitelek válságából adódó, mélyreható pénzügyi trauma következménye is lehet – írja az Infostart.
A szegénység mértékét illetően a Makronóm Intézet szerint a helyzet bonyolultabb, mint azt a puszta fogyasztási adatok sugallják. Magyarországon a társadalmi kirekesztődés vagy szegénység kockázata 19,7%, ami magasnak tűnhet, de az EU-s kontextusban több tagállamban, mint például Horvátországban vagy a balti országokban, magasabb ez az arány. Romániában például a lakosság 32%-a számít szegénynek.
Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója szerint a magyar gazdaság alacsony bérszínvonala és a magas adóterhek szintén hozzájárulnak a fogyasztás visszafogottságához. Ezek a tényezők a nettó jövedelmek csökkenéséhez vezetnek, ami közvetett módon befolyásolja a fogyasztási mutatókat.
Végezetül, a Makronóm Intézet felhívja a figyelmet arra, hogy a szegénység méréséhez egy komplexebb, három pilléren — jövedelmi, fogyasztási, és vagyoni helyzet — alapuló mutatót kellene alkalmazni, amely szerint Magyarország sokkal inkább az uniós középmezőnyben helyezkedik el, nem pedig az alján, ahogy azt az Eurostat adatai sugallják.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >K&H: stabil helyzetük ellenére is enyhe pesszimizmus uralkodik a magyar kkv-k körében
Az utolsó negyedévre a nyári állapotra ment vissza a hazai…
Tovább olvasom >GKI elemzés: A saját lábra állást ne más végezze el
A gazdasági versenyképesség sokszor emlegetett eleme az exportképesség. Ha egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyílt Marketing Fórum a Magyar Termék Védjegyhasználatról – már lehet regisztrálni!
Idén február 20-án kerül megrendezésre a Magyar Termék Marketing Fórum,…
Tovább olvasom >Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >Az Unilever és a Tesco egyetért: fenntarthatóság nélkül nincs jövő
Az Unilever vezérigazgatója, Hein Schumacher szerint eljött az idő, hogy…
Tovább olvasom >