A magyarok 84%-a kártyával, vagy okos-eszközzel tervez fizetni külföldi utazása során
A magyarok 40 %-a tervez idén külföldi nyaralást, a legnépszerűbb úticélok pedig fej-fej mellett Olaszország és Horvátország. Az OTP Bank ügyfeleinek kártyahasználati tapasztalati is azt mutatják, hogy nyáron ez a két ország a legnépszerűbb hely a nyaralók körében. A leghosszabb külföldi utazására a válaszadók közel fele 80 és 320 ezer forint közötti összeget szán személyenként, és a magyar utazók 84%-a kártyával, okostelefonnal vagy okosórával fizet majd a nyaralóhelyen. Közülük 27% a mobilfizetést preferálja, amellyel a megkérdezett országok élmezőnyébe tartozunk – jelzi előre a Visa 2024. évi közép-kelet európai utazási és fizetési szokásokat vizsgáló felmérése, amely hét régiós ország, köztük Magyarország lakosainak megkérdezésével készült.
Ahogy a Visa legújabb felmérése is mutatja, a digitális fizetések jelentősége egyre nő a közép- és kelet-európai kártyabirtokosok körében. A régióból külföldre utazó válaszadók mind nagyobb valószínűséggel használják ezt a fizetési módot a helyszínen: a legnépszerűbb választás a kártya, az okostelefon és az okosóra, amelyet a turisták 80%-a választ (szemben a 2023. évi 77%-kal). A Magyarországról útnak indulók is követik a növekvő tendenciát, sőt a digitális fizetések nagy népszerűségének köszönhetően a régiós átlagnál magasabb arányban (84%) terveznek ilyen módon fizetni, amikor külföldre utaznak.
A megkérdezett közép- és kelet-európai országok utazói, akik külföldön fizetésre használják a kártyájukat, érzékelik annak előnyeit, különösen a kártyás vásárlás által nyújtott kényelmet (61%), a gyorsaságot (55%) és azt, hogy elkerülhetik a készpénz elvesztésének kockázatát (54%). Ezeket az előnyöket a magyar válaszadók még nagyobb hányada emelte ki: a kényelmet 73%, a gyorsaságot 70% és a készpénzmentesség biztonságát 53% jelölte meg.
A Visa tanulmánya szerint a magyar fiatalok is szívesen fizetnek mobillal, különösen a 18-25 év közötti válaszadók, akiknek 39%-a tervezi, hogy okostelefonnal vagy okosórával fizet utazása során.
„Ahogy a technológia átalakítja a világunkat, úgy változnak a fogyasztók igényei és viselkedése is. A fizetési módoknak pedig lépést kell tartaniuk ezekkel igényekkel. A Visa tanulmányából kiderül, hogy okoseszközeinket nap mint nap arra is használjuk, hogy könnyedén fizessünk, akár külföldön is. A mobil pénztárcák, amelyek különösen népszerűek a közép-kelet-európai fiatal – 18-25 éves – utazók körében, a Visa rendszereinek és hálózatának biztonságát élvezik. A Visa a kártyaadatokat a tokenizációnak nevezett technológia révén egyedi számsorral helyettesíti, ami további biztonsági szintet jelent. Így a fizetéseik védettek, bárhol is nyaralnak”
– mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.
Az idei évben külföldi nyaralást tervező közép- és kelet-európaiak többsége (75%) az indulás előtt dönt arról, hogyan fizet majd az út során. Ha olyan országba utaznak, ahol más pénznemben fizetnek, 53%-uk ugyanazt a kártyát tervezi használni, amelyet otthon is használ. A magyarok és a románok döntenek leginkább másik kártya használata mellett. A kártyahasználó hazai utazók 59%-a, olyan kártyát választ az utazásához, amely többdevizás számlához kapcsolódik.
„Az OTP Bank tapasztalatai is azt mutatják, hogy nyári hónapokban az utazással, szállással kapcsolatos költés emelkedik meg a kártyás tranzakcióknál. Az OTP Bank szolgáltatásainak fejlesztésénél az ügyfelek utazási szokásait is figyelembe veszi. Az Árfolyam+ kedvezménycsomag bevezetése óta nagyon népszerű az ügyfelek körében, mert ezzel a megoldással bankkártyás vásárlás esetén az OTP Bank által kínált középárfolyamon vásárolhatnak külföldi utazásaik során az üzletekben. *Emiatt a hitelintézet a csomag díjmentességét meghosszabbította az ügyfelek számára és kedvező változás az is, hogy a szolgáltatás felső limitjét duplájára, 600 000 forintra emelte. A szolgáltatás elektronikus devizaátutalások esetében valamennyi az OTP Bank által jegyzett devizanemre érvényes”
– mondta el Máriás Endre, az OTP Bank bankkapcsolati területének vezetője.
Nőtt a magyarok utazási kedve
Idén a magyarok 40%-a külföldi nyaralást tervez, szemben a 2023-as 32%-kal. Idén is az európai úticélok a legnépszerűbbek: a megkérdezettek többsége Olaszországba, Horvátországba vagy Ausztriába szeretne ellátogatni. Idén átlagosan 7 napot nyaralunk majd, a külföldön töltött időt pihenésre (56%) és városnézésre (57%) fordítjuk, de az utazók 18%-a barátokat, családtagokat látogat meg. 2023-hoz képest némileg csökkent azoknak a száma, akik elé az infláció és a megélhetési költségek emelkedése utazási akadályt gördít, idén ez 23%-ot jelent, míg tavaly 26% nyilatkozott így. Emellett a magyarok fele akár két-három külföldi utazást is tervez, és a legtöbb utazásra a főszezonban kerül sor, aminek fő okaként a barátokkal, családtagokkal való szabadságok összeegyeztetését nevezték meg.
Az idénre tervezett utazások 65%-át önállóan szervezzük meg, ez Magyarországon a legjellemzőbb a vizsgált országok között. Az utazás tervezésekor szívesen használjuk az internetet – a Visa kutatása szerint az önállóan szervezett utazások esetén a szállást (64%) és az utazást (32%) is ilyen módon vásároljuk meg. Mindkét szolgáltatás esetében a legnépszerűbb fizetési módnak a bankkártya bizonyult. Az önálló nyaralásszervezés az összes közép-kelet-európai ország körében a legnépszerűbb módja az utazás megtervezésének.
Az utazásaink 29%-a szervezett utazások formájában valósul meg, az ilyen utak 61%-át online, az utazási iroda weboldalán keresztül, 16%-át aggregátor platformokon keresztül, 23%-át pedig fizikai irodában vásároljuk meg. A független utazásokhoz hasonlóan a szervezett utazások esetében is a kártya a leggyakrabban megjelölt fizetési mód az online vásárláskor.
A Visa tanulmánya azt is mutatja, hogy különösen a fiatal generációba tartozó magyarok, akik beágyazottabbak az online világba, még nagyobb arányban foglalnak online nyaralást (85%) és szívesen fizetnek digitálisan (83%).
Mire és mennyit költünk nyaraláskor?
Ebben az évben átlagosan 328 ezer forintot szánunk személyenként a leghosszabbra tervezett külföldi utazásunkra. A nyaralók közel fele (47%) azonban 80-320 ezer forint közötti kiadással tervez, 9%-uk pedig nem tudja pontosan, hogy mennyit költ majd. A pihenés helyszínén elsősorban ételre és italra, szórakozásra és ajándéktárgyak vásárlására költenének a legtöbben. A Visa kártyával az utazók világszerte több mint 130 millió kereskedőnél, több mint 180 pénznemben fizethetnek az utazás során.
„A Visa felmérése szerint a magyarok legtöbbször az éttermekben, élelmiszerboltokban és az ajándéküzletekben fizetnek kártyával vagy okostelefonnal. Visa kártyával a helyszíntől függetlenül védettek a csalás, a kártya elvesztése és ellopása ellen az utazók, hiszen visszakaphatják a pénzüket, ha valami baj történne”
– tette hozzá Sármay Bence.
A kutatás további kedvező megállapítása, hogy a magyar utazók 24%-a fizetne szívesen többet a „zöld”, fenntartható megoldásokért utazás közben, és további 21% hajlandó lenne környezetbarát módon utazni, ha ezzel megtakarítást érhet el. Ezzel az aránnyal a régiós országok élmezőnyében vagyunk, csak a román válaszadók előztek meg bennünket a maguk 28%-ával.
Kapcsolódó cikkeink
Január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetni a termelőket
A 30 napos fizetési határidő a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek…
Tovább olvasom >Hosszabb és tudatosabb nyarakat terveznek a magyarok 2025-re
A 2025-ös nyaralási szezon már most, a First Minute időszak…
Tovább olvasom >Gyors, egyszerű, hatékony innovációiért díjat kapott a K&H
Idén harmadik alkalommal, összesen tíz kategóriában díjazta a Visa a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >