A magyarok 13 százalékát érdekli a bioélelmiszer
Új racionalitás vezérli a fogyasztót a fenntarthatóság gondolatával átitatott világban: választását egyre több esetben az általa fontosnak tartott értékek határozzák meg. Ennek köszönhetően egyre erőteljesebben jelenik meg a kereskedelemben az értékmegőrzés, a fenntarthatóság, a szolidaritás e területen eddig ismeretlen fogalma. Az értékvezérelt kereskedelem többek ágazatban is látványos változást hoz, így például a betegséget feltételező gyógyászati ipar egészségiparként összekapcsolódik az életminőséget javító más gazdasági ágazatokkal.
A prevenciót kultiváló gondolkodásmód terjedésének köszönhető a bioélelmiszerek (és a -kozmetikumok) piacának a válság ellenére is tartó növekedése. A biotermékek vezető világvására, a Biofach Nürnberg Messe projektvezetője, Udo Funke, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara egy rendezvényén ezt megerősítette: tapasztalataik szerint a gazdasági válság csak kismértékben vetette vissza a környezetbarát élelmiszerek, kozmetikai termékek és ökotextilek iránti keresletet. A termékcsoport forgalma 2010-ben globális szinten elérte a 60 milliárd dollárt – ennek közel fele az Egyesült Államokban realizálódott -, míg 2000-ben ez az adat csak 18 milliárd volt. A szakemberek további folyamatos növekedésre számítanak. A válság előtt a szektor világszerte két számjegyű – Magyarországon 10, a biokultúrában előrébb járó Nagy-Britanniában és Németországban közel 20 százalékos – növekedést produkált, és a mérleg még mindig pozitív.
A biotermékek éves forgalma itthon 20-25 milliárd forintot tesz ki Németh Viktor, a Biopont Kft. ügyvezető igazgatójának becslése szerint. A hazai kereslet nagyon lassan nő, összefogás és integráció hiányában a termelők kis mennyiségeket állítanak elő magas költséggel.
Az organikus élelmiszerek továbbra is „prémiumdíjas” termékeknek számítanak, s mint ilyenek, túl magas árfekvésűek ahhoz, hogy elérhetők legyenek a társadalom nagy része számára. A recesszió miatt a 2000 óta tapasztalt évi 20 százalékos növekedési ütem 2009-re 4,7 százalékosra mérséklődött. Egy hazai felmérés szerint a magyarokat egyelőre nem nagyon izgatja a bioélelmiszer: csak minden nyolcadik vásárló (13 százalék) fordít gondot rá, hogy ilyen terméket (is) vegyen. Európában ez az átlag 35 százalék, állítja a Nielsen piackutató cég, amely 54 országban vizsgálta a (bio)fogyasztói szokásokat – írja a piacesprofit.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >