A MagyarBrands sikere egy ország érdeke

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 05. 12. 02:31

Ünnepélyes díjkiosztón adták át a legsikeresebb hazai márkáknak járó MagyarBrands elismeréseket április 17-én
a Budapesti Operettszínházban. A díjazó szervezet 2013-tól dr. Serényi Jánost, a MagyarBrands eddigi szakmai igazgatóját kérte fel a program elnöki tisztjére, akivel a díjátadót követő koktélpartin beszélgettünk.

– Egyértelmű volt Önnek, hogy elvállalja a felkérést a MagyarBrands elnöki posztjára?

– A kérdésről az a mondat jut az eszembe, amit vagy 300 éve mondott egy francia politikus: „Követnem kell őket, mert én vagyok a vezetőjük.” Amennyiben az e témában illetékesek – számomra megtisztelő módon – úgy gondolják, hogy én ebben a feladatkörben segíthetem e kiváló ügy további sikerét, akkor nekem erre csakis „Köszönöm, igen” válaszom lehet. A McCann Erickson Budapest Reklámügynökség korábbi vezetőjeként eltöltött 20 év alatt számos sikeres márkaépítési munkának lehettem résztvevője, illetve szemlélője. Ebben eleinte több, később egyre kevesebb volt a hazai hátterű vállalat, termék, szolgáltatás. Meggyőződésem, hogy Magyarországnak – a kiváló külföldi szereplők mellett – sok szempontból is szüksége van életképes saját márkákra. Ez jót tesz a közérzetünknek, a nemzetközi reputációnknak, az innovatív készségek kibontakozásának és még sorolhatnám.

– Miért volt egyáltalán szükség egy újabb magyar márkadíjazásra akkor, amikor léteznek már hasonló elismerések, például a Magyar Termék Nagydíj, a Kiváló Áruk Fóruma stb.?

– Mindenkinek jó, hogy léteznek az említett egyéb rangos díjazások is. Az értékeket megbecsülő, motiváló, szakmailag megalapozott elismerésből ugyanis soha sem lehet elég. A MagyarBrands program jó néhány jellemzőjében egyedülálló. A három éve indult kezdeményezés elsődleges célja az, hogy a díjazással a magyar márkákra, azok fontosságára, a siker tanulságos tényezőire irányítsa a figyelmet. Minden egyéb hasonlónak tűnő díjazástól alapjaiban tér el a kitüntető címre jogosultak kiválasztási módszere. A programban részt vevő márkák számszerűsíthető kritériumok, valamint a független szakértőkből álló bizottság értékelése alapján kapták meg az elismerést. A MagyarBrands címet elnyerő márkák a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának védjegyadatbázisából és a címre pályázó magyar márkákból kerülnek ki. A MagyarBrands program szakértői egy komplex mutatószámot hoznak létre hét különböző szempont súlyozott figyelembevételével. Az első fázisban – az abszolút objektív, számokkal egyértelműsíthető rangsoroláshoz – a következő kérdések megválaszolása szükséges: „Hány éves a márka?’’, „A tulajdonosok, a menedzsment, a foglalkoztatottak hány százaléka magyar?” A második körben a szakmai zsűri munkája viszont a szubjektív tényezőkre fókuszál. Azt ítélik meg, hogy milyen az adott márka reputációja, identitása, ismertsége.
4392.png
4417.png
4416.png

– Ön mit gondol, mennyire fontos a hazai vásárlóknak az, hogy magyar termékek mellett döntsenek, amikor az üzletek polcain található termékek közül válogatnak?

– Kétségtelen, hogy hazánkban a vásárlói döntések jelentős részét „a pénztárcák és a bankkártyák” hozzák meg. Ugyanakkor az is érzékelhető, hogy mind többen átérzik a vásárlási választásuk egyéb hatásait is. Ez egyébként csak nálunk tűnik újdonságnak. Az Egyesült Államoktól Nagy-Britannián át Kínáig (!) mind több reklámkampány szól arról, hogy „Válaszd a hazait!”. Ennek munkahelyteremtő, vállalkozásra ösztönző és egyéb jelentőségéről nem lehet eleget beszélni, sőt – tovább menve – nem lehet eleget tenni.
4358.png
4383.png
4382.png

– A mai este a 2012-ben Magyar­Brands-titulust elnyert 200 fogyasztói és 100 üzleti márka ünnepe. A győztesek listáját elemezve Ön mit emelne ki?

– Jó látni, hogy egyre több kategóriában zajlik a megmérettetés. Így elkerülhető sok díjazás egyik legnagyobb problémája, amikor is az almát a körtével kell összehasonlítani. Örömteli, hogy sok az új győztes. Példamutató, motiváló jelentősége van annak is, hogy a kiemelkedő hagyományokkal rendelkező „régi nagyok” mellett számos közepes nagyságú, sőt nem kevés kisebb cég is megtalálható a dicsőségtáblán.

– Ön szerint mi a közös ebben a 300 márkában ?

– Ma szinte nincs olyan márka, amelyet ne érintenének meg a gazdaság nehézségei. Ugyanakkor a legjobbak mindegyike nem a kesergésben, hanem a „Próbáljunk meg mindent a sikerért!” hozzáállásban látja a megoldás kulcsát.

– A díjátadón három különdíjat is kiosztottak, miért pont ezek a szervezetek kapták ezeket a különdíjakat?

– A program egyik kiemelkedő fontosságú célja a példamutatás. Ezért is tartják fontosnak a szervezők, hogy néhány speciális kategóriában bemutassák a követendőnek tartott márkákat. Így kapott különdíjat a kulturális területen a Budapesti Operettszínház, az innováció témakörében a Metapay hazai fejlesztésű fizetési rendszer.

A gazdasági válság egyik legnagyobb vesztese a társadalmilag oly fontos ügyeket támogató alapítványok, szervezetek köre. A trendet megfordítani mi sem tudjuk. Azonban, ha csak egy kicsit is befolyásolhatjuk pozitívan e folyamatot, akkor ezt kötelességünk megtenni. Ezért hoztuk létre a Gyermekekért Különdíjat, amelyet ebben az évben a Csodalámpa Alapítvány érdemelt ki hihetetlenül kitartó, ötletdús, eredményes munkájával.

– A díjkiosztó után nem sokkal indul a 2013-as MagyarBrands program. Mikor lehet pályázni a címekre?

– A pályázatok leadási határideje: 2013. június 30.

A világbajnokságot nyert spanyol labdarúgó-válogatott a kupa átvételét követő napon edzést tartott. A legjobbak ugyanis tudják, hogy a ma sikere önmagában még nem garantálja a holnap eredményességét. Az óra az ünnepi koccintásokat, gratulációkat követően újraindul a jelen és a jövő legjobb magyar márkái számára. Egy ország érdeke, hogy közülük minél többen érjenek célba

Kapcsolódó cikkeink