A magyarországi fogyasztás aggodalomra ad okot – de nem elég azt vizsgálni
Magyarország az Eurostat legfrissebb adatai szerint az egy főre jutó fogyasztás tekintetében az Európai Unió átlagának csupán 70%-án áll, ezzel az uniós rangsor utolsó helyére került, még Bulgáriától is lemaradva. Az uniós átlagot jelentősen meghaladó Románia és Szlovénia mellett Magyarország helyzete aggodalomra ad okot a gazdasági elemzők körében.
A Makronóm Intézet azonban kritikával illeti az Eurostat módszertanát. Molnár Dániel, az intézet szenior makrogazdasági elemzője szerint a statisztikai adatok nem tükrözik pontosan a valós helyzetet, mivel nem veszik figyelembe a háztartások döntési helyzeteit és a korábbi gazdasági válságok hatásait. Magyarországon, ellentétben a román háztartásokkal, a lakosság hajlamosabb a megtakarításra, és kevésbé költekező. Az elemző szerint ez a fogyasztási szokásokban megmutatkozó különbség a devizahitelek válságából adódó, mélyreható pénzügyi trauma következménye is lehet – írja az Infostart.
A szegénység mértékét illetően a Makronóm Intézet szerint a helyzet bonyolultabb, mint azt a puszta fogyasztási adatok sugallják. Magyarországon a társadalmi kirekesztődés vagy szegénység kockázata 19,7%, ami magasnak tűnhet, de az EU-s kontextusban több tagállamban, mint például Horvátországban vagy a balti országokban, magasabb ez az arány. Romániában például a lakosság 32%-a számít szegénynek.
Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója szerint a magyar gazdaság alacsony bérszínvonala és a magas adóterhek szintén hozzájárulnak a fogyasztás visszafogottságához. Ezek a tényezők a nettó jövedelmek csökkenéséhez vezetnek, ami közvetett módon befolyásolja a fogyasztási mutatókat.
Végezetül, a Makronóm Intézet felhívja a figyelmet arra, hogy a szegénység méréséhez egy komplexebb, három pilléren — jövedelmi, fogyasztási, és vagyoni helyzet — alapuló mutatót kellene alkalmazni, amely szerint Magyarország sokkal inkább az uniós középmezőnyben helyezkedik el, nem pedig az alján, ahogy azt az Eurostat adatai sugallják.
Kapcsolódó cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >2025. január 1-jétől kötelező feltüntetni a diófélék és szárított gyümölcsök származási helyét
A jövő év elejétől bizonyos diófélék és szárított gyümölcsök csomagolásán…
Tovább olvasom >Varga Mihály: a jegybank elsődleges célja az árstabilitás fenntartása
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elsődleges célja az árstabilitás elérése…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >