A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami igazán számít a vásárlóknak a karácsonyi meglepetések beszerzésekor? A Costa Coffee és az Opinio piackutató idén is felmérte az ajándékozási szokásokat, melynek során arra is kíváncsi volt, hogy mennyire van tere ma a DIY ajándékoknak. A kutatásból kiderült, hogy a válaszadók 71 százaléka összesen 50 ezer forint alatt igyekszik megoldani a családtagoknak, szeretteknek történő ajándékvásárlást, és bár a fenntarthatóság egyre fontosabb tényező, továbbra is az ár és az elérhetőség a meghatározó az ajándékok beszerzésekor.
A Costa Coffee számára 2024-ben az inspiráció került fókuszba: a Costa Art & Craft alkotói pályázatában idén arra volt kíváncsi, hogy kit mire inspirál egy minőségi kávé. A Costa Coffee úgy látja, hogy a kávérajongók között egyre markánsabban körvonalazódik egy új fogyasztói bázis, a rituális művészek, akiknek mindennapjait áthatja az alkotás vágya. Vajon karácsonykor is átjárja őket ez a szellemiség?
Vásárolt vagy készített ajándék?
A márka megbízásából frissen készített kutatás rákérdezett, hogy a válaszadók a kézzel készített vagy a vásárolt ajándékot részesítik-e előnyben: a válaszadók mintegy felének teljesen mindegy, hogy DIY vagy vásárolt ajándékot kap vagy ad, mindkét esetben örül és szívesen is fordít energiát az ajándék beszerzésére vagy elkészítésére. A megkérdezettek kevesebb mint harmada inkább a vásárolt meglepetést preferálja.
Milyen szempontok szerint ajándékozunk?
A kézzel készült ajándék nem csak a kreativitás megélése miatt fontos, hanem sokan környezettudatossági szempontból részesítik előnyben a saját kezűleg készített meglepetéseket. A fenntarthatóság a válaszadók többségének (71%) valóban fontos szempont a döntés során, ugyanakkor senkinek nem ez áll az élen: hiába fontos a környezettudatosság, egy-egy ajándék ára, elérhetősége előnyt élvez a kiválasztásakor.
A kutatásban résztvevők fele olyan meglepetést keres, ami valóban hasznos, míg minden tizedik válaszadó számára a kreativitás és az egyediség a legfontosabb. Közel 10 százalékuk szerint az a legfontosabb, hogy az ajándék könnyen beszerezhető legyen, valamint szintén közel minden tizedik ember pedig az alacsony árat jelölte meg.
Összességében az derült ki, hogy a válaszadók több mint 70 százaléka 50 ezer forintot vagy annál kevesebbet szán ajándékokra. Ezen belül 13 százalékuk vásárol 5-10 ezer forint között, míg 36 százalék 10-30 ezer forintot költ meglepetésekre. 12 százalék 50-100 ezer forint kiadást tervez erre a célra, és százból csupán négyen mondták, hogy a vásárlásra szánt összeg meghaladja a 100 ezer forintot.
Kávézás az ünnepekkor
A kávézás fontos inspirációforrás a magyarok számára, ez kiderült egy korábbi Costa Coffee kutatásból. Talán a karácsonyi sütés-főzés közben nem is annyira az inspiráció, mint inkább a feltöltődés fontos egy-egy kávészünet során: a Costa Coffee kíváncsi volt arra, hogy az ünnepi kávézási szokások változnak-e az ünnepek alatt. Kiderült, hogy a magyarok kétharmada nem változtat jelentősen a kávéfogyasztási szokásain a hétköznapokhoz képest, de minden ötödik válaszadó azt mondta, hogy ilyenkor kávékülönlegességeket próbálnak ki, hiszen több idejük jut töltődni és egyben kávézni is.
A Costa Coffee mindenkit arra bíztat, hogy karácsonykor lazítson, próbáljon meg kikapcsolni a hétköznapokból egy jó kávé és a szerettei társaságában.
A kutatást az Opinio a Coca-Cola HBC Magyarország megbízásából 2024 novemberében 1001 fő megkérdezésével készítette.
Kapcsolódó cikkeink
Zöld minimum javaslatcsomagot dolgozott ki az ÉVOSZ
Az ÉVOSZ Fenntarthatósági Tagozata „Zöld minimum” néven jegyzett javaslatcsomagot dolgozott…
Tovább olvasom >A Ferrero alapanyagainak már 90%-a visszakövethető
Jelentős előrelépésről számolt be a Ferrero Csoport 16. Fenntarthatósági jelentésében…
Tovább olvasom >A magyar fogyasztók továbbra is árérzékenyek, de egyre fontosabb a környezetvédelem
A PENNY évek óta következetesen vezet be olyan fenntartható megoldásokat,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Jelentős könnyítés a fenntarthatósági jelentéstételben: akár 57%-kal csökkenhet a nyilvánosságra hozandó adatok köre
Az EFRAG tervezete alapján nagyfokú egyszerűsítések jönnek az ESRS szabványokban,…
Tovább olvasom >