A MagyarBrands sikere egy ország érdeke
Ünnepélyes díjkiosztón adták át a legsikeresebb hazai márkáknak járó MagyarBrands elismeréseket április 17-én
a Budapesti Operettszínházban. A díjazó szervezet 2013-tól dr. Serényi Jánost, a MagyarBrands eddigi szakmai igazgatóját kérte fel a program elnöki tisztjére, akivel a díjátadót követő koktélpartin beszélgettünk.
– Egyértelmű volt Önnek, hogy elvállalja a felkérést a MagyarBrands elnöki posztjára?
– A kérdésről az a mondat jut az eszembe, amit vagy 300 éve mondott egy francia politikus: „Követnem kell őket, mert én vagyok a vezetőjük.” Amennyiben az e témában illetékesek – számomra megtisztelő módon – úgy gondolják, hogy én ebben a feladatkörben segíthetem e kiváló ügy további sikerét, akkor nekem erre csakis „Köszönöm, igen” válaszom lehet. A McCann Erickson Budapest Reklámügynökség korábbi vezetőjeként eltöltött 20 év alatt számos sikeres márkaépítési munkának lehettem résztvevője, illetve szemlélője. Ebben eleinte több, később egyre kevesebb volt a hazai hátterű vállalat, termék, szolgáltatás. Meggyőződésem, hogy Magyarországnak – a kiváló külföldi szereplők mellett – sok szempontból is szüksége van életképes saját márkákra. Ez jót tesz a közérzetünknek, a nemzetközi reputációnknak, az innovatív készségek kibontakozásának és még sorolhatnám.
– Miért volt egyáltalán szükség egy újabb magyar márkadíjazásra akkor, amikor léteznek már hasonló elismerések, például a Magyar Termék Nagydíj, a Kiváló Áruk Fóruma stb.?
– Mindenkinek jó, hogy léteznek az említett egyéb rangos díjazások is. Az értékeket megbecsülő, motiváló, szakmailag megalapozott elismerésből ugyanis soha sem lehet elég. A MagyarBrands program jó néhány jellemzőjében egyedülálló. A három éve indult kezdeményezés elsődleges célja az, hogy a díjazással a magyar márkákra, azok fontosságára, a siker tanulságos tényezőire irányítsa a figyelmet. Minden egyéb hasonlónak tűnő díjazástól alapjaiban tér el a kitüntető címre jogosultak kiválasztási módszere. A programban részt vevő márkák számszerűsíthető kritériumok, valamint a független szakértőkből álló bizottság értékelése alapján kapták meg az elismerést. A MagyarBrands címet elnyerő márkák a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának védjegyadatbázisából és a címre pályázó magyar márkákból kerülnek ki. A MagyarBrands program szakértői egy komplex mutatószámot hoznak létre hét különböző szempont súlyozott figyelembevételével. Az első fázisban – az abszolút objektív, számokkal egyértelműsíthető rangsoroláshoz – a következő kérdések megválaszolása szükséges: „Hány éves a márka?’’, „A tulajdonosok, a menedzsment, a foglalkoztatottak hány százaléka magyar?” A második körben a szakmai zsűri munkája viszont a szubjektív tényezőkre fókuszál. Azt ítélik meg, hogy milyen az adott márka reputációja, identitása, ismertsége.
4392.png
4417.png
4416.png
– Ön mit gondol, mennyire fontos a hazai vásárlóknak az, hogy magyar termékek mellett döntsenek, amikor az üzletek polcain található termékek közül válogatnak?
– Kétségtelen, hogy hazánkban a vásárlói döntések jelentős részét „a pénztárcák és a bankkártyák” hozzák meg. Ugyanakkor az is érzékelhető, hogy mind többen átérzik a vásárlási választásuk egyéb hatásait is. Ez egyébként csak nálunk tűnik újdonságnak. Az Egyesült Államoktól Nagy-Britannián át Kínáig (!) mind több reklámkampány szól arról, hogy „Válaszd a hazait!”. Ennek munkahelyteremtő, vállalkozásra ösztönző és egyéb jelentőségéről nem lehet eleget beszélni, sőt – tovább menve – nem lehet eleget tenni.
4358.png
4383.png
4382.png
– A mai este a 2012-ben MagyarBrands-titulust elnyert 200 fogyasztói és 100 üzleti márka ünnepe. A győztesek listáját elemezve Ön mit emelne ki?
– Jó látni, hogy egyre több kategóriában zajlik a megmérettetés. Így elkerülhető sok díjazás egyik legnagyobb problémája, amikor is az almát a körtével kell összehasonlítani. Örömteli, hogy sok az új győztes. Példamutató, motiváló jelentősége van annak is, hogy a kiemelkedő hagyományokkal rendelkező „régi nagyok” mellett számos közepes nagyságú, sőt nem kevés kisebb cég is megtalálható a dicsőségtáblán.
– Ön szerint mi a közös ebben a 300 márkában ?
– Ma szinte nincs olyan márka, amelyet ne érintenének meg a gazdaság nehézségei. Ugyanakkor a legjobbak mindegyike nem a kesergésben, hanem a „Próbáljunk meg mindent a sikerért!” hozzáállásban látja a megoldás kulcsát.
– A díjátadón három különdíjat is kiosztottak, miért pont ezek a szervezetek kapták ezeket a különdíjakat?
– A program egyik kiemelkedő fontosságú célja a példamutatás. Ezért is tartják fontosnak a szervezők, hogy néhány speciális kategóriában bemutassák a követendőnek tartott márkákat. Így kapott különdíjat a kulturális területen a Budapesti Operettszínház, az innováció témakörében a Metapay hazai fejlesztésű fizetési rendszer.
A gazdasági válság egyik legnagyobb vesztese a társadalmilag oly fontos ügyeket támogató alapítványok, szervezetek köre. A trendet megfordítani mi sem tudjuk. Azonban, ha csak egy kicsit is befolyásolhatjuk pozitívan e folyamatot, akkor ezt kötelességünk megtenni. Ezért hoztuk létre a Gyermekekért Különdíjat, amelyet ebben az évben a Csodalámpa Alapítvány érdemelt ki hihetetlenül kitartó, ötletdús, eredményes munkájával.
– A díjkiosztó után nem sokkal indul a 2013-as MagyarBrands program. Mikor lehet pályázni a címekre?
– A pályázatok leadási határideje: 2013. június 30.
A világbajnokságot nyert spanyol labdarúgó-válogatott a kupa átvételét követő napon edzést tartott. A legjobbak ugyanis tudják, hogy a ma sikere önmagában még nem garantálja a holnap eredményességét. Az óra az ünnepi koccintásokat, gratulációkat követően újraindul a jelen és a jövő legjobb magyar márkái számára. Egy ország érdeke, hogy közülük minél többen érjenek célba
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >Bővül az ALDI app: ezentúl kuponok is elérhetők
Újabb mérföldkőhöz érkezett az ALDI applikáció. A vásárlók mostantól bármely…
Tovább olvasom >