A magyar macskatartóknak a cicák jóléte a legfontosabb, de a fenntarthatóságra is egyre nyitottabbak
Annak ellenére, hogy csak 10-ből 3 magyar figyel fokozottan arra, hogy minél kisebb legyen az ökológiai lábnyoma, a magyar macskatulajdonosok egyre környezettudatosabbak: amellett, hogy a kisállattartók számára kedvenceik egészsége és jóléte mindenek felett áll, minden második ember odafigyel arra, hogy a megvásárolt állateledel fenntarthatósági szempontból megfelelő csomagolásban legyen – derült ki a Nestlé PURINA reprezentatív felméréséből. A kisállattartók 65 százaléka akár többet is fizetne kedvence ebédjéért, ha azt környezettudatos márka állítja elő, azt azonban viszonylag kevesen (13%) veszik figyelembe, hogy az eledel gyártásának mekkora az ökológiai lábnyoma.
A Nestlé PURINA 2023 novemberében a magyar lakosságra reprezentatív felmérést készített,[1] amely a magyar macskatulajdonosok környezettudatosságát vizsgálta. Kíváncsiak voltak arra, hogy a kisállattartók vásárlási szokásait mennyire befolyásolják a fenntarthatósági szempontok, és egyáltalán, hogy áll a lakosság tudatossága ezen a téren.
A kutatásból kiderült, hogy a magyar macskatulajdonosok többségének a macskaeledel ár-érték aránya (68%), a macska ízlésének megfelelősége (65%) és a termék ára (52%) a legfontosabb döntési szempont, ugyanakkor a macskaeledel gyártásának ökológiai lábnyomát csupán a megkérdezettek kisebb része (13%) veszi figyelembe.
A felmérésből egyértelműen kitűnik, hogy a magyar felnőttek a fenntarthatóságért tett lépések tekintetében a szelektív hulladékgyűjtésben (83%), a csomagolóanyag-használat csökkentésében vagy újrahasznosításában (70%), valamint újrafelhasználható bevásárlótáska használatában (69%) a legaktívabbak. Ez a hozzáállás visszaköszön az állateledel-választás legfontosabb szempontjainak meghatározásakor is: míg az állatok egészségének és jólétének a védelme (70%) magasan a legfontosabb és a macskatulajdonosok számára legértékesebb aspektus, 52 százalékuk mondta azt, hogy a biológiailag lebomló, és 47 százalékuk, hogy az újrahasznosított vagy újrahasznosítható csomagolás szerepet játszik a vásárlási döntés megszületésében.
Nem csak a csomagolás számít
A környezetvédelem egyre fontosabb szempont, ugyanis ma már egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora az ökológiai lábnyomunk. A kisállattartásnak is van környezeti hatása, és ha ehhez hozzáveszük azt, hogy a magyar háztartások csaknem háromnegyedében tartanak háziállatot, 37%-ában pedig macska is él,[2] az rengeteg állateledel-vásárlást jelent. Éppen ezért fontos, hogy a gyártók is sokat tegyenek azért, hogy minél fenntarthatóbb módon állítsák elő a termékeiket.
„Reprezentatív kutatásunkból világosan látszik, hogy a magyar lakosság nagy része még mindig a csomagolás milyenségében látja a legjobban érvényesülni a környezetvédelmi szempontokat, azonban egy macskaeledel fenntartható előállítása ennél sokkal többről szól”
– értékelte az eredményeket Hőgyész Anna, a Nestlé Hungária fenntarthatósági vezetője.
„Egy állateledel karbonlábnyoma legnagyobb részt az összetevőkön múlik, és ezt követi csak a csomagolás, majd a gyártás és a szállítmányozás. A megújult PURINA ONE DualNature termékek esetében egyesével vették célba ezeket a területeket, így az üzletág a gyártás, a receptúrák, a logisztika és a csomagolás megváltoztatásával összesen 15,7 százalékkal csökkentette a termék karbonlábnyomát a 2019-es alapértékhez képest”
– árulta el a szakember.
A PURINA ONE DualNature-t multimodálisan – azaz közúti és vasúti rendszerek kombinációjával – szállítják a gyárak és a boltok között, hogy minimalizálják a szállító járművek szén-dioxid-kibocsátását. A PURINA ONE DualNature termékek gyártása során megújuló energiaforrásból származó elektromos áramot használnak, valamint változtattak egyes variánsok receptúráján is: ezekben a marhából származó alapanyagokat kisebb karbonlábnyomú, minőségi proteinforrással helyettesítették, például pulykával.
Tudatosabb döntés, változatlan minőség
A megújult PURINA ONE DualNature termékek csomagolásában 40 százalékra nőtt az újrahasznosított műanyag felhasználásának az aránya, és a technológiai újításoknak hála teljes mértékben újrahasznosításra készek[3]. A márka elkötelezett az iránt, hogy 2025-re az összes általa gyártott termék csomagolásának több mint 95 százaléka újrahasznosításra alkalmas legyen, és dolgozik a 100 százalékos arány elérésén.
„Folyamatosan keresünk új megoldásokat, melyekkel egyre kisebb környezeti hatással állíthatjuk elő a társállatainknak szánt eledeleket. Ezzel is elősegítjük a Nestlé globális fenntarthatósági törekvéseinek megvalósítását, melynek értelmében vállaltuk, hogy 2050-ig elérjük a nettó nulla kibocsátást a teljes értékláncon”
– mondta el Hőgyész Anna. Kiemelte, hogy a termékinnovációknál továbbra is társállataink jólétét és egészségét tartják a legfontosabb szempontnak, hogy a vásáróknak környezettudatos döntéseik miatt a minőségben ne kelljen kompromisszumot kötniük.
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >