A magyar cégek több mint kétötöde alkalmaz mesterséges intelligenciát

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 17. 10:00

A mesterséges intelligencia immár nemcsak ígéret vagy jövőkép, hanem a hazai vállalati működés egyre gyakoribb és tudatosan alkalmazott része. A K&H innovációs index legfrissebb, 2025 első félévi adatai alapján a 300 millió forint feletti árbevételű magyar cégek 44 százaléka már használ valamilyen mesterséges intelligencián alapuló megoldást – ez a mutató az eddigi második legmagasabb érték az index történetében. Továbbá a vállalatok ötöde hajtott végre az AI-hoz kapcsolódó jelentősebb fejlesztést az elmúlt két évben, ami egyértelműen mutatja, hogy az AI mára a stratégiai gondolkodás és a mindennapi működés részévé vált számos iparágban.

AI a cégeknél: fordítás, kommunikációs és marketing tevékenységek a fókuszban

A mesterséges intelligencia leggyakrabban nyelvi, kommunikációs vagy marketingfolyamatokat támogat a cégeknél. A legelterjedtebb felhasználási forma a fordítás és tolmácsolás, ahol a vállalatok 25 százaléka jelezte AI-alapú megoldás használatát. Ezt követi a szövegfeldolgozás – például ügyfélszolgálati válaszok előállítása vagy dokumentumok előkészítése –, amelyet a cégek 16 százaléka alkalmaz ilyen formában. A marketingkommunikációs feladatok automatizálása és támogatása szintén erősödő trend: 15 százalék használ AI-t például hirdetésszövegek, kreatív tartalmak vagy ajánlórendszerek működtetéséhez. Ezen felül a technológia – bár kisebb, 10 százalék körüli arányban, de – megjelenik a beszédfelismerés, a személyre szabott ajánlatok kidolgozása, chatbotok, illetve a munkaerő-kiválasztás támogatása területén is.

Az AI előnyei: gyorsítja és hatékonyabbá teszi a munkavégzést és a döntéseket

A mesterséges intelligencia vállalati alkalmazása kapcsán a cégek többsége konkrét előnyöket is azonosított. A megkérdezettek kétötöde szerint az AI két legfőbb haszna, hogy gyorsítja a munkavégzést és növeli a működés hatékonyságát, valamint ezen felül költséghatékony megoldást vagy pontosabb munkavégzést tesznek lehetővé. A fentieken túl, többen említették azt is, hogy az AI segítségével olyan feladatokat is képesek ellátni, amelyeket emberi erőforrással nem tudnának megoldani, és azt is, hogy az erőforrásigényes tevékenységeket jelentősen csökkenteni tudják.

Ahol még van teendő: dedikált AI-csapat, képzések

Ugyanakkor a technológia bevezetése nem problémamentes. A felmérés szerint a cégek mindössze 11 százaléka rendelkezik olyan dedikált munkatárssal vagy csapattal, amely a mesterséges intelligencia vállalaton belüli használatával, fejlesztésével foglalkozik. Még ennél is alacsonyabb – csupán 6 százalék – azoknak a cégeknek az aránya, amelyek jelenleg képzik munkavállalóikat az AI alkalmazására. További 6 százalék tervezi a képzések megkezdését a következő egy évben, és mindössze 8 százalék gondolkodik hosszabb távú bevezetésben. Ez azt mutatja, hogy miközben a használat már viszonylag elterjedt, a tudatos, szervezeti szintű felkészülés egyelőre még gyerekcipőben jár.

Az innováció hajtja a mesterséges intelligencia használatát

Az AI-alkalmazás vállalati elterjedtsége világosan összefügg más innovációs tényezőkkel is. A kutatás szerint a mesterséges intelligenciát legnagyobb arányban azok a cégek alkalmazzák, amelyek az elmúlt két évben új terméket vagy szolgáltatást vezettek be – ezek 60 százaléka használ AI-megoldást. Hasonló arány jellemző azokra is, amelyek a közeljövőben terveznek újítást, valamint azokra, amelyek innovációs támogatást nyertek el. Különösen magas, 70 százalékos az AI-alkalmazás aránya azoknál a vállalatoknál, amelyek írott innovációs stratégiával rendelkeznek. Ezek az összefüggések egyértelműen jelzik, hogy az AI nem csupán önálló fejlesztésként jelenik meg, hanem szorosan integrálódik az általános innovációs szemléletbe és vállalati kultúrába is. Új elem, hogy az innovációs szempontok között a korábbinál hangsúlyosabban jelenik meg a fenntarthatóság is és egyre több területen befolyásolja az innovációs törekvéseket. Így a logisztikában, az értékesítési csatornák vagy a háttérfolyamatok újításainál már kiemelt szempont lett a fenntarthatóság kérdése.

Élen az AI-használatban: a szolgáltató szektor és Közép-Magyarország

Ágazati és regionális különbségek is megfigyelhetők: az AI alkalmazása leginkább a szolgáltató szektorban és a közép-magyarországi régióban jellemző. A nagyobb árbevételű cégek körében szintén elterjedtebb a technológia, de egyre több kisebb vállalkozás is megkezdi a felzárkózást.

A finanszírozást jellemzően önerőből tervezik a vállalatok, de folyamatosan és jelentősen nő azon cégek aránya, amelyek másodlagos forrásként pályázatokat vennének igénybe.

Kapcsolódó cikkeink