A magyarokat leginkább az alkoholfogyasztás költségvonzata aggasztja
Míg az európaiak egyharmada állítja, hogy sosem iszik alkoholt, addig a magyarok 44 százaléka vallja ugyanezt. Az alkoholfogyasztás hatásait tekintve a hazai fogyasztók közül vannak olyanok, akik saját egészségüket féltik, de akadnak olyanok is, akik személyes kapcsolataik megromlásától tartanak. Leginkább azonban annak költségvonzata aggasztja a magyarokat – állapítja meg a Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK-csoport által készített, az alkoholfogyasztást vizsgáló felmérés.A Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK-csoport által végzett, az alkoholfogyasztási szokásokat vizsgáló kutatás során, 2008 őszén 17 országban összesen 17 343 személyt kérdeztek meg. A magyarországi adatokat a GfK Hungária Piackutató Intézet szolgáltatta és hozta nyilvánosságra a komplett kutatás összefoglaló értékelését január végén.
A kutatás eredményei szerint az európai válaszadók egyharmada (32 százalék) állította, hogy sosem iszik alkoholt. Érdekes módon hazánkban – talán a megfelelési kényszer miatt – még magasabb arányban (44 százalék) vallották ugyanezt. További 45 százalék hetente vagy ennél ritkábban iszik – ezek a számok nagyon hasonlóak a Kelet-Közép-Európában tapasztalt arányokhoz.
A magyarok feltehetően a valósnál kedvezőbb képet kívántak festeni magukról azáltal, hogy a ritkán vagy az egyáltalán nem ivók körébe sorolták magukat. A nők körében 59 százalék, számottevően magasabb az elutasítók aránya, mint a férfiaknál, ahol 28 százalék. Az életkor szerinti csoportosítás alapján elmondható, hogy a nemzetközi trenddel ellentétben, hazánkban elsősorban a fiatal felnőttek állították, hogy sosem isznak alkoholt, az idősebb korosztály tagjai pedig a „ritkábban, mint hetente” kategóriába sorolták magukat, ami megfelel a kelet-közép-európai eredményeknek.
A preferált italok tekintetében Európa egészét vizsgálva nincs igazán különbség a sör-, illetve a borkedvelők aránya között, viszont Nyugat- és Kelet-Európa között számottevő az eltérés. Olaszországban, Svájcban, Franciaországban és Belgiumban a bor győzött a sör kárára, míg a spanyolok, portugálok, és nem meglepő módon a németek a sörivó nemzetek közé tartoznak, ahogy az eredmények tanúsága szerint mi, magyarok is. Általános tendencia Európában, hogy az életkor előrehaladtával egyre többen preferálják a bort a sörrel szemben.
Az európai válaszadók harmada úgy nyilatkozott, hogy az alkohol elfogyasztása egyáltalán nincs hatással rá.
Az alkoholfogyasztás következményei közül leginkább annak költségvonzata aggasztja honfitársainkat. A testi egészségre, a személyes kapcsolatokra és a munkára gyakorolt hatás kevésbé. Megfigyelhető, hogy az európai válaszadók közül a férfiak valamivel jobban aggódnak az alkohol hatásai miatt, mint a nők, viszont hazánkban csupán az alkoholfogyasztás anyagi vonzata tekintetében érvényes ez a megállapítás.
Milyen alkoholfajtát részesít előnyben? (%)
Sör Bor, habzóbor, Likőr Égetett Koktél Nincs válasz
pezsgő szeszes ital
ÖSSZESEN 36 33 4 16 9 1
Európa 36 40 5 9 7 2
Nyugat-Európa 34 43 6 9 8 1
Belgium 35 50 6 4 5 −
Franciaország 16 5 12 14 8 1
Németország 48 39 4 2 7 −
Görögország 33 35 3 21 7 −
Olaszország 25 62 3 5 5 −
Hollandia 32 44 8 5 12 −
Portugália 47 38 5 8 2 0
Spanyolország 49 24 4 15 8 −
Svédország 40 39 2 8 8 2
Svájc 23 62 1 6 5 2
Egyesült Királyság 27 38 5 14 10 6
Közép-Kelet-Európa 50 22 4 10 6 7
Csehország 51 34 3 4 8 0
Magyarország 45 35 5 7 5 2
Lengyelország 51 15 5 12 6 11
Oroszország 35 30 4 30 2 −
Törökország 65 5 0 10 20 −
USA 37 28 3 10 22 −
Forrás: GfK-csoport, Felmérés az alkoholfogyasztásról, 2008
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >