A magyar online vásárlók körében kedveltek a külföldi webshopok
A GfK E-commerce Riportjának idei első féléves adatai a hazai online kereskedelem nagyfokú koncentráltságát mutatják. A hazai webshopok a megrendelések 88 százalékát viszik el, míg a külföldi online áruházak a maradék 12 százalékon osztoznak. A hazai online vásárlók külföldi kedvence az eBay, az Alibaba, a booking.com és az Amazon.com.
A magyar lakosság 75 százaléka, azaz négyből hárman legalább hetente használják az internetet, ráadásul minden második honfitársunk naponta intenzíven internetezik. Az internethasználat elterjedése és a széles online árukínálat az e-kereskedelem motorja, amit jól példáz, hogy mára havonta internetezők kétharmada vásárolt online.
A GfK 2015 első féléves E-commerce Riportjában foglalt adatokból továbbra is az látszik, hogy a hazai e-kereskedelmi piac koncentrált, hiszen közel minden második megrendelés (a megrendelések 47 százaléka) a legnagyobb 30 cég weboldalán történik. A fennmaradó 53 százalékon több ezer weboldal osztozik. A top 10 a hazai online vásárlások egyötödét realizálja.
Az egyes szereplők között hónapról hónapra lehet átrendeződés, így van olyan hazai webshop is, amely az idei első negyedévben 70 százalékkal is meg tudta növelni vásárlóinak számát a tavalyi utolsó negyedévhez viszonyítva.
„Abban nincs változás, hogy a vezető, azaz legtöbb megrendelést felvevő weboldal nem hazai: Magyarország legtöbbet használt weblapja az eBay. Az amerikai eredetű weboldal az összes magyarországi fogyasztói vásárlás 7,3 százalékát hasította ki magának a 2014. november és 2015. április között eltelt hat hónapban” – mondta el Dörnyei Otília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.
A rangsorban második szereplő az összes online vásárlás 4,6 százalékát tudhatja magáénak, míg a harmadik legnagyobb online oldal 3,7 százalékot. A webshopok Top 30 listájára a vezető eBay mellett az Alibaba, a booking.com és az Amazon.com jutottak be külföldről. A listán szereplő többi online áruház Magyarországon bejegyzett vállalkozás által működtetett vagy .hu domainnévvel is rendelkező webshop.
A hazai és nemzetközi webshopok iránti kereslet megoszlásáról elmondható, hogy az elmúlt hat hónapban az összes vásárlás 88 százaléka realizálódott hazai (azaz a működtető vállalkozás eredeti bejegyzésének helyszínétől függetlenül a .hu domainnevű) oldalon, és 12 százaléka külföldi (azaz a vizsgálati kritériumok szerint nem .hu domainnevű) oldalon.
A nem hazai oldalakon a tipikus vásárlási kategóriák a ruházat és kiegészítők, kisebb méretű lakásfelszerelési cikkek, a telefon és IT-kiegészítők.
A kulturális termékek esetében (könyvek, belépőjegyek) a nyelvi adottságok miatt, illetve a nagyméretű műszaki cikkek esetében a szállítás miatt egyértelműen a magyar oldalak dominanciája látszik. A játék és sporteszköz kategóriákban azok a hazai oldalak a legjelentősebb szereplők, ahol a vevő és az eladó közvetlenül találják meg egymást.
Kapcsolódó cikkeink
Javult a GfK májusra vonatkozó német fogyasztói hangulatindexe
Az elemzők által várt romlás helyett javult a nürnbergi GfK…
Tovább olvasom >Új, AI-alapú tervezőeszköz
Az Alibaba International bevezette a Pic Copilot nevű mesterséges intelligencia…
Tovább olvasom >177 millió forintos csalás a Booking.com rendszerében – így verik át a magyar utazókat
Három hónap alatt 177 millió forintot loptak el magyar utazóktól…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >A vártnál magasabb lett az április infláció
Áprilisban 4,2 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig…
Tovább olvasom >