A magyar KKV-k 42 százalékának nincs fenntarthatósági terve – jó példákkal ösztönöz a Generali EnterPRIZE programja
Nemrég tette közzé a Generali Csoport a Bocconi Egyetemmel készített KKV-felmérésének első eredményeit. Miközben a vállalkozások negyede a mindennapi működés során is szem előtt tartja a környezeti és társadalmi fenntarthatóság szempontjait, nagy részük továbbra sem rendelkezik erre vonatkozó stratégiával. A Generali a tavalyi év után idén második alkalommal hirdette meg EnterPRIZE pályázatát, hogy inspiráló példákkal segítse a fenntarthatóság kultúrájának terjedését az európai kisvállalkozások körében – köztük Magyarországon is.
A mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv), vagyis a kevesebb mint 250 főt foglalkoztató cégek a fejlett világ gazdaságának szilárd alapját képezik, így a világjárvány utáni újraindulásban és stabilizálódásban, a munkahelyteremtésben és az életszínvonal javításában is kulcsszerepet játszanak. Ezt felismerve a Generali 2021-ben útjára indította EnterPRIZE nevű pályázatát, hogy támogassa az európai KKV-k fejlődését, illetve a jó gyakorlatok bemutatásával és díjazásával előmozdítsa a fenntarthatóság kultúrájának elterjedését. Emellett a biztosító megbízásából a Bocconi Egyetem átfogó felmérést készített a kis- és középvállalkozások körében, melynek idei kiadásában már több mint 1000 európai cég közreműködött. Miközben a kutatás eredményeinek egy részét a Generali már most közzétette, az átfogó elemzést és az az alapján készülő fehér könyvet október 26-án Brüsszelben mutatják be, ahol egyúttal az EnterPRIZE 2022-es „fenntarthatósági hőseit” is bejelentik.
Várat magára az igazi áttörés: kiszámítható finanszírozás és ösztönzők kellenek
A felmérés tanulsága szerint az európai KKV-k 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már átültette a gyakorlatba ESG (Environmental, Social és Governance – környezeti, társadalmi és vállalatirányítási/kockázatkezelő) stratégiáját, amely komoly előrelépést jelent a 2020-ban az Európai Bizottság kutatásában mért 14 százalékhoz képest. Ezzel együtt a megkérdezettek több mint 40 százaléka egyáltalán nem rendelkezik fenntarthatósági tervvel – holott a felmérés eredményei alapján a környezeti és társadalmi felelősségvállalás szempontjait szem előtt tartó vállalkozások ügyfelei elégedettebbek, működésük hatékonyabb, sőt, a piaci részesedésük és vállalti hírnevük is jobban alakul. Sajnos a Bocconi Egyetem kutatásának magyar résztvevői nem büszkélkedhetnek kiemelkedő eredményekkel: a hazai kkv-k csupán 11 százaléka alkalmazza a gyakorlatban ESG stratégiáját – mellyel messze elmarad a nemzetközi mezőnytől –, 12 százalékuk tervezi a jövőben ennek bevezetését, miközben 42 százalékuk nemcsak, hogy nem rendelkezik ilyennel, de szándékában sincs komolyan foglalkozni a kérdéssel.
Philippe Donnet, Generali Group CEO elmondta: “A megkérdezett kkv-k többsége szerint az ESG tervek bevezetésének legfőbb akadálya a kiszámítható finanszírozás és a könnyen hozzáférhető ösztönzők hiánya, valamint a fenntartható termékek és szolgáltatások iránti alacsony kereslet. Ebből is látszik, hogy a pénzügyi és a biztosítási szektor sokat tehet a fenntarthatósági kezdeményezések előmozdítása érdekében, a Generali célja pedig az, hogy az inspiráló jó gyakorlatok bemutatásával és támogatásával segítse a kis- és középvállalkozásokat”.
Hazai „fenntarthatósági hősök” nemzetközi terepen
A 2021-es első EnterPRIZE pályázatra 7 országból összesen több mint 6000 kkv jelentkezett. Az indulók három kategóriában, munkavállalói jólét, környezetvédelem és mikrokörnyezetek iránti felelősségvállalás területén mérethették meg magukat, a nemzeti kategóriagyőztesek közül pedig a szakmai zsűri és a Generali munkatársai választották ki az egész európai közösség számára példaértékű fenntarthatósági gyakorlatokat megvalósító kis- és középvállalkozásokat, vagyis a kontinens „fenntarthatósági hőseit”. A kezdeményezés a hazai cégek fantáziáját is megmozgatta, hiszen összesen 81 pályázatot nyújtottak be a magyar indulók, a hidegen sajtolt olajokat és egyéb termékeket „zero waste” módon előállító Grapoila pedig a 7 nemzetközi „hős” közé is bekerült. Idén pedig még a tavalyinál is nagyobb sikert tudhat maga mögött az EnterPrize Magyarországon: ezúttal 127 hazai vállalkozás nyújtotta be pályázatát 3 kategóriában. Munkavállalói jólét kategóriában a Halas Tűzvédelem Kft. lett a győztes; a mikrokörnyezet iránti felelősségvállalás kategóriában a Csákányi Kenyér Bt. nyerte el a 3 millió forintos támogatást; a Manual Divat Kft. pedig a környezetvédelem témakörében benyújtott pályázatával aratott győzelmet. A KKV EnterPRIZE Nemzetközi Tudományos Bizottságának értékelése alapján a Magyarország Fenntarthatósági Hőse címet ez utóbbi vállalkozás nyerte el, így október végén ők képviselik majd hazánkat a brüsszeli díjátadón.
Idén már 9 európai ország – Ausztria, Horvátország, Csehország, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Portugália és Spanyolország – kis- és középvállalkozásai pályázhattak az elismerésért és az anyagi támogatásért, október 26-án pedig kiderül, hogy 2022-ben mely kkv-k érdemlik ki az abszolút győzelmet az európai grémium előtt. Az eseményen egyúttal bemutatják a Bocconi Egyetem felmérésén alapuló fehér könyvet is, mely feltérképezi a vállalkozások fenntartható üzleti gyakorlatainak jelenét és kihívásait, valamint javaslatokat fogalmaz meg az európai irányelvek alkotói és a finanszírozók számára – vagyis egy újabb lépéssel visz minket közelebb egy fenntarthatóbb jövőhöz.
Kapcsolódó cikkeink
Az Alfa Group gyorsítaná az ingatlanok zöld átállását Magyarországon
Jelentősen fel kell gyorsítani a hazai ingatlanpiac ESG követelményeknek való…
Tovább olvasom >Hamarosan elkészül a második európai Heatcube a KALL Ingredients magyarországi telephelyén
A Kyoto Group bejelentése szerint jelentős előrehaladást ért el a…
Tovább olvasom >Új ESG-részletszabályok jelentek meg
Augusztus 15-én kihirdetésre kerültek azok a végrehajtási rendeletek, amelyek pontos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >