A magyarországi fogyasztás aggodalomra ad okot – de nem elég azt vizsgálni
Magyarország az Eurostat legfrissebb adatai szerint az egy főre jutó fogyasztás tekintetében az Európai Unió átlagának csupán 70%-án áll, ezzel az uniós rangsor utolsó helyére került, még Bulgáriától is lemaradva. Az uniós átlagot jelentősen meghaladó Románia és Szlovénia mellett Magyarország helyzete aggodalomra ad okot a gazdasági elemzők körében.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/05/shopping-gfbdb93607_640.jpg)
Nem elég csak a fogyasztást vizsgálni – állítja az Intézet
A Makronóm Intézet azonban kritikával illeti az Eurostat módszertanát. Molnár Dániel, az intézet szenior makrogazdasági elemzője szerint a statisztikai adatok nem tükrözik pontosan a valós helyzetet, mivel nem veszik figyelembe a háztartások döntési helyzeteit és a korábbi gazdasági válságok hatásait. Magyarországon, ellentétben a román háztartásokkal, a lakosság hajlamosabb a megtakarításra, és kevésbé költekező. Az elemző szerint ez a fogyasztási szokásokban megmutatkozó különbség a devizahitelek válságából adódó, mélyreható pénzügyi trauma következménye is lehet – írja az Infostart.
A szegénység mértékét illetően a Makronóm Intézet szerint a helyzet bonyolultabb, mint azt a puszta fogyasztási adatok sugallják. Magyarországon a társadalmi kirekesztődés vagy szegénység kockázata 19,7%, ami magasnak tűnhet, de az EU-s kontextusban több tagállamban, mint például Horvátországban vagy a balti országokban, magasabb ez az arány. Romániában például a lakosság 32%-a számít szegénynek.
Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója szerint a magyar gazdaság alacsony bérszínvonala és a magas adóterhek szintén hozzájárulnak a fogyasztás visszafogottságához. Ezek a tényezők a nettó jövedelmek csökkenéséhez vezetnek, ami közvetett módon befolyásolja a fogyasztási mutatókat.
Végezetül, a Makronóm Intézet felhívja a figyelmet arra, hogy a szegénység méréséhez egy komplexebb, három pilléren — jövedelmi, fogyasztási, és vagyoni helyzet — alapuló mutatót kellene alkalmazni, amely szerint Magyarország sokkal inkább az uniós középmezőnyben helyezkedik el, nem pedig az alján, ahogy azt az Eurostat adatai sugallják.
Kapcsolódó cikkeink
MBH Bank: A kiskereskedelem lehet az idei növekedés egyik támasza
A kiskereskedelem egyike azoknak a területeknek, amelyeken keresztül a lakosság…
Tovább olvasom >Bizonytalanság övezi a fellendülni látszó gazdasági környezetet Magyarországon
Az elmúlt évek lassulása és a volatilis gazdasági környezet rajta…
Tovább olvasom >Júniusban kissé emelkedett a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kifli.hu márka tulajdonosa 170 millió dollár növekedési tőkét kap
A Rohlik online élelmiszer-szogláltatással foglalkozó nemzetközi cégcsoport, a hazai Kifli.hu…
Tovább olvasom >Kiemelten fontos az ágazati szereplők összefogása
Számos fejlesztés valósulhat meg a megnyíló jelentős fejlesztési források révén,…
Tovább olvasom >KSH: a vendégéjszakák száma 13, a vendégeké 18 százalékkal nőtt májusban az egy évvel korábbihoz képest
2024 májusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,6…
Tovább olvasom >