A magyar példa lett a modell: MediaMarkt-innováció, digitális jövőkép és európai összefogás
Magyarország nemcsak piac, hanem innovációs központ is a MediaMarkt számára – vallja Karsten Wilderberg, a CECONOMY és a Media-Saturn-Holding vezérigazgatója, aki az Indexnek adott interjúban a hazai szerepvállalás mellett az európai gazdasági jövőről, a technológiai áttörésekről és az MI társadalmi hatásairól is beszélt.
A „store-in-store”, azaz „áruház az áruházban” koncepció Magyarországról indult, és mára több ország is átvette – emlékeztetett Karsten Wilderberg, a MediaMarkt anyavállalatának vezérigazgatója. Mint mondta, a modell eredetileg kifejezetten a magyar piacra lett kifejlesztve a Tesco áruházaival közös együttműködés részeként, ám a formátum annyira sikeres lett, hogy más országok – például Olaszország – is átvették a koncepciót.
Magyarország a MediaMarkt térképén: jóval több, mint egy piaci egység
„Magyarország nagyon fontos piac a számunkra” – fogalmazott Wilderberg, hozzátéve, hogy a magyar csapatot régóta erősítő Szilágyi Gábor ügyvezető igazgató jelentős mértékben hozzájárult a nemzetközi sikerekhez is. A hazai jelenlét értékesítési szempontból is kiemelkedő, de a vezérigazgató külön hangsúlyozta: Magyarország innovációs központként is kulcsfontosságú a cégcsoport életében.
A fizikai boltok további bővítése helyett a fókusz a digitális fejlesztésekre helyeződik át – jelezte a szakember. A cég célja, hogy a meglévő hálózat mellett új szintre emelje a digitális szolgáltatásokat és a vásárlói élményt, mindezt a piaci trendekkel összhangban.
Német és magyar gazdaság: egymásra utalva
Wilderberg kitért a német gazdaság jövőjére is, amely szerinte most fordulóponthoz érkezhet. Az 500 milliárd eurós német infrastrukturális fejlesztési csomag új lendületet adhat az ország fejlődésének, és a védelmi kiadások emelése is a stabilitást szolgálja – jegyezte meg. Hozzátette: ezek a beruházások nemcsak Németországot, hanem a teljes európai régiót erősítik.
A magyar gazdaságról szólva Szilágyi Gábor hangsúlyozta a német–magyar kapcsolatok jelentőségét. „Exportunk és külkereskedelmünk legnagyobb része Németországgal zajlik, így erősen függünk tőle” – mondta. Ugyanakkor emlékeztetett arra is, hogy a kormány új külgazdasági stratégiával nyitott a keleti piacok felé, ami diverzifikálhatja a kockázatokat.
Konvergencia és kihívások
Szilágyi szerint hazánk kis, nyitott gazdaságként érzékenyen reagál a külső hatásokra, különösen a forint árfolyam-ingadozásaira és az inflációs nyomásra. Ugyanakkor pozitív folyamatként emelte ki a konvergenciát: a magyar egy főre jutó GDP már az EU-átlag 74–76%-án áll, és a térség országai rendre gyorsabb növekedést mutatnak, mint a nyugat-európai átlag. „A bérek évek óta kétszámjegyű növekedést mutatnak” – tette hozzá.
A technológiai jövő formálói: AR-szemüvegek, AI és robotika
Wilderberg szenvedéllyel beszélt a legújabb technológiai fejlesztésekről, különösen a kiterjesztett valóságot kínáló eszközökről. A Meta Orion AR-szemüvegét „forradalmi élményként” írta le, amely természetes mozdulatokkal vezérelhető, és új szintre emeli a digitális interakciót. A dizájn szempontjából pedig olyan márkákkal fuzionálhat, mint az Oakley vagy a Ray-Ban.
„Ez teljesen új interfészt jelent, amely kibővíti azt, amit ma a mobiltelefonokkal csinálunk. És ha jól is néz ki, az csak hab a tortán” – mondta.
A robotika fejlődéséről szólva elárulta: a mesterséges intelligenciával felszerelt kis robotok tanulási képességei elképesztő sebességgel fejlődnek. Ezek a technológiák szerinte alapvetően formálják majd át a felhasználói élményt és az ember–gép interakciót.
MI és társadalom: az alkalmazkodás tempója a valódi kihívás
A mesterséges intelligencia kérdésében a vezérigazgató óvatos optimizmussal fogalmazott. Szerinte a társadalom egyik legnagyobb kihívása az, hogy az emberi adaptáció biológiailag lassabb, mint az innováció sebessége. „A változások olyan gyorsak, hogy nem biztos, hogy van időnk feldolgozni őket” – figyelmeztetett.
Az MI fejlődését ugyanakkor elkerülhetetlennek és meghatározónak tartja. „Ez az egyik legmélyebb változás, amit valaha megtapasztalhatunk, mert az emberi intelligencia monopóliuma megszűnni látszik” – mondta. Hozzátette: az embereknek két választásuk van: félnek a változástól, vagy aktívan részt vesznek benne, így alakítva annak irányát.
Európa összetartozik – és szüksége van Magyarországra
Karsten Wilderberg a beszélgetés végén hangsúlyozta: Európának egységesen kell fellépnie a globális kihívásokkal szemben. „Magyarország történelmi és kulturális szempontból is szerves része Európának, és az is marad” – fogalmazott. Úgy véli, az európai egység megerősítése nemcsak politikai, hanem gazdasági érdekként is kulcsfontosságú.
„Ha az európai országok jobban együttműködnének, és közösen tennék fel a kérdést, hogy mit tehetünk még, mindenki jobban járna. Ehhez pedig minden tagállamra szükség van – Magyarországra is.”
Kapcsolódó cikkeink
Vadonatúj audio termékkollekciót mutat be a MediaMarkt és Robbie William
A kollekció júliusban debütál, nem sokkal Robbie Williams világturnéjának európai…
Tovább olvasom >5 tipp az okosotthonunk védelmére
Az okosotthonok világa egyre nagyobb teret hódít, hiszen az internetre…
Tovább olvasom >Nehéz jó háztartási gépet választani
Egy új háztartási gép vagy elektronikai eszköz valódi költsége nem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >Magyar Édességgyártók Szövetsége: stagnáló piacon egyensúlyoz a magyar édesipar
A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és…
Tovább olvasom >Linamar és Gallicoop vezeti továbbra is a Békés vármegyei TOP100 vállalati listát
Továbbra is a Linamar Hungary Zrt. és a Gallicoop Zrt.…
Tovább olvasom >