A magyar gombatermesztés helyzete és kilátásai: innováció és fenntarthatóság az ágazatban
A magyar gombatermesztés az agrárgazdaság egyik különleges és kiemelkedő ágazata, amely évente mintegy 20-22 ezer tonna gombát állít elő, jelentős részét exportálva. Az elmúlt évek statisztikái szerint a hazai gombaipar nagy mértékben hozzájárul a mezőgazdasági termeléshez, különösen az Európai Unióba irányuló export révén. Az ágazat jelentős visszaesést mutatott az 1990-es évek fellendülése óta, amikor tíz éven belül megtízszerezte a termelési kapacitását, és a kertészeti szektor egyik leggyorsabban növekvő területévé vált.
A 2000-es évek elején Magyarországon közel 200-300 gombatermesztő évente több mint 30 ezer tonna gombát állított elő. Azóta azonban a termesztők száma jelentősen csökkent, napjainkra 50 alá esett vissza. Ez a tendencia a termésmennyiség csökkenésében is megmutatkozik, amely ma már évi 20-22 ezer tonna körül mozog. Az ágazat továbbra is intenzív maradt: egy négyzetméternyi termesztőfelületen évente akár 200-300 kilogramm gomba is előállítható, ami kiemelkedő hozzáadott értéket képvisel.
A magyar gombatermesztésben a csiperkegomba a domináns, a termelés 80-90 százalékát adva, de a laskagomba és az egzotikus fajok, mint a Shiitake, egyre népszerűbbé válnak. A jövőben a fenntarthatóság és az innováció szerepe még inkább előtérbe kerül, hiszen a technológiai fejlesztések kulcsszerepet játszanak az ágazat versenyképességének megőrzésében. Az automatizált és modern termesztési módszerek lehetővé teszik a hatékonyság növelését, miközben csökkentik a munkaerőigényt.
Bár a termesztők száma csökkent, a magyar gombatermesztés még mindig meghatározó ágazat, amely hozzájárul az agrárgazdaság fejlődéséhez. Az iparág számára a belföldi fogyasztás növekedése és az exportpiacok bővítése kulcsfontosságú tényezők lehetnek a jövőben. Az ágazat célja, hogy fenntartható és innovatív megoldások révén továbbra is jelentős szereplő maradjon a hazai és nemzetközi piacon egyaránt.
Kapcsolódó cikkeink
Export vezérelte növekedés az élelmiszeriparban – Az Univer és a MIRELITE MIRSA 2024-es üzleti eredményei
2024-ben két meghatározó magyar élelmiszeripari szereplő, az Univer Product Zrt.…
Tovább olvasom >KSH: 2,2 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet az I. negyedévben
2025 I. negyedévében a szolgáltatások euróban számított exportja 3,6, importja…
Tovább olvasom >Távoli, de nyitott kapu: Üzbegisztánban látnak lehetőséget a magyar cégek
Bár földrajzilag és kulturálisan is távoli, Üzbegisztán az egyik legígéretesebb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >A papírformán túl
A higiéniai papírtermékek piacán tapasztalható mozgások jól tükrözik a fogyasztói…
Tovább olvasom >Kereskedők akaszthatják meg a Kellanova Mars általi felvásárlását Európában
Versenyjogi vizsgálatot indíthat az Európai Bizottság a Mars közel 36…
Tovább olvasom >